“Wat een ongelooflijk mooie motor!”, slechts één van de vele positieve reacties die je ontvangt als je met de BMW R NineT Racer op stap gaat. Overal waar je komt verzamelen drommen van mensen zich rond deze prachtige retro motorfiets en terecht. Misschien wel de allermooiste motor die op dit moment te koop is, maar rijdt dat ook een beetje?

Heritage
De R nineT Racer is onderdeel van de alsmaar uitbreidende Heritage reeks van BMW Motorrad. Het begon jaren geleden met de R nineT, een retro motor met een 1.200 cc boxer motor, die meteen een groot succes was. Zoals men vroeger deed, werd de R nineT door velen aangepast tot unieke en vaak zeer mooie custom motoren.

Met de Racer heeft BMW echter een motorfiets neergezet waar bijzonder weinig aan te verbeteren valt qua uiterlijk. Ja natuurlijk haal je meteen de lange kentekenplaathouder en knipperlichten weg en vervang je de standaard uitlaat voor een sportieve variant, maar voor de rest is ie af.

De lange wielbasis, de spaakwielen, de prachtige klassieke kuip en racekontje, van elke kant klopt het allemaal, zeker in deze klassieke BMW kleuren. Op misschien de Triumph Thruxton na, komt er geen enkele motor qua klassieke schoonheid in de buurt.

Bekende techniek
De techniek deelt de Racer met andere leden van de Heritage-reeks. In het grijze buizenframe hangt een compleet zwarte 1.170 cc boxermotor met 110 pk en 116 Nm, die we ook uit heel veel andere modellen van BMW kennen. Qua remmen vinden we voor dubbele 4-zuiger klauwen met 320 millimeter schijven en achter een enkele 2-zuiger remklauw met een 265 millimeter remschijf.

Om de motor zo’n klassiek mogelijk uiterlijk te geven, heeft de Racer een conventionele telescopische voorvork (in plaats van een upside down vork) en de bekende Paralever-ophanging met single-sided swingarm achter. Vink overigens altijd de optie van spaakwielen aan (466 euro), want daarmee maak je de look compleet. De standaard vijfspaaks velgen zijn het namelijk net niet.

Extreme zit
De zitpositie op de R nineT Racer is extreem. De clipons zitten niet eens zo heel laag, maar wel erg ver naar voren, waardoor je echt je armen moet strekken. Met de voetsteunen erg ver naar achter, lig je als snel op de motor alsof je op een racer uit de jaren zeventig rijdt. Het mag dan ook niet verbazen dat dit niet de meest comfortabele positie is.

De eerste meters vraag je dan ook af of dit wel leuk is, maar zodra je bochtige weggetjes tegenkomt, wordt alles duidelijk. De extreme zit zorgt ervoor dat je bochten aanvalt al was je Dähne of Pridmore (Google maar als je ze niet kent). De lage zit zorgt dat je snel erg dicht bij de grond komt, waardoor je zeer precies kunt sturen.

Werken
Hierbij moet je wel werken, de R nineT Racer is qua rijden niet zoals iedere moderne motor die bijna uit zichzelf een bocht om gaat. Maar zodra je em door hebt, verschaft hij zo ontzettend veel fun. Iedere genomen bocht is een karaktervolle beleving, die je doet verlangen naar de volgende.

En ook de boxermotor past qua goed bij deze motor. 110 pk is natuurlijk niet heel erg veel en de motorfiets weegt toch 220 kilogram, maar er zit ruim voldoende koppel en snelheid in met een top boven de 200 kilometer per uur.


Conclusie
Met de R nineT Racer heeft BMW een adembenemend mooie retro motorfiets gebouwd, die zijn gelijke nauwelijks kent. Maar niet alleen de looks, ook de zitpositie en rijervaring van de Racer zijn retro. Hierbij hebben de Duitsers het mooie van vroeger gehouden en gecombineerd met het fijne van het moderne. De R nineT Racer is er vanaf 15.794 euro, maar waarschijnlijk komt daar nog wel wat bij aan opties (spaakwielen, sportuitlaat). Het enige waar je tegen moet kunnen is de extreme zitpositie die zorgt voor extreem veel fun. En alle aandacht die je motor krijgt, want iedereen wil in de buurt van deze beauty zijn.

Technische gegevens
Merk: BMW
Model: R nineT Racer
Motortype: lucht-/vloeistof gekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor
Cilinderinhoud: 1.170 cc
Overbrenging: Cardanas
Vermogen: 110 pk
Koppel: 116 Nm
Gewicht: 220 kg
Prijs vanaf: 15.794 euro  
Prijs gereden model: 16.858 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: