Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    BMW 118i loopt vast tijdens proefrit

    Techniek 13-10-2014Geen reacties

    Dat laat u toch niet liggen? Eerlijk is eerlijk, ik stoor me een beetje aan de slogan van een grote autoruitspecialist. Maar er zit wel een kern van waarheid in. Tijdens de vele Techspertises die ik voor Tech|X uitvoer, word ik regelmatig verrast door motorschades die zijn ontstaan door achtergebleven spulletjes in de motor.

    Vergelijk het met een chirurg die een klemmetje achterlaat in het lichaam van een nietsvermoedende patiënt, zoals in het vorige artikel over de Land Rover Freelander. Ook dit deel toont aan waarom het werken met chirurgische precisie noodzaak is voor monteurs.

    BMW-rijdster zit met de brokken

    De berijdster van een BMW 118i meldt zich bij haar garage omdat het motorstoringslampje brandt. De auto stamt uit 2009 en heeft nog maar 68.000 kilometer op de teller staan, motorcode N43B20A. Een diagnose is snel gesteld: de distributieketting is opgerekt en de complete distributie wordt vernieuwd, inclusief de onderste kettinggeleider. Die is door het klapperen van de ketting stukgeslagen en in onderdelen uiteengevallen.

    De reparatie verloopt zonder problemen en zekerheidshalve voert de garage een proefrit uit. Dan slaat het onheil toe: de motor slaat af en is met geen mogelijkheid meer te starten. Zelf met behulp van een accubooster krijgt de startmotor de krukas niet meer rond, zware rookwolken stijgen op uit de startmotor en verdere startpogingen worden gestaakt. De auto wordt teruggebracht naar de garage en op de brug gereden. Het carter wordt gedemonteerd en een eerste inspectie toont aan waar de schoen wringt: de krukwangen zijn blauw aangelopen. Een teken van warmgelopen krukaslagers en dus moet het euvel in het smeersysteem gezocht worden. Het blijkt dat de oliepomp vol zit met restanten van de distributiekettinggeleider en geen pompopbrengst meer heeft. Bij het vervangen van de distributie had men verzuimd om te controleren of er resten in het motorblok waren achtergebleven, terwijl dat heel aannemelijk was, en nu zit men met de gebakken peren…

    Restant_Kettinggeleider_BMW_118iGrote brokken inwendige vervuiling

    Onderstaande afbeelding toont een aanzuigzeef van een Golf GTI uit 2006, motorcode BWA, met 99.000 gereden kilometers. De berijder meldde dat af en toe het oliedruklampje ging branden, hij controleerde dan het oliepeil, maar daar mankeerde niets aan. De motor rammelde ook enigszins, vooral wanneer deze warm werd. Ook in dit geval is iets in de motor achtergebleven, namelijk handenvol sludge en koolresten.

    Aanzuigezeef_Oliepomp_Golf_GTIInwendige en uitwendige reinheid

    Hiermee kom ik tot de kern van de zaak, het klinkt wat moralistisch, maar het is een waarheid als een koe: reinheid en properheid zijn de belangrijkste gereedschappen van een monteur. De conditie van een automotor valt of staat met de inwendige en uitwendige reinheid. De olie en vloeistoffen moeten schoon zijn, het foutgeheugen moet leeg zijn en ook de buitenkant van een motorblok moet schoon zijn, wil je netjes werken.

    Vuil opruimen bespaart een boel geld, dat laat u toch niet liggen?

    Veel schades ontstaan door achtergebleven (uitwendig) vuil, maar ook door vervuilde verstuivers, vervuilde brandstof, vervuilde remolie en vervuilde stuurolie. Controleer een auto maar eens op deze zaken en je vindt belangrijke aanwijzingen over de technische staat van een auto. Vanuit dat standpunt bezien heb je als bestuurder ook invloed op de technische staat en betrouwbaarheid van je auto, onder andere door tijdig onderhoud te laten uitvoeren zodat ook de vervuiling aan de binnenkant van de techniek geen kans krijgt. Vuil opruimen bespaart een boel geld, dat laat u toch niet liggen?

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleNokian Line en zLine SUV-zomerbanden en wij reden er mee
    Next Article Autotest Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?