Dat laat u toch niet liggen? Eerlijk is eerlijk, ik stoor me een beetje aan de slogan van een grote autoruitspecialist. Maar er zit wel een kern van waarheid in. Tijdens de vele Techspertises die ik voor Tech|X uitvoer, word ik regelmatig verrast door motorschades die zijn ontstaan door achtergebleven spulletjes in de motor.

Vergelijk het met een chirurg die een klemmetje achterlaat in het lichaam van een nietsvermoedende patiënt, zoals in het vorige artikel over de Land Rover Freelander. Ook dit deel toont aan waarom het werken met chirurgische precisie noodzaak is voor monteurs.

BMW-rijdster zit met de brokken

De berijdster van een BMW 118i meldt zich bij haar garage omdat het motorstoringslampje brandt. De auto stamt uit 2009 en heeft nog maar 68.000 kilometer op de teller staan, motorcode N43B20A. Een diagnose is snel gesteld: de distributieketting is opgerekt en de complete distributie wordt vernieuwd, inclusief de onderste kettinggeleider. Die is door het klapperen van de ketting stukgeslagen en in onderdelen uiteengevallen.

Tijdens de proefrit slaat het onheil toe: de motor slaat af en is met geen mogelijkheid meer te starten.

De reparatie verloopt zonder problemen en zekerheidshalve voert de garage een proefrit uit. Dan slaat het onheil toe: de motor slaat af en is met geen mogelijkheid meer te starten. Zelf met behulp van een accubooster krijgt de startmotor de krukas niet meer rond, zware rookwolken stijgen op uit de startmotor en verdere startpogingen worden gestaakt. De auto wordt teruggebracht naar de garage en op de brug gereden. Het carter wordt gedemonteerd en een eerste inspectie toont aan waar de schoen wringt: de krukwangen zijn blauw aangelopen. Een teken van warmgelopen krukaslagers en dus moet het euvel in het smeersysteem gezocht worden. Het blijkt dat de oliepomp vol zit met restanten van de distributiekettinggeleider en geen pompopbrengst meer heeft. Bij het vervangen van de distributie had men verzuimd om te controleren of er resten in het motorblok waren achtergebleven, terwijl dat heel aannemelijk was, en nu zit men met de gebakken peren…

Restant_Kettinggeleider_BMW_118iGrote brokken inwendige vervuiling

Onderstaande afbeelding toont een aanzuigzeef van een Golf GTI uit 2006, motorcode BWA, met 99.000 gereden kilometers. De berijder meldde dat af en toe het oliedruklampje ging branden, hij controleerde dan het oliepeil, maar daar mankeerde niets aan. De motor rammelde ook enigszins, vooral wanneer deze warm werd. Ook in dit geval is iets in de motor achtergebleven, namelijk handenvol sludge en koolresten.

Aanzuigezeef_Oliepomp_Golf_GTIInwendige en uitwendige reinheid

Hiermee kom ik tot de kern van de zaak, het klinkt wat moralistisch, maar het is een waarheid als een koe: reinheid en properheid zijn de belangrijkste gereedschappen van een monteur. De conditie van een automotor valt of staat met de inwendige en uitwendige reinheid. De olie en vloeistoffen moeten schoon zijn, het foutgeheugen moet leeg zijn en ook de buitenkant van een motorblok moet schoon zijn, wil je netjes werken.

Vuil opruimen bespaart een boel geld, dat laat u toch niet liggen?

Veel schades ontstaan door achtergebleven (uitwendig) vuil, maar ook door vervuilde verstuivers, vervuilde brandstof, vervuilde remolie en vervuilde stuurolie. Controleer een auto maar eens op deze zaken en je vindt belangrijke aanwijzingen over de technische staat van een auto. Vanuit dat standpunt bezien heb je als bestuurder ook invloed op de technische staat en betrouwbaarheid van je auto, onder andere door tijdig onderhoud te laten uitvoeren zodat ook de vervuiling aan de binnenkant van de techniek geen kans krijgt. Vuil opruimen bespaart een boel geld, dat laat u toch niet liggen?

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf 'Techspertise'. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

Laat een reactie na: