Lange elegant gebogen lijnen verbinden een krachtig front met de sierlijke achterkant van deze indrukwekkende auto: de Mercedes-Benz E-klasse Coupé. En het is goed dat deze auto bestaat, de wereld heeft hem nodig.

Gran Turismo
Gran Turismo, de Italiaanse term voor grote toerauto, stamt uit de jaren ’50 van de vorige eeuw en werd gebruikt voor luxe auto’s met de motor voorin en de aandrijving op de achterwielen. Auto’s waarmee je met groot gemak en in enorme luxe grote afstanden aflegde. Iconische auto’s als de Lancia B20 GT en meerdere Ferrari’s, kregen deze mooie badge opgespeld.

In moderne tijden werd de afkorting GT echter gebruikt voor auto’s die hem niet helemaal verdiende en de term raakte in onmin. Maar de nieuwe Mercedes E-klasse coupe mag deze beeldbepalende aanduiding met grote trots dragen en blaast hem nieuw leven in. Want deze imposante coupé is in hart en ziel een echte Gran Turismo.

Kracht en elegantie
De voorkant van de E Coupé is heftig. Een enorm opengesperde muil met in het midden de obligatoire ster lijkt de weg en andere weggebruikers te willen opslokken om ze vervolgens via de sierlijke uitlaten achter zich te laten. Misschien iets te overweldigend?

Gelukkig wordt dit alles meer dan gecompenseerd door de simpele maar oh zo elegante zijkant van de auto. Prachtige gebogen lijnen vormen een krachtig geheel en brengen spanning en dynamiek in het design. De chromen omlijsting van de ramen en het ontbreken van een B-stijl accentueren dit nogmaals. De achterzijde met zijn kleine raam en ver doorlopende dak, wekt het idee van een roofdier dat klaar is voor de aanval, terwijl de achterlichten en ronde kofferbak met subtiel ingebouwde spoiler iets zachts toevoegen.
Een nachtclub
Ook het interieur van deze Mercedes is elegant en vooral erg licht, wederom geholpen door het ontbreken van een B-stijl. De testauto was voorzien van wit en blauw leer, wat misschien niet de combinatie zou zijn die ik persoonlijk zou kiezen. Het zorgt echter wel voor nog meer licht in de auto, wat een bepaald gevoel van luxe opwekt.

Turbine-achtige luchtopeningen worden omgeven door mooie houten panelen, die onder hun rand gekleurde LED-strips verbergen. Via de Mercedesmuis of de draaiknop kun je die in het menu alle kleuren geven, waardoor de auto in het donker verandert in een nachtclub. Met de kleur kun je zelf kiezen wat voor type nachtclub. En het enorme digitale scherm dat bijna het gehele dashboard beslaat en we al kenden uit de E-klasse Estate blijft indrukwekkend.
De motor
Er zijn verschillende diesel- en benzinemotoren leverbaar in de Coupé, waaronder de 220 d, waarmee ik op pad ging. Deze 1.950 cc viercilinder turbodiesel levert 194 pk en 400 Nm en is gekoppeld aan een zijdezacht schakelende negentraps automaat. Hiermee zou de E-klasse in 7,4 seconden op de 100 kilometer per uur moeten zitten en een topsnelheid van 242 kilometer per uur hebben.

Extreem snel voelt de E220 d echter niet aan, wat voornamelijk veroorzaakt wordt door de enorme rust en stilte die in de auto heerst. 170 kilometer per uur lijkt in deze coupé eerder 120 kilometer per uur, waarmee het een ideale auto voor de Duitse Autobahn is. Op onze snelwegen met alle snelheidscontroles is het zaak goed op te letten. Opvallend is ook het gunstige verbruik, want ondanks dat de E220 d 1.635 kilogram weegt, kun je met gemak 1 op 18 halen en op de snelweg meerijdend met het verkeer is 1 op 20 eerder regel dan uitzondering. 

Conclusie
Het is goed dat de Mercedes-Benz E-klasse Coupé bestaat, want de wereld heeft de romantiek van dit soort langeafstandsreizigers nodig. Een grote en prachtig ontworpen coupé, alle luxe die je kunt bedenken en een motor die je met groot gemak door heel Europa heenrijdt. Het biedt een charme die de populaire mini-SUV’s en Crossovers van vandaag de dag niet hebben. Het doet denken aan prachtige reizen door Duitse laaglanden, Zwitserse Alpen om te eindigen in de glooiende heuvels van Toscane. Gaat u mee?

Informatie
Merk: Mercedes-Benz
Model: Coupé
Type: 220 d
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.950 cc viercilinder
Vermogen: 194 pk
Koppel: 400 Nm
Topsnelheid: 242 km/h
0-100: 7,4 seconden
Versnellingsbak: Negentraps automaat
Gewicht: 1.635 kg
Prijs vanaf: 57.052,- euro
Prijs gereden model: 75.810,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: