Aan het uiterlijk van de 2017 Harley-Davidson Lowrider S zal het niet liggen, laag, donker en stoer als ie is. Bedenk daarbij ook nog eens een Screamin’ Eagle Twin Cam 110, het krachtigste motorblok van Harley, high-end vering en moderne remmen en je hebt een aardig recept voor een badass bike.

Duimen omhoog
Als je houdt van omhoog gestoken duimen en mensen die enthousiast met je willen praten, dan is de Lowrider S jouw motor. Want de positieve reacties kwamen echt van alle kanten. Niet onbegrijpelijk, de motor ziet er zeer fraai uit en is prachtig afgewerkt. Een laag zadel en een hoog stuur zorgen voor een mooie opgaande lijn en een stoere zitpositie.

De bedieningsknoppen zitten handig verspreid en onder goed bereik op het stuur. De tellers vind je op de tank waarbij de toerenteller, de onderste, wel erg laag zit. Hierop kijken haalt je blik wel ver van de weg af, wat niet altijd even handig of veilig is. Een comfortabel zadel, keyless starten, cruise control, de Lowrider S is een volledig aangeklede motorfiets. Maar leuk als deze features zijn, bij een Harley gaat het toch vooral om het motorblok.
110 cubic inch
En wat een ongelooflijk lekker motorblok is die Twin Cam. De 110 cubic inch, 1.801 cc voor ons Europeanen, perst er een machtig koppel van 156 Nm uit. En zoals bij alle Harley’s kun je hier heerlijk ontspannen mee cruisen. Je kent het wel, een iets te hoge versnelling waarbij je de enorme cilinders één voor één onder je voelt ploffen en je op een golf van puur koppel door het landschap glijdt.

Maar vergis je niet, dit blok is onder handen genomen door Screamin’ Eagle, de sportafdeling van Harley-Davidson. En dat merk je direct zodra je de gashendel opendraait. Ineens verandert het gemoedelijk toerblok in een racemonster. En terwijl de toeren een stuk sneller stijgen dan je verwacht, wordt je met grote stappen richting de horizon geslingerd. Wat een bak snelheid produceert deze motor! Daarbij begeleid door een lekker dik geluid uit de uitlaten en een donker aanzuiggeluid uit de enorme ‘heavy breather’ luchtfilter, die als een kanon uit het motorblok naar voren steekt.
Power with control
Snelheid in een rechte lijn is natuurlijk heerlijk, maar bochten nemen is misschien nog wel lekkerder. Nu zijn Harley’s vaak gemaakt voor de brede glooiende Amerikaanse wegen en een stuk minder voor ons nauwe slingerende Europese wegen. Maar niet de Lowrider S, deze voelt zich op beide terreinen volledig in zijn element.

Het Dyna frame gecombineerd met een zeer goede vering, maken van de Lowrider S een zeer wendbare machine die uitstekend bochten neemt en prima overweg kan met alle kracht uit het motorblok. Lange glooiende bochten, korte snelle bochtjes, met groot gemak rijg je ze aan elkaar, waarbij de enige beperking de lage zit is. Want al vrij snel ga je met de stepjes over de grond.
Banden en remmen
Hierbij overigens ook complimenten voor Michelin die de unieke banden voor deze Harley maakt. Na even opwarmen leveren ze bijzonder veel grip en zorgen er mede voor dat je de 305 kilogram zware motorfiets als een lichte naked door de bochten gooit.

En weet je nog dat Harley’s vroeger wel eens tekort schoten qua remmerij? Fear no more, de Lowrider S heeft erg strakke remmen. De eerste aanzet is misschien ietsje vaag, maar daarna kun je nauwkeurig en keihard remmen.
Conclusie

Met de Lowrider S heeft Harley-Davidson een dijk van een motor neergezet. Mooi, zeer krachtig, stoer en met moderne rijeigenschappen waarmee je menig motorrijder het snot voor de ogen rijdt, en nu dus ook in de bochten. Gecombineerd met het geluid, de uitstraling en natuurlijk de heritage, maakt dit de Lowrider de meest begerenswaardige Harley van dit moment. Voor al dit moois vragen de Amerikanen dan ook wel minstens 23.750,- euro, maar geloof me, dat is ie echt wel waard.

Technische gegevens

Merk: Harley-Davidson
Model: Lowrider S
Motortype: luchtgekoelde V-twin
Cilinderinhoud: 1.801 cc
Overbrenging: Riem
Koppel: 156 Nm
Gewicht: 305 kg
Prijs: 23.750,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: