De BMW R 1200 GS is nog altijd een van de meest toonaangevende allroad motorfietsen die er te koop is. Voor 2017 heeft BMW dit verkoopkanon licht vernieuwd, waarbij ook het motorblok onderhanden is genomen. Tevens zijn er twee nieuwe versies op de markt gekomen: de Rallye en de Exclusive. Met deze laatste ben ik door ons eigen kikkerlandje op pad geweest.

Wat is er allemaal nieuw?
Eén van de belangrijkste aanpassing is gedaan in het lucht- en vloeistofgekoelde boxerblok. Door toepassing van een aangepaste katalysator en een nieuwe motormanagement voldoet deze nu aan de nieuwe Euro 4-norm. Het vermogen van 125 pk bij 7.750 toeren en het maximale koppel van 125 Nm bij 6.500 toeren zijn verder hetzelfde gebleven.

Ook werden er kleine aanpassingen aan het schakelmechanisme gedaan om het geheel nog soepeler te maken. Daarnaast zijn er wat kleine optische veranderingen, die je eigenlijk alleen ziet als je de vorige versie er naast zet. BMW levert verder nu een aantal opties standaard zoals het ASC traction control systeem.
De Exclusive
De Exclusive is één van de twee nieuwe varianten. Waar de Rallye er vooral stoer uit ziet, is de Exclusive een wat sjiekere motor. Zo is hij voorzien van de unieke Iced Chocolate metallic lalkleur en heeft hij een andere tankafdekking. Daarnaast heeft hij een zwart frame en zwarte cardanas, extra zijkappen en goudkleurige remklauwen. Voor dit pakket betaal je iets minder dan 400 euro.

Nu is BMW op de testmotor verder erg guitig geweest met opties. Zo zat er een hele fijne Comfort buddyseat op, Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment), Dynamic Traction Control (DTC), Riding Modes Pro, een quickshifter, GPS en een mooi klinkende Akrapovic demper.
ESA-vering
De 1200 GS blijft een grote motorfiets en met een rijklaargewicht van 244 kilogram ook een vrij zware. Maar het blijft bijzonder knap hoe dit allemaal verdwijnt als je wegrijdt. Al na de eerste kilometers ben je vergeten dat ie zo groot is.

Op de eerste plaats komt dit door de briljante manier waarop de GS op de weg ligt, geholpen door het uitgebreide ESA-systeem. Dit zorgt er voor dat je onder alle omstandigheden op iedere ondergrond zoveel mogelijk grip hebt en zo comfortabel mogelijk rijdt. En dit werkt bijzonder goed. De GS neemt iedere bocht met extreme zekerheid en biedt op alle ondergronden rust en comfort. Je kunt zelf ook nog kiezen uit een Dynamic stand, die de motor harder en sportiever af veert. Je levert dan wel ietsje aan comfort in.
De boxer
Van de nieuwe aanpassingen aan de iconische 1.170 cc boxermotor merk je vrij weinig, wat helemaal niet erg is. Het blok was namelijk al steengoed en dat is ie nog steeds. Met 125 pk is het niet de sterkste maar hij blaast je wel omver met een haast onbegrensde souplesse. In elke versnelling, bij welke toeren dan ook heb je een bak romig vet vermogen en koppel tot je beschikking. Met het optionele Riding Modes Pro kun je kiezen uit verschillende rijmodi, zoals Road, Dynamic, Rain en Enduro. De lekkerste stand op de weg is wat mij betreft Dynamic, waarbij je de felste gasreactie hebt.

Het schakelen gaat akelig precies, waarbij ook hier niet direct een enorme verandering van de nieuwe onderdelen te merken is. Dat is het probleem als je motorfietsen zo goed maakt, je merkt verbeteringen amper op. Een leuke optie is ook de quickshifter, die optrekken tot een nog groter feestje maakt.

Conclusie
BMW heeft een goede motorfiets nog beter gemaakt met kleine technische en optische aanpassingen. De nieuwe R 1200 GS Exclusive is een leuke extra uitvoering, die een aantal unieke opties biedt voor een klein prijsje. Om een echte aangeklede GS te krijgen, moet je echter zoals altijd flink tekeer gaan in de optielijst, wat de meeste kopers ook zullen doen. Onze testmotor kwam door alle opties uiteindelijk op iets meer dan 23.000 euro. Dat is voor veel mensen even schrikken, maar je rijdt dan wel op één van de lekkerste en beste motoren die er te koop is.

Technische gegevens
Merk: BMW
Model: R 1200 GS
Type: Exclusive
Motortype: lucht-/vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor
Cilinderinhoud: 1.170 cc
Overbrenging: Cardanas
Vermogen: 125 pk
Koppel: 125 Nm
Gewicht: 244 kg
Prijs vanaf: 18.595 euro  
Prijs gereden model: 23.308 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: