De Autosalon van Genève is voorbij, maar wat waren daar nu de 5 gaafste supercars?

De 5 gaafste supercars uit Genève 21. Pagani Huayra BC

De mooiste supercar die op de Autosalon in Geneve stond, moet toch wel de Pagana Huayra BC zijn. Een one-off gebaseerd op de standaard Huayra, waarbij de letters BC verwijzen naar Benny Caiola, een beroemde overleden Italiaanse autoverzamelaar en ooit eerste klant bij Pagani.

De BC levert 800 pk uit zijn biturbo 6,0-liter V12 (70 pk meer) en is 132 kilogram lichter. Hierdoor is de slechts 1.218 kilogram zware BC nog sneller dan de standaard Huayra, die al geen slome was. Maar vooral de afwerking op deze wagen is van een ongekend hoog niveau. Ieder onderdeel is als een apart kunstwerk gemaakt zoals alleen Pagani dat kan.

De 5 gaafste supercars uit Genève 32. Bugatti Chiron

De meest in het oog springende wagen was misschien wel de Bugatti Chiron, die met zijn 1500 pk en 1600 Nm een waardige opvolger van de legendarische Veyron lijkt. Deze nieuwe hypercar zou in slechts 2,3 seconden op de 100 kilometer per uur moeten zitten met een top van 460 kilometer per uur.

Wellicht niet 1 van de meeste elegante wagens, maar wat een enorme indrukwekkend uitstraling heeft dit machtige monster. Het is wachten op de testen om te kijken of hij ook daadwerkelijk de opgegeven prestaties kan leveren.

De 5 gaafste supercars uit Genève 43. Spyker C8 Preliator

En de geruchten waren waar: Spyker is weer terug op het podium en hoe? Met hun nieuwe wagen, de Preliator, probeert het team van Muller het nogmaals. De nieuwe auto is nog altijd voorzien van een Audi 4,2-liter V8, nu met 525 pk, en een handgeschakelde zesbak.

Het uiterlijk is een mooie doorontwikkeling van eerdere modellen en hoewel de meningen erover verdeeld zijn, vind ik het een zeer mooie wagen. Helaas wordt de Spyker niet meer in Zeewolde in ons land gebouwd, maar zijn zij uitgeweken naar Engeland. Desondanks blijft het een Nederlands merk en dus gaaf dat ze weer terug zijn, hopelijk nu met iets meer succes.

De 5 gaafste supercars uit Genève 54. Radical RXC Turbo 500R

De naam zegt het bijna al, maar de meest radicale auto in Geneve moet toch wel deze nieuwe Radical zijn. Met een Ford V6 met twee Garrett turbo’s en een zooi intercoolers levert deze racewagen 700 pk, de meest krachtige Radical ooit. 

Als je daarbij ook nog bedenkt dat dit met 1000 kilogram ook 1 van de lichtste is – dankzij een volledig carbon body – dan kun je je voorstellen hoe ongeloof snel deze wagen accelereert. Radical, die nog altijd het rondrecord op de Nürburgring heeft, gaf aan dat ze met deze insane uitvoering hun eigen record gaan proberen te verbreken. Wij kunnen niet wachten.

De 5 gaafste supercars uit Genève 65. Lamborghini Centenario

De Centenario werd gebouwd ter ere van de 100e geboortedag van Ferrucio Lamborgini. Als basis werd een Aventador genomen, maar behoorlijk aangepast, zeker qua uiterlijk. Maar ook motorisch werd er volop gesleuteld, waardoor de V12 nu 770 pk levert in plaats van de 700 pk van de standaard Aventador.

Van deze speciale wagen worden maar 20 coupés en 20 cabriolets gemaakt, die rond de 1,75 miljoen euro exclusief belastingen zullen gaan kosten. En voordat je nu al je spaargeld gaat tellen: ze zijn allemaal al verkocht.

Het was weer een mooie Autosalon van Genève waarbij deze 5 supercars toch echt wel de show stalen. 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: