Na tien dagen reizen, bijna 2.000 kilometer met onze Jeep Renegade Van en vier landen is het tijd voor een verslag van de Driving-Dutchman Roadtrip naar de Bron van de Rijn.

Nederland

De reis begon bij de monding van de Oude Rijn in Katwijk aan Zee. Een schattig stroompje dat misschien wel de naam draagt, maar zeker niet al het water. Vandaar dat we ook de daadwerkelijke monding bij Hoek van Holland zijn gaan bekijken en filmen. Daar voerde de reis pal naar het oosten tot het punt waar de Rijn Nederland in komt.
dd-roadtrip-reisverslag-met-de-jeep-renegade-1Dat is niet zoals velen denken -en sommigen nog op school gehoord hebben- Lobith, maar een klein plaatsje oostelijker: Spijk. De Rijn is hier nog steeds de rivier die we kennen: breed en druk bevaren met nette dijken die het land beschermen. De Jeep Renegade functioneert uitstekend op de bochtige dijkweggetjes. Uiteraard is het geen sportauto en bezit hij dus ook niet diens rij-eigenschappen. Voor een offroad wagen (onze test Jeep is de 2.0 diesel 4X4) rijdt hij echter prima, ook in bochten.

Duitse industrie

Het eerste deel van de Rijn in Duitsland verschilt vrij weinig met die in Nederland. Dezelfde rivier met dezelfde dijkjes. Maar hoe meer we het Ruhr-gebied benaderden, hoe meer industrie er kwam en… hoe moeilijker het werd om de rivier überhaupt te benaderen. Beide oevers zijn hier volledig bebouwd met enorme industriecomplexen die hun goederen op honderden rijnaken op- en afladen. Maar helaas dus voor een groot deel buiten ons zicht.
dd-roadtrip-reisverslag-met-de-jeep-renegade-2Gelukkig zijn er her en der kleine weggetjes waarmee je de Rijn toch kunt benaderen. Landbouwstraatjes die alleen met een tractor of… een Jeep te berijden zijn. De hoge grondspeling en vierwielaandrijving van de Renegade zijn hier perfect voor, alvast een klein voorproefje voor wat ons in de Alpen te wachten staat.

Levensgevaarlijke rotsen

Voorbij het Ruhr-gebied wordt het ineens erg mooi, want de Rijn stroomt hier door de Eifel. Een rivier in een dal met op de heuvels en bergen er omheen in iedere bocht een kasteel. En bij de wereldberoemde Loreley, een plek waar honderden schepen op de rotsen zijn vergaan, wordt het ineens echt smal. De Rijn is hier slechts 113 meter breed en de stroming is hier op z’n sterkst, een indrukwekkend schouwspel.
dd-roadtrip-reisverslag-met-de-jeep-renegade-3Voorbij de stad Bingen verandert de Rijn weer in de brede rivier die door een laag landschap stroomt, waar helaas ook weer volop industrie te zien is. Gelukkig loopt hier een snelweg pal langs de rivier, dus kun je er snel doorheen en meteen ervaren dat de Jeep Renegade een uitstekende reiswagen is. Want met het open dak (ja dat heeft ie) en de ramen dicht is de wagen ook op hoge snelheden erg stil. De 2.0-liter viercilinder diesel met 140 pk en 350 Nm heeft geen enkele moeite om te cruisen op 160 kilometer per uur (toch fijn die Duitse snelwegen).

Frankrijk

Boven Strassbourg wordt de Rijn de grens tussen Duitsland en Frankrijk. Ook hier weer zeer veel industrie te zien, zeker aan Franse zijde. Opvallend zijn vooral de vele sluizen met enorme hoogteverschillen die gebouwd zijn in de rivier. Lastig voor de scheepvaart, maar ideaal om stroom op te wekken. Er liggen hier dan ook een reeks watercentrales in de rivier.
dd-roadtrip-reisverslag-met-de-jeep-renegade-4Wat voor ons reizigers dan weer ideaal was om steeds het water te kunnen oversteken, want bij elke centrale lag een begaanbare dam. En met de zon door het open dak op ons gezicht, het water klotsend naast ons, was het prima vertoeven in het verdere zeer goed in elkaar stekende interieur van de Renegade.

Wordt vervolgd

En zo kwamen we met onze Jeep aan in Basel, op het punt waar drie landen één punt vormen. Vanaf hier vormt de Rijn de grens tussen Zwitserland en Duitsland. Inmiddels hebben we bijna 2.000 kilometer gereden met de Jeep Renegade Van. En ik kan eerlijk zeggen dat ik met plezier uitkijk naar de volgende 1.000 kilometer van onze roadtrip, want tot op heden heeft de Renegade zich een zeer goede reiscompagnon bewezen. Zelfs toen het hele systeem van puur enthousiasme in het Italiaans schoot…

Blijf onze reis volgen op #ddroadtrip op onze FacebookTwitter en Instagram. En wil je echt niks missen en alle foto’s zien? Volg dan mijn persoonlijke Instagram.

dd-roadtrip-reisverslag-met-de-jeep-renegade-5

 
Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: