Wat is een motor? In feite niets meer dan twee wielen met een motorblok. Maar de variaties op dat thema zijn gigantisch. Zet maar eens een chopper en een racer naast elkaar: totaal verschillende voertuigen.

Motoren worden ook steeds uitgebreider; meer functies, elektronica, power, gadgets, enzovoort. Dat is allemaal leuk en aardig, maar brengt het ons niet te ver van het werkelijke motorrijden af? Zo dachten ook de mensen bij Ducati. Zij namen een aantal basic onderdelen en creëerden daarmee een back-2-basic motorfiets: de Ducati Scrambler. En of dat concept succesvol is, heb ik uitgezocht.

Retro-looks

De Italianen hebben voor hun basic motorfiets teruggegrepen naar een iconisch model uit hun geschiedenis: de Scrambler, die vooral in de jaren ’60 van de vorige eeuw razend populair was bij het Amerikaanse publiek. Bij het ontwerp van de nieuwe versie zit dan ook meer dan een stevige dosis retrodesign, maar wel met een modern randje.

De Urban Enduro is het stoere broertje en heeft offroad aspiraties.

De Scrambler is er in vier basisuitvoeringen die oneindig aanpasbaar zijn: de Icon, de Classic, de Full Throttle en de Urban Enduro. En met die laatste reed ik. Alle Scramblers hebben een clean uiterlijk met simpele lijnen, back-2-basic. De Urban Enduro is het stoere broertje van de vier en heeft qua naam en uiterlijk wat offroad aspiraties. Een lekker hoog stuur, een kort en hoog voorspatbord, een grill voor de koplamp, banden met een grof profiel en de kleur van een militair voertuig, het is een stoere motor.

Ducati-scrambler-2Prima motorblok

Zoals zijn andere broers, heeft de Urban Enduro een luchtgekoelde 803 cc L-Twin die 75 pk en 86 Nm levert. Dat motorblok hangt in een nieuwe frame met vering van Kayaba. De motor weegt met alle vloeistoffen erin 192 kilo, maar voelt eerlijk gezegd lichter aan. Hij heeft slechts één remschijf voor, maar dan wel één van 330 millimeter, afgeremd door een remklauw van het befaamde Bremo met ABS.

Opvallend aan de Scrambler is de zeer lage zitpositie, slechts 79 centimeter hoog. Ik zat er prima op, maar ik kan me voorstellen dat wat langere motorrijders niet echt comfortabel kunnen zitten. En nu we het toch over zitten hebben: het zadel van de Enduro is voor mij echt te zacht. Sommige mensen zullen het prettig vinden maar zeker na wat langere stukken krijg je er zo’n slapende reet van.

Ducati-scrambler-engineLekker licht

Ik zei het al, de Scrambler voelt lichter aan dan ie in werkelijkheid is. Al bij de eerste bochten voel je hoe wendbaar hij is, geholpen door de prima vering. Deze is overigens duidelijk afgestemd voor gebruik op de weg, want voor offroad is ie wat aan de harde kant. Maar op het asfalt vangt ie hobbels en kuilen prima op, waarbij je steeds een goed gevoel met de weg houdt.

Je kunt met de Scrambler lekker de bochten uitknallen en remt ook erg goed.

75 pk is misschien niet heel veel, maar voor de lichte Scrambler werkt het prima. Je kunt lekker de bochten uitknallen en de motor pakt zeer vlot op onderin. Hierdoor kun je nog best een hoop andere motorrijders verassen bij een spontane stoplichtsprint. En remmen doet hij nog eens erg goed, eigenlijk mis je die tweede remschijf helemaal niet. Ga overigens niet al te lange stukken op de snelweg ermee rijden, want daar is de motor een beetje uit zijn comfortzone. Hij wordt wat onrustig en op den duur is het nogal vermoeiend.

Beleving

Jammer is wel dat het geluid wel heel erg braaf is. Dat hebben we bij andere Ducati’s met standaarduitlaten wel eens beter gehoord. En het haalt toch wel wat af van de verder prima beleving. Want het is een lekker simpel motortje die precies doet wat je van em verwacht.

Het is in feite een perfecte motor voor de beginnende rijder. Makkelijk, wendbaar, snel zat en met een cool uiterlijk. De lage zit maakt de motor ook erg bereikbaar voor de wat kleinere mensen onder ons.

Ducati-scrambler-seatConclusie

En is de Ducati Scrambler Urban Enduro geslaagd in zijn opzet? Wat mij betreft een hele dikke Ja. Het is een back-2-basic motor, twee wielen en een motorblok. Rijdt prima, stuurt lekker en je kan er zelfs stukjes mee offroad. En met een prijs vanaf  10.790 euro is de motor ook nog redelijk gunstig geprijsd. Dus hou je van lekker ouderwets simpel motorrijden, loop eens bij de Ducati dealer binnen, want die Scrambler is zeker het overwegen waard.

Technische gegevens

Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 803 cc
Cilinders: 2
Vermogen: 75 pk
Koppel: 68 Nm
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Gewicht: 192 kg
Prijs: vanaf: € 10.790 (andere versies van de Scrambler zijn al verkrijgbaar vanaf 9.290 euro)

Plus
+ Stoer uiterlijk
+ Licht en wendbaar
+ Lekker basic

Min
– Niet de snelste
– Erg laag
– Te weinig geluid

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: