Ik hoor de klacht vaak: “Tegenwoordig lijken alle auto’s op elkaar. Vroeger kon ik individuele modellen nog wel herkennen, maar nu is er geen beginnen meer aan.” Maar is dat wel zo? Vroeger was natuurlijk alles beter, dat spreekt voor zich. Al zeiden de Romeinen dat ook al tegen elkaar als ze op een rijtje zaten te poepen in het badhuis, zo verzekerde mijn leraar Latijn me een jaar of twintig geleden.

Streven naar het optimum

Efficiëntie is een belangrijk streven in de automobielindustrie. Brandstofverbruik en daarmee samenhangende CO2 en NOx uitstoot moeten zo laag mogelijk gehouden worden om te voldoen aan wettelijke limieten en daarmee de aan klanten door te berekenen boetes te beperken. Testen in geavanceerde windtunnels bepalen dat eigenzinnige ontwerpdetails geschrapt worden ten bate van een lagere luchtweerstand. Zo beredeneerd is het niet vreemd dat auto’s steeds meer op elkaar gaan lijken. Het aantal optimale vormen voor een sedan of hatchback neemt met al die regels en beperkingen natuurlijk snel af.

http://quod.lib.umich.edu/cgi/i/image/image-idx?id=S-DPA1IC-X-DPA4396%5DDPA4396.TIF

Voor ieder wat wils

Maar zoals vaak zijn er ook argumenten die precies het tegenovergestelde kracht bijzetten. Het statistiekje dat de helft van alle auto’s in de wereld in 1918 een T-Ford was, laat ik maar even voor wat het is. In de goede (wat minder) oude tijd had BMW de 5 serie, een sedan. Daar kwam pak ‘m beet vijf jaar later de 7 serie bij, ook een sedan. Om weer vijf jaar later gezelschap te krijgen van de 3 serie. Inderdaad… Noem anno 2016 een nummer en BMW heeft er een serie voor, of zelfs meer dan een (2 serie). En wat mij betreft lijken die zeker niet allemaal op elkaar, nog afgezien van alle opties waarmee je je auto in meer of mindere mate kunt personaliseren. Veel meer diversiteit dan vroeger en dus veel verschillende modellen op de weg.

BMW-Sedans-Old-NewerNiet langer echt uniek

BMW is slechts als voorbeeld genomen in de vorige paragraaf; vrijwel alle grote merken volgen dit stramien. En dat is nu juist het probleem. Fabrikanten zijn van pioniers en innovators tot snelle volgers verworden onder druk van wetgeving, belangengroepen en aandeelhouders. We hebben het tegenwoordig over segmenten. “De meeste ruimte in zijn klasse.” De tijd van echt unieke auto’s is voorbij, hoezeer de marketingbureaus ook anders beweren… Of vind jij van niet?

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

1 reactie

  1. Dieseltje op gas op

    Interessant blog, column hoe je het verder wil noemen.

    Veel ben ik het wel mee eens. Men aapt elkaar erg na, en dat leverd clonen af.
    Doet een automerk eens iets geks op de markt brengen dan blijft het vaak een eenzaam muurbloempje in een showroom. Nou ik noem er 2 op, de Peugeot RZ-C en Honda’s CR-Z.

    Om de problemen enigzins proberen te voorkomen gaat het kompleet mis zoals bij Seat, Infinity, Mazda, Nissan, en DS.
    Het is paniek in de autobranche, en dat zal nog wel even aanhouden.
    Het schijnt dat alle goede designers alleen werkzaam zijn bij sportwagen fabriekanten die hypercars produceren.

    Voor mezelf gaat er niks boven van wat er in de jaren 70 van de twintigste eeuw op de weg kwam. Coke bottle design, zelfs de gewone man kon aan een zeer sleak ontworpen auto komen, hij kocht gewoon een ontzettend stoere Ford Capri en zijn leuke vriendin een eigenwijze Renault 5.

Laat een reactie na: