Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Creatief sleutelen aan Audi Q5 DSG bespaart dure factuur

    Techniek 05-01-20153 reacties

    In mijn eerste blog van 2015 wil ik allereerst een gezond, veilig en bovenal creatief 2015 wensen. Want met de juiste creativiteit kom je als monteur een heel eind, en het bespaart de klant een boel geld.

    Want wat wil het geval? In Zeeland stond een Audi Q5 in een behoorlijk droeve toestand, tijdens het rijden trilde de Q5 dat het een lieve lust was. Er was niet meer prettig met de auto te rijden en daarom was de Audi bij de dealer voor een diagnose aangeboden. Die kwam met een schrikbarende conclusie…

    Geen vervangingsonderdelen; compleet nieuwe DSG?

    Laten we met het begin beginnen: het gaat hier om een Audi Q5 met motorcode CDNC en versnellingsbakcode LHF. Kenners weten dat het hier om een zeventraps DSG gaat. De dealer had correct geconcludeerd dat de linker aandrijfas in de bak uitgeslagen was. De buitenring van het lager kon vrij bewegen in het lagerhuis van de aandrijfas. Tijdens het rijden ‘slaat’ het lager alle kanten op, met stevige trillingen tot gevolg. Omdat er geen losse vervangingsdelen verkrijgbaar zijn, zag de dealer geen andere optie dan het vervangen van de complete versnellingsbak. Er was nog geen offerte aan de klant uitgebracht, maar een DSG kost ruim € 8.000. Je zult als dealer maar zo’n onheilstijding moeten brengen.

    De oplossing voor het probleem was simpel: fixeer het lager op zijn plek en de trillingen behoren tot het verleden.

    Ik werd opgeroepen om te kijken of er werkelijk geen andere (lees: minder kostbare) oplossing was. Achtduizend euro is wel een heel zware straf voor een dergelijke kleinemechanische overtreding, en ik besloot de expertise van Peter Boon in Alphen aan de Maar te raadplegen. Zijn bedrijf, Boon Revisie Techniek is een grote naam op het gebied van automaten en DSG’s. De Q5 werd naar Alphen aan de Maas gebracht en daar werd de DSG gedemonteerd.

    Audi_Q5_lagerhuis_DSG_pasbus_2De creatieve techneuten van Boon Revisie Techniek besloten het lagerdeksel van de linker aandrijfas uit te bouwen. Het probleem werd daarna goed zichtbaar: de buitencup van het lager zat in een te ruime passing en was met de as mee gaan draaien en had daardoor nog meer bewegingsruimte gecreëerd. De oplossing voor het probleem was simpel: fixeer het lager op zijn plek – uiteraard goed gecentreerd – en de trillingen behoren tot het verleden. Simpel, creatief, maar zeker ook effectief.

    Precisieklus loont de moeite

    Om een goede centrering te garanderen, werd het lagerhuis in de bak uitgekotterd. Hiermee werd een nieuw lagerhuis gecreëerd, perfect gecentreerd op de as. Omdat de passing voor het lager nog veel te ruim was, werd een hardstalen pasbus gemaakt waarin het lager precies past. De buitencup van het lager kan nog vrij draaien in deze pasbus, om het lager te fixeren is te pasbus één millimeter te ondiep, het lager steekt dus nog iets uit het lagerhuis. Het idee hierachter is om de buitencup met voorspanning te fixeren met het lagerdeksel, zodat meedraaien onmogelijk is.
    De motor en bak werden weer samengebouwd, de bak werd voorzien van schone olie en daarna volgde de vuurdoop: een gedegen proefrit. De operatie bleek uitermate succesvol: de auto rijdt weer zonder hinderlijke trillingen, zijn kilometerstand van 166.000 kilometer is ‘m niet aan te voelen. Het belangrijkste is echter de kostenbesparing.

    Als we uitgaan van de prijzen ETKA (Elektronischer Teile KAtalog), met ruimte voor wat plussen en minnen, dan heeft het 1/5e van de prijs van het vervangen van de complete versnellingsbak gekost. Voorwaar niet slecht voor een creatieve technische oplossing. Daarom wens ik u nogmaals veel creativiteit toe!

     

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Porsche Cayenne S E-Hybrid [video]
    Next Article Autotest BMW 218d Active Tourer

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    View 3 Reacties

    3 reacties

    1. El on 30-08-2015 13:15

      Goede oplossing!
      Er is echter van audi zelf ook een oplossing voor dit probleem mbv vulringen!
      Bak kan gewoon ingebouwd blijven.
      Audi dealer zou dit moeten weten.

      Reply
      • Driving-Dutchman on 30-08-2015 19:43

        Bedankt voor waardevolle je reactie El! Hier kunnen veel mensen iets mee.

        Reply
        • Erwin Machielse on 06-04-2019 11:29

          Er is een oplossing om als bak nog ingebouwd is , uitgeslagen gat te ruimen en overmaat lager te monteren.

          Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?