De BMW 740Le is in veel opzichten een buitenbeentje, de iPerformance waar ik mee reed heeft namelijk geen twaalf, acht of zelfs geen zes cilinders. Nee, deze 740 moet het doen met slechts vier cilinders en een elektromotor. Ik mocht uitproberen of de 2.000 kilo zware BMW 740Le rijden echt zo geweldig maakt als BMW in haar reclameboodschappen belooft.

Deze auto is niet normaal. Jaguars zijn gaaf, Porsches zijn geweldig, Mercedessen zijn tof, maar BMW overtreft veel in deze klasse met de 740Le. Ik reed met de hybride BMW 740Le High Executive waar 50 duizend euro aan opties in zit, waardoor hij met belastingen, registratiekosten, recyclingbijdrage en afleveringskosten een consumentenadviesprijs bereikt van net iets meer dan 160 duizend euro. Nou, dan mag het rijden wel heel erg geweldig zijn.

Voor de beau monde

‘Geweldig’ is relatief, voor iedereen anders en vooral erg persoonlijk. Geweldig vind ik dat de huidige 740 er door zijn strakke design in combinatie met de fraaie blauw/grijze Mondstein metallic kleur van mijn testauto een stuk minder patserig, compacter en vooral chiquer uitziet dan zijn voorgangers. Dit maakt deze BMW wat mij betreft meer dan ooit een grote limousine waarin je je overal zonder schroom kunt vertonen. Al is deze verlengde Le versie meer voor de beau monde, dan voor de gemiddelde Nederlandse automobilist.

Maar stel: je hebt goed geboerd en je kunt je de 740 veroorloven. Alle, maar dan ook echte alle mogelijke en denkbare luxe is aanwezig in deze limousine. Zowel de chauffeur als zijn passagiers ontbreekt het werkelijk aan niets. Vanaf het moment dat ik in de auto stapte, tot het moment dat ik eruit kwam, had ik een brede grijns van oor tot oor op mijn gezicht. BMW heeft aan alles gedacht om het je zo comfortabel mogelijk te maken. In de 740Le zit je zo mogelijk nog comfortabeler dan thuis in je relaxkamer  

Bedenk het en het zit er in

Wat denk je bijvoorbeeld van masserende stoelen en verwarmde armsteunen in de portieren en middenconsole. Nare luchtjes in de auto worden door een systeem in de auto geabsorbeerd en vervangen door een heerlijke odeur. Geen zin om de ruiten te krabben of in een koude of warme auto te stappen? Met de preconditioning-functie op de smartkey, die meer weg heeft van een smartphone, verwarm of koel je de auto met de automatische klok, of vlak voor een niet geplande rit.    

Achterin de 740 zit je zo mogelijk nog comfortabeler dan je chauffeur. De individuele massagestoelen zijn met de meegeleverde tablet in alle mogelijke standen verstelbaar. Zelfs het klimaat kan achterin de BMW individueel gescheiden ingesteld worden, waarbij de passagier rechts achterin zijn benen heerlijk op een voetenbankje kan laten rusten. En dit alles terwijl hij films bekijkt op zijn eigen beeldscherm.

Onmerkbaar rijden

In de BMW 740Le krijg je nauwelijks het gevoel dat je aan het autorijden bent. De samenwerking tussen de motor, het hybridesysteem, de automatische versnellingsbak en de achterwielaandrijving is subliem. De tweeliter benzinemotor heeft een dubbele TwinPower turbo die voor een vermogen van 258 pk zorgt. De elektromotor zorgt voor nog eens 68 pk, waardoor het systeemvermogen bij een geladen hybride-batterij op 326 pk komt.      

Het dynamische onderstel van de 740 dempt nagenoeg alle hobbels en zelfs stevige drempels en houdt de auto feilloos recht. Toch maakt de lange wielbasis de Le vooral in bochten wat lomp. In de comfort (standaard) modus voel je de bijna 2.000 kilo in korte bochten vooral naar de voorwielen verschuiven. In lange bochten verplaatst het gewicht van de auto zich vooral naar de zijkanten. In de sportstand is dit allemaal wat minder voelbaar, maar krijgt de achterkant van de auto wat meer te verduren.

Conclusie

Een BMW 740 koop je vanaf iets meer dan 90 duizend euro, je hebt dan al een flink aangeklede auto met rij-comfort verhogende zaken als een automatische versnellingsbak, hill assist, city safety system, automatische niveauregeling, keyless entry, individueel geregelde airconditioning, cruise control en elektrische voorstoelen.

De BMW 740Le iPerformance is een geweldige limousine, die zijn passagiers zo comfortabel en veilig mogelijk van A naar B moet vervoeren. En dat doet ie, zonder overdrijven, grandioos. Wat mij betreft maakt BMW rijden met de 740Le iPerformance echt geweldig. Al dit moois is echter maar het topje van de luxe die de BMW 740Le te bieden heeft. Wil je ook weten waarom de 740 een grijnsfabriek is? Ga er dan gerust een rondje mee rijden en ik beloof je dat je met een grijns van oor tot oor weer uitstapt. Als je dat al lukt.

Informatie

Merk: BMW
Model: 740Le iPerformance High Executive
Brandstof: Benzine / Plug-in Hybrid
Cilinderinhoud: 1.998 cc, viercilinder
Vermogen: 326 pk (gecombineerd)
Koppel: 400 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 5,4 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Versnellingsbak: 8v, automatisch
Gewicht: 1.975 kg
Prijs vanaf: 97.474 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: