Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Brandend roetfilter controlelampje Skoda Octavia zorgt voor verwarring Driving-Dutchman
    By Bert Pennock

    Brandend roetfilter controlelampje Skoda Octavia zorgt voor wanhoop

    Auto Techniek 14-03-2019Geen reacties

    Soms kun je er niet omheen en blijkt het uitlezen van de motorelektronica noodzakelijk om tot een onderbouwde conclusie te komen. Hiertoe heb ik altijd mijn Autel MaxiScan bij de hand, een klein maar venijnig apparaatje, waar ik me altijd redelijk mee kon redden. Echter, de toenemende complexiteit en het toenemende belang van de onderlinge samenhang tussen elektrische componenten noopte me te grijpen naar zwaarder materiaal.

    De keuze viel op Odiso, een online platform die het mogelijk maakt mijn smartphone te koppelen tussen de OBD-poort van de auto en een Remote van Odiso. Na het inloggen via de app wordt er gereageerd op een van de twee thuisbases van Odiso en wordt een complete voertuigscan uitgevoerd.

    Brandend roetfilter controlelampje Skoda Octavia zorgt voor verwarring Driving-Dutchman

    Dat ondervond ook de Skoda Octavia uit 2014 met een 1.6-liter TDI met motorcode CRKB en 175.083 kilometer op de teller. De auto werd al geruime tijd geteisterd door een aldoor oplichtend Malfunction Indicator Light (MIL) vergezeld met de opgeslagen foutcode P2002: ‘efficiëntie DPF beneden drempelwaarde’.

    Om het probleem het hoofd te bieden werden reeds de turbo, het roetfilter en de EGR-koeler vernieuwd. Alle diagnose-uren en vernieuwde onderdelen ten spijt. Het MIL liet zich er niet door van de wijs brengen en ging 40 kilometer later wederom branden. Reden voor de leasemaatschappij om Tech|X in te schakelen om te bezien of er buiten de gebaande paden en protocollen om aanwijzingen konden worden gevonden die leiden naar de oorzaak van het brandende controlelampje.

    Buiten kaders meer te vinden dan erbinnen 

    Ten tijde van mijn bezoek stond de auto in de werkplaats en er waren geen onderdelen gedemonteerd. Na een aantal standaard controles waarbij geen bijzonderheden of afwijkingen werden vastgesteld, werd de verbinding met Odiso tot stand gebracht en werd een complete voertuigscan uitgevoerd.

    Hierna richtte de aandacht zich op de nog immer aanwezige foutcode: P2002. Al snel werd een sensor verdacht. Het betrof de drukverschilsensor van de LP EGR (Low Pressure EGR). Deze sensor vertoonde afwijkende, intermitterende waardes, hetgeen kon worden vastgesteld door de waardes te meten met losgenomen en aangesloten stekkerverbindingen.

    Gelukkigerwijs was de stekkerverbinding van de sensor heel erg toegankelijk. Samen met die van de DPF ‘verschildruksensor’ is deze gepositioneerd boven op het klepdeksel hetgeen de diagnosetijd aanmerkelijk bespoedigde. Op verzoek werd de getroffen sensor verruild voor een nieuw exemplaar waarmee het brandende MIL het zwijgen werd opgelegd. Het geheel duurde slechts anderhalf uur, voorwaar een formidabele score voor Odiso en dus ook voor Tech|X.

    Brandend roetfilter controlelampje Skoda Octavia zorgt voor verwarring Driving-Dutchman

    Met name op dealerniveau wordt diagnose regelmatig gesteld middels overleg met de importeur en met behulp van verzamelde protocollen. Deze protocollen leiden de monteur binnen een vastgestelde bandbreedte naar een gewenste richting maar ook soms naar een kokervisie. De oorzaak van een falen die buiten de bandbreedte valt, wordt volledig overzien. Zelfs als deze voor het grijpen ligt.

    Dit valt de monteur doorgaans niet te verwijten, hem wordt immers gevraagd diagnose te stellen en na een uur even te overleggen hoe en wat. Dit eist de klant. Oh, ja, er staat daarna nog een grote beurt te wachten van een auto die om 17.00 uur wordt opgehaald. Voorwaar, allemaal ingrediënten die borg staan voor een compleet falende diagnose, hoogoplopende kosten en veel verloren tijd. Een frisse blik op moeilijk elektronisch en mechanisch falen doet wonderen immers, buiten de kaders is meer te vinden dan daarbinnen.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Toyota Hilux Executive
    Next Article Klaar voor de lente? Haal je auto uit de winterslaap!

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?