Corné Klijn was zeven jaar toen hij zijn eerste plaatjes ging kopen en wist toen al zeker dat hij later DJ zou worden. Nu, op 54-jarige leeftijd is Corné DJ bij AVRO/TROS op Radio 2 en heeft hij voor RTL GP verschillende MotoGP races verslagen en coureurs geïnterviewd. Zijn passie voor auto’s, motoren en snelheid werden in de jaren ‘80 aangewakkerd door de Formule 1. Ik interviewde Corné terwijl hij in de Jaguar F-TYPE die ik die week testte, reed.

corne-heeft-een-passie-voor-snelle-autos“Ik werd eigenlijk pas op latere leeftijd gek op auto’s, motoren en snelheid”, begint Corné die nu de trotse eigenaar is van een BMW M4 Coupé en een BMW GS 1200. “Mijn interesse in auto’s en snelheid kwam zo’n beetje in de tijd van Nigel Mansell in de Formule 1. Ik ben eigenlijk in alles een beetje een laatbloeier. In de familie had in die tijd ook niemand iets met auto’s, ik haalde mijn rijbewijs eerder dan mijn vader. Ik was wel vanaf het moment dat ik mijn rijbewijs had wel altijd al fan van BMW, dat was op mijn achttiende.”

Interesse in motorrace kwam later pas

Zijn interesse in BMW kwam volgens Corné puur door het ontwerp van vooral de BMW M-series en hoe snel ze waren. “Mijn interesse in motorraces kwam pas later”, aldus Corné terwijl hij de F-TYPE met een brede grijns flink de sporen geeft. Door de stilte die viel, voelde ik dat Corné ook onder de indruk was van de Engelse sportwagen. “Ik was eerst helemaal gek van Formule 1 en door een vriend die motor reed, ben ik ook gaan motorrijden en meegegaan naar de TT en dat soort grappen.” Ondanks zijn racepassie, gedraagt Corné zich op de weg als een nette automobilist. “Ik ben een hele nette jongen.”

Corné wist op zijn zevende al dat hij DJ wilde worden. “Toen al was ik volop bezig met het kopen van singeltjes en elpees en ik bouwde een klein studiootje. Voor mijn professionele tijd heb ik het hele  traject gedaan van piraten in Brabant zoals Radio Royaal, Maasstad FM en lokale en regionale omroepen. De professionele bal begon pas echt te rollen toen ik in Utrecht in een platenzaak kwam te werken.”

corne-klijn-heeft-een-aantal-m3s-gehad-waaronder-deze-e46De platenzaak waar Corné aan de slag ging had een groot netwerk en werkte onder andere heel veel samen met discotheek Club Cartouche aan de overkant van de straat. “Eigenlijk is de bal radio technisch gaan rollen toen ik naar Utrecht verhuisde. De jongens van Club Cartouche hadden radiostation Midstad waar ik ging draaien. Toen ging het balletje rollen, die jongens ondersteunden mij, belden me op en van het een kwam het ander.’ 

Sinds 1992 professioneel DJ

Sinds 1992 is Corné professioneel DJ. “Ik begon toen bij Radio 538 waar ik drie jaar gewerkt heb. Daarna volgde ik Frits Spits op 3FM, daar heb ik echt heel lang gezeten. En ik zit nu al twaalf jaar bij de TROS, dat is tegenwoordig AVRO/TROS waar ik diverse programma’s op Radio2 doe.”      

Corné’s eerste auto was een Opel Rekord op gas. “Die kocht ik voor 1.000 gulden van een vriend van mij. Daarna had ik achtereenvolgens een Golf GTI, Audi 80 -ook op gas- en daarna pas de eerste BMW. Mijn eerste BMW was een 318, toen een nieuwe hele ordinaire paarse 320 met een M-pakket en daarna kwam de eerste M3 zescilinder met 312 pk, zo’n Estoril blauwe -niet het vierkante model waarvan iedereen zegt: “dat is de enige echte M3 ever”, maar het model daarna-. Ja, toen werkte ik al bij 538 en ging het financieel al best wel aardig”, lacht Corné.

Het BMW-virus en vooral snelheid hadden Corné duidelijk in hun greep, want na de blauwe M3, kocht hij opnieuw een M3, maar nu met sequentiële versnellingsbak en een pookje, flippers waren er toen nog niet. “Ik heb het een tijdje bij M3 gehouden want hierna kocht ik de uitvoering met 340 pk, eerst met een handbak en daarna ook met een sequentiële bak.”

en-een-m3-e92-achtcilinderIn dezelfde periode kocht Corné er een nieuwe BMW Z3 cabrio bij. “Ik zat toen al bij 3FM en ja, toen had ik ineens twee auto’s. Maar ik heb ook wel eens stapjes terug gedaan hoor”, benadrukt hij. “Het duurde heel lang tot de M3 met achtcilinder kwam en in die tijd heb ik een 535 diesel gehad, ook bloedje snel. In sommige toerengebieden had deze motor meer trekkracht dan een M5.”

Op een gegeven moment was Corné het helemaal zat en heeft hij een BMW 120 gekocht. “Gewoon een beetje voor in de buurt. In die tijd heb ik ook heel veel motor gereden en wat minder auto. En daarna kwam de eerste M3 met achtcilinder en nu heb ik de huidige M4.”

Als geld geen rol zou spelen, is de McLaren P1 voor Corné dé ultieme auto. “Het design van deze auto is zo ontzettend mooi, snel, uniek en ondanks dat het een hybride is, kun je ‘m ook flink wat lawaai laten maken.”

cornes-huidige-auto-de-bmw-m4-coupeDe laatste vraag aan Corné in dit interview is hoe lang hij nog DJ denkt te blijven. “Nou, ik denk niet dat door gaat tot mijn zeventigste hoor, al moet je natuurlijk wel door”, zegt hij terwijl hij de Jaguar flink uitprobeert. “Je weet niet hoe het loopt in radioland, ik heb nu net bijgetekend voor een paar jaar en misschien daar achteraan nog een contract en dan ga je richting zestig.”

En dan vraagt Corné zich af of hij dan nog DJ moet willen zijn. “Ik kan ook doorgaan in een managementfunctie of totaal iets anders gaan doen. Ik zou wel heel graag iets in de muziek willen blijven doen, maar dat kan ook achter de schermen zijn. Iets met motorsport of iets meer met televisie is ook mogelijk. Ik ben goed in aansturen, dus een managementfunctie zou helemaal niet zo gek zijn. Ik kan gewoon alles”, aldus Corné.

Corné, het was een leuk interview in een bijzondere locatie: de Jaguar F-TYPE. Bedankt voor je tijd en we blijven je volgen, zowel op de weg als in de studio!

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: