Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    De Abarth 695 Biposto, the world’s smallest supercar

    Auto 27-10-2015Geen reacties

    Voor Italianen bestaat voor alles een overtreffende trap. Er is altijd wel een pasta beter, een maatpak strakker of ….een auto sneller, mooier en gaver. Eén Italiaans merk dat hier alles van weet is Abarth, de huistuner van FIAT. Om de zoveel tijd rolt er weer een heftigere versie van hun getunede auto’s uit de fabriek. Maar met hun laatste creatie, de Abarth 695 Biposto, hebben ze zichzelf overtroffen. In hun eigen woorden is dit: “The world’s smallest supercar”. En om dat te bewijzen mocht ik er mee op pad.

    De looks van een serieuze racer

    Natuurlijk zie je aan de vorm van de Abarth 695 Biposto dat het in de basis een FIAT 500 is, maar daarmee is alles ook wel gezegd. Want van het lieve karakter van de cinquecento is vrij weinig meer over. Een lage carbon voorspoiler met een dikke bumper, enorme side skirts, een race-achtige achterspoiler, een heuse diffuser en twee vuistdikke uitlaatpijpen veranderen het van oorsprong schattige wagentje in een serieus uitziende racer.

    En dat gaat binnen verder. Twee kuipstoelen van Sabelt, een enorme pook van de raceversnellingsbak die speciaal voor de Biposto werd gebouwd, een race datalogger/dashboard en in plaats van een achterbank dikke aluminium verstevigingsbuizen. Deze Abarth means business.

    De Abarth 695 Biposto, the world’s smallest supercar 2klGewicht en power

    Om een snelle wagen te bouwen moet je twee dingen in orde hebben: het gewicht en de power. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden zijn er in de 695 Biposto rigoureuze stappen gezet. De motorkap is van aluminium, de achterbank is verdwenen en er zijn geen airco en radio. De vloermatten en deurpanelen zijn vervangen voor lichtgewicht aluminium en carbon en ook het dashboard is deels van carbon, net als de spiegels en de spoilers. Zelfs de naaf- en ventieldopjes en de olie- en tankdop zijn van lichtgewicht titanium. Dit alles zorgt er voor dat deze Abarth met 997 kilogram nét onder de magische grens van 1.000 kilogram komt.

    Dan de power: de 695 Biposto is voorzien van de bekende 1.4 T-jet die in alle Abarths te vinden is, maar deze produceert nu 190 pk en 250 Nm aan trekkracht. Gecombineerd met het zeer lage gewicht moet dit zorgen voor een theoretische topsnelheid van 230 kilometer per uur en een 0-100 tijd van 5,9 seconden.

    De Abarth 695 Biposto, the world’s smallest supercar 3klDe eerste meters

    Na een korte uitleg over de raceversnellingsbak (voor de kenners: deze werkt niet met synchromesh- maar met dog-ringen, grote tandwielen die direct in elkaar grijpen), werd het tijd te kijken wat dit race monster kon. Vallend in prachtige en goed ondersteunende kuipstoelen pakte ik de normale gordel. Gelukkig is deze Abarth namelijk niet voorzien van vierpuntsgordels (zijn wel een optie), die leuk lijken maar behalve op een circuit meer show dan nodig zijn. Wegrijden is eigenlijk zeer, bijna teleurstellend, simpel. Goed de koppeling grijpt zeer hoog aan en je hebt een serieuze pook in je handen die uitkomt in Ferrari-achtig H-patroon, maar verder is het gewoon een auto.

    Het eerste wat je doet in een auto als deze, is de Sportknop indrukken die de auto net even wat scherper maakt en het geluid heftiger. Maar natuurlijk zoals altijd als je met een snelle wagen rijdt, kwam ik in druk verkeer terecht. Maar toen alles en iedereen eenmaal weg was en de oprit naar de snelweg leeg, kon eindelijk het gas naar beneden. In het begin lijkt er weinig te gebeuren, maar als de turbo rond 2.800 toeren eenmaal op stoom komt, knalt de Biposto er vandoor.

    De Abarth 695 Biposto, the world’s smallest supercar 8klWat een wegligging!

    Naarmate de toeren stijgen wordt het geluid uit de dikke Akrapovic uitlaat steeds heftiger en racyer. Op het race-dashboard gaan de versnellingslampjes branden, van groen naar geel naar rood. Het is zaak bij het eerste rode lampje te schakelen, wat -als je het eenmaal gewend bent- razendsnel kan. Met een klap ram je de volgende versnelling erin en meteen kom je in het perfecte toerenbereik om weer vol verder te versnellen. Wat heerlijk om weer eens echt met een pook door de versnellingen te schakelen in plaats van met flippers achter een stuur.

    Maar hoewel de snelheid indrukwekkend is en de versnellingsbak verslavend, was ik het meeste onder de indruk van de wegligging. Voorzien van instelbare Racing Shox schokbrekers en een mechanisch limited slip differentieel is het onvoorstelbaar hoe hard de 695 Biposto door bochten heen kan. Als je denkt dat je de grens bereikt hebt, dan ben je daar in feite nog mijlenver vandaan. Zelfs in de regen kun je genadeloos hard door bochten heen. Nadeel van deze strakke wegligging is wel dat je iedere putdeksel tot in je schedel door voelt dreunen, wat bijdraagt aan een race gevoel maar niet echt (lees: echt niet) comfortabel is.

    De Abarth 695 Biposto, the world’s smallest supercar 11klConclusie

    De Abarth 695 Biposto is niets minder dan een race auto voor op de weg. Niet zozeer de snelheid -ook al is hij bloedsnel- maar vooral de wegligging is zeer indrukwekkend, hierbij geholpen door de techniek en het zeer lage gewicht. Voor al dit moois moet je wel serieus diep in de buidel tasten want de testauto waar ik mee reed kost niet minder dan 71.000 euro. Maar hij is al leverbaar voor 49.950 euro. Je loopt dan wel de heerlijke versnellingsbak, de carbon accenten en het racedashboard mis. 

    Van mij mogen de Italianen deze Abarth 695 Biposto inderdaad de kleinste supercar ter wereld noemen. Hij heeft de looks, de snelheid, de wegligging en de prijs. De vraag is echter hoe lang hij deze titel mag houden voordat Abarth met een nog heftigere versie komt, die hem van de troon stoot.

    De Abarth 695 Biposto, the world’s smallest supercar 12klTechnische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.368 cc
    Vermogen: 190 pk
    Koppel: 250 Nm
    Acceleratie 0-100 km/h: 5,9 sec.
    Topsnelheid: 230 km/h
    Versnellingsbak: vijf versnellingen handgeschakeld
    Gewicht: 997 kg
    Prijs vanaf: € 49.950
    Prijs testauto: € 71.000 

    Plus
    + Wegligging
    + Geluid
    + Snel
    + Exclusiviteit
    + Beleving

    Min
    – Prijs
    – Keihard geveerd

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMet de SsangYong Tivoli is iets vreemds aan de hand
    Next Article Supervet! Mansory Mercedes-Benz AMG Coupé S63

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?