Ben je van plan om een Mercedes-Benz te kopen, maar vind je een standaard model wat te braaf of niet snel genoeg? Dan kan je altijd nog kiezen voor een Mercedes-Benz AMG model. Wil je een Mercedes-Benz AMG kopen, maar vind je dat er daar al te veel van rond rijden? Of vind je een AMG niet snel genoeg? Dan is er altijd nog Brabus! Ik ging op bezoek bij Brabus in Bottrop en één ding is zeker, aan de titel van dit verhaal lieg ik niets! Bij Brabus houden ze van de overtreffende trap, Brabus is the Boss!

Sinds 1977 kun je in Bottrop terecht als je vind dat je Mercedes-Benz wel erg lijkt op alle andere Mercedessen. Individualiteit, of op maat is natuurlijk lastig bij serieproductie. Dat hadden ze bij Brabus al vroeg ingezien, dus kan je in Bottrop je Mercedes-Benz aan al je wensen laten aanpassen. Hoe ze dat doen, dat mocht ik uitgebreid bekijken.BRABUS S 850 6.0 Biturbo Driving-DutchmanMet gezonde spanning in mijn lijf meld ik me bij Brabus aan de Brabusallee. Eenmaal binnen begon de rondleiding. Eerst door een kleine showroom, daarna door naar de planningsruimte waar iedere morgen de monteurs verzamelen en hun opdrachten krijgen. Aan de wand hangen wensen van klanten uit de hele wereld en met name uit het Midden Oosten.  Mijn mond valt open als de PR-medewerker een order laat zien van een klant die vijftien (15!) G-Klasse 6×6 besteld, alsof het niets is.

Drie maanden bezig met een auto

Voor Brabus niks bijzonders, dergelijke klanten hebben ze wel vaker. Uiteraard moeten de 6×6-en wel even motorisch aangepast worden en krijgen ze allemaal een ander interieur. De wand hangt helemaal vol met opdrachten, dus de monteurs hebben nog wel even werk. Er zijn genoeg mensen met een gevulde portemonnee die bereid zijn om bij Brabus te shoppen. Gemiddeld is Brabus ongeveer drie maanden bezig met het aanpassen van een auto.BRABUS S 850 6.0 Biturbo Driving-DutchmanDoor naar de werkplaats. Hier wordt iedere auto uitelkaar gehaald en aangepast aan de specifieke klantenwens. Dit kan van alles zijn, interieur, exterieur of op motorisch vlak. Een beetje meer pk’s, geen enkel probleem. Na de werkplaats kom ik in het atelier. Hier bevinden zich voornamelijk mannen die druk in de weer zijn met leer en andere stoffen. Dat wij als Europeanen bepaalde zaken wat minder fraai vinden zoals bepaalde kleurencombinaties in het interieur, daar malen ze in andere delen van de wereld totaal niet om. En bij Brabus is de wens van de klant heilig.

Onze gids vroeg of we zin hadden in een ritje. Nou, zoiets hoef je mij natuurlijk niet te vragen!

Na de werkplaats kon ik ook nog een kijkje nemen in een paar andere afdelingen. Onder andere waar Brabus klassiekers restaureert en verkoopt. En in de  werkplaats waar ze motoren ontwikkelen en aanpassen. Als een motor eenmaal klaar is, kan die aan de ‘dyno’. Dit is een testbank waar men motoren test op vermogen en koppel. Bij Brabus kunnen ze zelfs een aantal racecircuits simuleren. En dat dit serieus wordt genomen blijkt wel uit het feit dan Brabus als het moet de motor zelfs 24 uur achter elkaar op vollast kan laten draaien.

Proefritje met de Brabus S 850 6.0 Biturbo!

Na de rondleiding nog een fotoshoot met de Brabus S 850 6.0 Biturbo. Volgens Brabus “Die stärkste und schnellste Luxuslimousine der Welt mit 850 PS, 1.450 Nm, 350 km/h Vmax und exklusiver Multimedia-Ausstattung”. Onze gids vroeg of we zin hadden in een ritje. Nou, zoiets hoef je mij natuurlijk niet te vragen! Zo gezegd zo gedaan, eerst een fotolocatie gezocht en daarna een stukje rijden.BRABUS S 850 6.0 Biturbo Driving-DutchmanNadat de PR medewerker de “S” even warm had gereden was het mijn beurt. Ik kan je vertellen, dat ga ik nooit meer vergeten. Toen ik het gaspedaal intrapte, beleefde ik iets wat volgens mij nog het dichtst bij bij teleportatie komt. Voor je het weet ben je weg, ben je vooruit gegaan, maar weet je niet hoe snel en hoe ver, ongelofelijk! En het geluid uit de uitlaten, niets uit mijn automotive carrière komt ook maar in de buurt van dit geluid en deze beleving. Wat bizar snel is deze auto. En dat in een S-Klasse nota bene. De 200 kilometer per uur is zo aangetikt en de 250+ kilometer per uur ook. Dit is niet normaal.

Deze “S” kan sneller dan 400 km/h!

Deze “S” kan sneller dan 400 kilometer per uur, maar is elektronisch begrensd op 320 kilometer. Dit omdat de banden snelheden boven de 320 kilometer per uur niet aankunnen. Althans de banden om de 21 inch velgen op “onze” S. Normaal zitten er 20 inch velgen op en dan grijpt de elektronische begrenzing in bij 350 kilometer per uur.

BRABUS S 850 6.0 Biturbo Driving-DutchmanVolgens Brabus is de binnenspiegel het meest overbodige ding in de Brabus S 850 6.0 Biturbo. Waarom zou je daar ook in kijken, als je toch weet dat je niemand je kan inhalen.  Geen enkele andere auto (behalve de Bugatti Veyron) kan je inhalen. En met snelheden boven de 300 kilometer per uur is het ook niet eens verstandig om in je binnenspiegel te kijken.

Deze dag bij Brabus vergeet ik nooit meer, wat een ervaring en wat een vakmanschap. Als ik ooit de staatsloterij win, dan koop ik een Brabus want Brabus is the Boss!!

Met dank aan Sven Gramm en Lisa Külchen van Brabus
Foto’s: Lars Oosterveen

 

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

1 reactie

Laat een reactie na: