Vorige keer heb ik jullie meegenomen op deel 1 van de Driving-Dutchman Roadtrip naar de bron van de Rijn met de Jeep Renegade Van. In dit deel lees je of we het gehaald hebben… of niet.

Zwitserland

Last time liet ik jullie achter in Frankrijk, waar de Rijn de grens vormt met Duitsland. Dit blijft zo tot aan Zwitserland, waar de drie landen samenkomen op het zogenaamde ‘’Dreiländereck’’. Dit punt dat zich midden in de havens van Bazel in de Rijn bevindt, wordt gekenmerkt door een soort raket die op de grond staat. Vanaf hier loopt de rivier dwars door wat ik de mooiste stad langs de Rijn vind.

dd-roadtrip-reisverslag-met-de-jeep-renegade-1Het oude centrum van Bazel is indrukwekkend met de wereldberoemde Munster van Bazel, een enorme marktplaats met Gotische en Jugendstil huizen en een waanzinnig uitzicht op de Rijn. Ben je hier nog nooit geweest, dan kan ik je dat zeker aanraden. Spijtig was wel dat de apparaten waarmee je een parkeerkaartje koopt in deze stad nogal onduidelijk zijn. Resultaat hiervan was een Zwitserse prent die de voorruit van onze Renegade sierde.

Weer de grens

Na Bazel vormt de Rijn de grens tussen Zwitserland en Duitsland. Opvallend is dat hier veel minder vrachtverkeer vaart, waardoor de rivier steeds mooier wordt. Zich slingerend langs het Zwarte Woud enerzijds en de uitloopheuvels van de Alpen anderzijds, werd onze roadtrip langs deze machtige rivier steeds mooier.

dd-roadtrip-reisverslag-met-de-jeep-renegade-7En het was ook rond dit deel van de reis dat de band met de Renegade steeds sterker werd. Na 2.500 kilometer en vele uren in de prima leren stoelen gezeten te hebben, werd de auto langzamerhand echt ‘onze’ Jeep. De combinatie diesel en automaat bleek ook ideaal voor een roadtrip en ondanks dat we grote delen van de dag in de auto zaten, kwamen we zelden oververmoeid op onze overnachtingadressen aan.

De grootste waterval in Europa

Hoewel zeer toeristisch, waren de watervallen bij Schaffhausen, de grootste van Europa, toch wel een hoogtepunt op de roadtrip. Bij deze zogenaamde Rheinfall stort de rivier met een oorverdovend gedonder over 150 meter breed zich 23 meter in diepte. Helaas kon onze Jeep dit niet zien, want die moest op de parkeerplaats achterblijven, maar wat een indrukwekkend schouwspel.

dd-roadtrip-reisverslag-met-de-jeep-renegade-2De Bodensee

Een aantal kilometers voorbij de Rheinfall, kwamen we via slingerende wegen aan bij de Bodensee. Dit enorme meer met een betoverende blauwe kleur is een verzamelbekken voor verschillende kleinere rivieren en de Rijn en wordt begrenst door Zwitserland, Duitsland en een klein deel Oostenrijk.  

dd-roadtrip-reisverslag-met-de-jeep-renegade-3Helaas is de Renegade geen amfibie voertuig, dus we hebben onze zwarte vriend -goede kleur trouwens voor deze wagen- op de oever achtergelaten en een bootje gehuurd. En geloof me als ik zeg dat dit één van de dingen is die je ooit gedaan móet hebben. Dobberen op het felblauwe water zie je in de verte de licht besneeuwde toppen van de Alpen. Heel gaaf!

De bergen in

Vanaf de Bodensee zie je de Rijn veranderen in een echte bergrivier. De kleur wordt steeds ijsblauwer en het water wilder. Na een korte uitstapje naar Liechtenstein, waar de Rijn de grens vormt met Zwitserland, doken we voorbij Chur het dal in, dat ons uiteindelijk naar de bron zou moeten brengen.

dd-roadtrip-reisverslag-met-de-jeep-renegade-4En hier kon de Jeep laten zien wat hij echt kon. Een aantal keren zagen we de Rijn diep in het dal lopen en moesten we zeer steile offroad weggetjes naar beneden -en weer omhoog- nemen om bij de rivier te komen. De vierwielaandrijving van de Renegade werkte hierbij uitstekend, zeker gecombineerd met de sterke diesel. Geen moment hebben we ons onzeker gevoeld met deze aandrijflijn, wat gezien de diepe afgronden en losse stenen op de weg, toch een fijn idee was.

De bron gehaald?

En na vele kilometers klimmen en de meest waanzinnige uitzichten kwamen we bovenaan de Oberalppas aan. Vanuit daar kun je een klein bergweggetje nemen naar de eerste druppels water die de naam Rijn dragen. En hoewel dit niet echt is toegestaan, waren we niet helemaal vanaf de Noordzee met onze Jeep gekomen om ons tegen te laten houden door een verboden-in-te-rijden bordje.

Helaas hield een slagboom de Renegade zo’n 100 meter voor het water dan echt tegen, dus moesten we te voet verder. En dan merk je dat je op 2500 meter hoogte bent. Want waar de Jeep geen enkel probleem met ijle lucht heeft, sta je zelf al te hijgen na een klein stukje klimmen. Maar uiteindelijk sta je er dan: aan een klein uit de hoogte druppelend stroompje dat de naam Rijn draagt, een zeer bijzondere ervaring die het einde vormde van een zeer bijzondere Roadtrip.

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: