Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Driving-Dutchman Camper perikelen
    By Bert Pennock

    Blog Bert Pennock: Het verschil tussen ja en nee, bevindt zich doorgaans in de portemonnee

    Techniek 13-08-2020Geen reacties

    De tijd is weer aangebroken dat een groot aantal campers uit hun winterslaap gehaald worden, sommigen voor een reis naar binnen- of buitenland, anderen vinden hun weg over de toonbank naar een nieuwe eigenaar. Campers worden bekeken, gekeurd en onderhouden, een probleemloze reis ligt in het verschiet. De kwaliteit van de keuring staat en valt echter bij de kwaliteit van de uitvoerder en diens ervaring met bedrijfswagens.

    Qua techniek zijn campers en bedrijfswagens immers zeer vergelijkbaar Dit geldt eveneens voor de recent aangeschafte Knaus Travelliner Intergraal camper op basis van een Fiat Ducato. Het bouwjaar is 1998, de 2.5 turbodiesel (motorcode 8140.47) had slechts 160.000 kilometer gepresteerd en, bovenal, het geheel zag er keurig en gelikt uit! Bovendien werd de Knaus door het camperbedrijf afgeleverd inclusief “Camper Check“ en hernieuwde APK. Niets leek de nieuwbakken camperaars in de weg te staan de camper aan een reis naar Frankrijk te onderwerpen, en zo geschiedde.

    Het verschil tussen ja en nee bevindt zich doorgaans in de portemonnee Driving-DutchmanHernieuwd onderzoek

    Ik wil u niet verblijden met wat er allemaal mis ging tijdens deze reis, maar er bleken redenen genoeg de camper een hernieuwd onderzoek te laten ondergaan bij een echte specialist. De conclusie van deze specialist bleek nagenoeg gelijk aan die van de Franse hulpdienst, levensgevaarlijk, niet in te ruilen en onverkoopbaar!

    Dat zijn natuurlijk elkaar versterkende factoren, die de eigenaar al gauw op het spoor van expertise zette waarvoor Tech|X werd benaderd. Gezien de leeftijd en de aanschafwaarde zouden we het enkel over serieuze zaken hebben, de piepjes en rammeltjes daargelaten. Wat overbleef was een “ totaal weggerotte vloer, een onwillige koppeling en, vooral, heel veel emoties, kennelijk toegebracht door diverse lijnrechters.

    Op mijn verzoek werd de camper op een hefbrug geplaatst, waarbij het onmiddellijk opviel dat het Last Afhankelijk Remventiel (LAR) niet kon functioneren op de wijze waarop ik het aantrof. Simpele techniek: het LAR is een, in dit geval, mechanisch/hydraulisch component wat gemonteerd wordt aan de carrosserie en een flexibele verbinding in stand houdt met de achteras. Op het LAR is een beweegbare arm gemonteerd, die naar believen de doorgang van hydraulische remdruk kan bepalen naar de remmen van de achteras. Naarmate de auto zwaarder beladen is zal de afstand tussen carrosserie en achteras kleiner worden en dientengevolge zal de remdruk op de achteras verhoogd worden.

    Het verschil tussen ja en nee bevindt zich doorgaans in de portemonnee Driving-Dutchman

    Verrotte vloer

    Maar wat nu als de LAR zijn taak niet kan verrichten?  Dan praten we over een overberemde achteras, hetgeen betekent dat de remmen van de achteras zwaarder belast worden ten opzicht van die van de vooras. Indien de camper maximaal beladen is geeft dat geen merkbare problemen. Als de camper echter leeg is, zullen de remmen op de vooras verglazen waardoor de achterremmen overbelast raken. Bij een camper zal deze situatie minder snel voorkomen, echter bij bedrijfswagens wel degelijk. Het niet goed functioneren van een LAR is daarom een afkeurpunt bij de APK.

    De “verrotte vloer” bleken 2 plekjes te betreffen van ieder zo’n 20 vierkante centimeter op een niet dragend deel van de vloer en eenvoudig te herstellen. Het kostte nog enige moeite de leverancier van de camper te overtuigen dat diens kennis en kunde op een betere manier ingezet hadden  kunnen worden, een fenomeen wat we nog steeds vaak tegenkomen in autoland. Het verschil tussen ja en nee bevindt zich doorgaans in de portemonnee!

    * Afbeelding is algemeen en niet het in artikel beschreven voertuig

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDethleffs camper met Citroën motor draait slecht en pluimt blauwe rook
    Next Article Autotest Land Rover New Defender 110, een bolde stap

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?