Een onlosmakelijk onderdeel van het motorrijden, is vaak het kiezen van de juiste uitlaat. Niet iedereen heeft de behoefte aan meer geluid, maar toch rijden er velen motorrijders met een aftermarket uitlaat rond voor net even dat mooiere donkere geluid. Maar wat zijn nu de vijf mooist klinkende uitlaatmerken?

1. Akrapovič
Akrapovič is een Sloveense fabrikant van uitlaten voor voornamelijk motorfietsen, hoewel ze sinds een aantal jaren ook uitlaten voor dikke auto’s maken. Het werd opgericht door de Sloveense coureur Igor Akrapovič, die zijn eigen uitlaat ontwierp voor de racerij. Het bedrijf heette toen nog Skorpion in Scorpion. In 1997 kwam de huidige naam in gebruik is sindsdien niet meer weg te denken uit de racerij. Maar ook menig straatmotor is voorzien van een ‘Akra’ met dat typische donkere geluid, zoals deze onderstaande Yamaha R1M.

2. Termignoni
Misschien wel één van de mooiste merken die bestaan: Termignoni, opgericht door Luigi Termignoni, die in 1969 zijn eerste Ducati, Kawasaki en Honda workshop en dealer oprichtte. Al snel werd hij bekend door zijn tune werken op racemotoren, waarbij hij al snel inzag dat de bestaande uitlaatsystemen beter konden en in 1971 werd het eerste systeem gebouwd. In 1990 begonnen zij als een van de eerste met titanium uitlaten en nu worden de systemen gebruikt in onder andere de MotoGP, Moto2, Moto3, SBK en door merken als Ducati, zoals op deze X Diavel S, die ik zelf testte. 

3. Laser
Neerlands trots komt uit Oude-Tonge waar Laser exhaust zit. Een merk dat al vele decennia verschillende motoren kan voorzien van een dieper en vooral sportiever geluid. Laser is naar eigen zeggen één van de grootste fabrikanten van aftermarket uitlaatsystemen en dat is ook niet zo gek als je deze Honda CBR 600 hoort.

4. Remus
Een nog relatief jong bedrijf is het Oostenrijkse Remus, dat pas sinds 1990 uitlaten bouwt. Ooit begonnen met slechts vijf man, worden de uitlaten van dit familiebedrijf in meer dan 60 landen verkocht voor zowel auto’s als motorfietsen. Met niet alleen een high-tech productie faciliteit maar ook een sound chamber, zorgen de Oostenrijkers ervoor dat je altijd een dik geluid hebt, zoals deze Triumph Bonneville.

5. Yoshimura
Uit het verre oosten komt Yoshimura, dat in 1954 werd opgericht als Yoshimura Motors. Hun faam werd pas echt groot toen ze in 1972 hun eerste 4-1 uitlaatsysteem op de markt brachten.Sindsdien staan zij vooral bekend om hun systemen voor vooral Japanse motorfietsen als Honda en Suzuki, zoals op deze 2007 GSXR 750.

Natuurlijk heb ik in dit korte lijstje heel veel andere mooie merken gemist, dus vul mij aan, welke uitlaat heb jij eronder zitten? Laat het ons zien en vooral…horen.

Drive Safe !!

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

4 reacties

  1. Leuke reportage !

    Maar om echt te kunnen vergelijken zou je natuurlijk de 5 uitlaten op dezelfde motorfiets moeten kunnen horen.
    Een xdiavel klinkt helemaal anders dan een cbr600 …

    • Yuri Van Koeveringe
      Yuri Van Koeveringe op

      Thanks en je hebt helemaal gelijk, als je een echte vergelijking wilt maken, is wat jij voorstelt de beste manier. Dit verhaal was dan ook niet bedoeld als vergelijking maar meer als achtergrond bij 5 bijzondere merken 🙂

  2. Onder mijn Kawasaki Z750 2011 heb ik een MIVV SUONO zitten. Stukje goedkoper dan een Akra, desondanks een prachtig geluid.

    Het enige filmpje dat ik er van heb is niet rijdend.

Laat een reactie na: