BMW, Honda en Yamaha gaan samenwerken om motorrijden veiliger te maken. Ze doen dit door de C-ITS toepassingen (Cooperative-Intelligent Transportation Systems) te verbeteren. Hiervoor hebben de drie fabrikanten het Connected Motorcycle Consortium opgericht. Het belangrijkste doel van het consortium is om gemotoriseerde tweewielers aan te sluiten op de wereld van reeds verbonden voertuigen (connected vehicles).

In 2014 ondertekenden alle fabrikanten van gemotoriseerde tweewielers die zijn aangesloten bij de vereniging van Europese motorfietsconstructeurs (ACEM) een overeenkomst. Volgens de overeenkomst worden de C-ITS toepassingen vanaf 2020 gelanceerd om motorrijden veiliger te maken. Om dit proces te versnellen zijn Honda, BMW en Yamaha alvast begonnen. De drie moedigen andere fabrikanten aan om zich ook bij het consortium aan te sluiten en de veiligheid van berijders van gemotoriseerde tweewielers te vergroten.

Aansluiting Car2Car Communication Consortium

Volgens Takaaki Kimura van Yamaha zijn de drie al actieve leden van het Car2Car Communication Consortium. “Daarin werken we al samen met auto- en vrachtwagenfabrikanten. Omdat gemotoriseerde tweewielers buiten dit consortium vallen, kwamen wij tot deze logische volgende stap; een consortium dat zich uitsluitend richt op de uitdagingen binnen deze groep.”

BMW, Honda en Yamaha gaan motorrijden veiliger maken met C-ITS Driving-DutchmanACEM juicht het initiatief van Honda, Yamaha en BMW toe omdat het project naadloos aansluit bij hun eigen verkeersveiligheidsstrategie. “En het laat zien dat de fabrikanten bereid zijn om de veiligheid van motorrijders te verhogen met concrete en praktische ontwikkelingen”, zegt Antonio Perlot van ACEM.

Verbonden voertuigen vergroten verkeersveiligheid

Door voertuigen digitaal met elkaar ‘te verbinden’ kan de verkeersveiligheid vergroot worden. In gps- en navigatiesystemen bestaan al basistoepassingen waarin realtime verkeersinformatie zoals omleidingsadvies op basis van fileverkeer op het traject wordt aangeboden. De elektronische communicatie technologieën zullen naar verwachting ook veiligheidsvoordelen bieden voor gemotoriseerde tweewielers.

Yamaha, Honda en BMW hebben al praktijkervaring opgedaan met verbonden voertuigtechnologie. De drie fabrikanten bundelen nu hun krachten om de principes van coöperatieve intelligente vervoersystemen (C-ITS) te evalueren en de motorfiets-veiligheid te vergroten.

Er zijn nog wel een paar uitdagingen. De C-ITS technologie kan namelijk niet simpelweg van auto’s worden toegepast op motorfietsen. Omdat een gemotoriseerde tweewieler minder ruimte heeft, moeten de systemen compacter worden en bestand zijn tegen water, stof en trillingen. Pas als deze uitdagingen overwonnen zijn, kan een begin gemaakt worden aan veiliger motorrijden.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: