‘The Gentleman, The Bastard’, met deze woorden omschrijft Ducati zijn XDiavel (S). Hiermee willen de Italianen aantonen dat deze powercruiser geschikt is voor relaxed toeren, de gentleman, maar tevens nog altijd is voorzien van de rauwe power en performance van Ducati, the bastard.

Eerst de bewegende beelden zien? Check het filmpje hieronder:

Gestoorde Italianen
Het is heerlijk om te zien hoe actief het Ducati Design Center in Bologna is, want bijna ieder jaar worden we blij verrast met nieuwe modellen. Vaak leunen deze op bestaande of vroegere types, zoals de Panigale, de Monsters en de Scrambler. Maar Ducati is niet bang zijn ontwerpers af en toe hun gestoorde gang te laten gaan.

De beestachtige Ducati XDiavel S…2Dat zagen we een paar jaar geleden al met de Diavel, maar ze hebben er bij de XDiavel nog een klein schepje bovenop gedaan. Stel je voor, een motor met de zitpositie van een Amerikaanse cruiser, het motorblok van een Italiaanse racemotor en een design vermoedelijk afkomstig uit de verre toekomst. Wie had ooit durven denken dat zoiets werkt, maar toch doet dat het, en hoe!

Een design statement
Zie je de XDiavel S op een afstandje, dan ervaar je een hele simpele duidelijke vloeiende lijn. Hierbinnen zie je een zeer lange wielbasis, een extreem kort zadel en het visuele gewicht aan de voorkant en laag. Maar kom je dichterbij, dan hebben je ogen moeite alles in zich op te nemen, want er zijn te veel prachtige details te zien.
De beestachtige Ducati XDiavel S…5De velgen, het zadel, de elegant en toch stoer gefreesde aluminium verbindingen, de single-sided-swingarm, de waanzinnige LED koplamp. En dat zijn er nog maar een paar, het is letterlijk te veel om op te noemen. De Ducati XDiavel heeft een extreem ontwerp en dat kan best je smaak niet zijn, maar als designobject is ie ongeëvenaard in de wereld van productiemotoren.

Een golf van koppel
Maar als je nou niet van plan bent de motor in je woonkamer neer te zetten, wat ik overigens wel volkomen zou begrijpen, dan ben je ook benieuwd hoe de XDiavel rijdt. De eerste keer dat je de motor start, word je meteen blij, althans ik wel. Het geluid is namelijk typisch Ducati en klinkt niets minder dan imposant. Nu was mijn testmotor voorzien van Termignoni sportdempers, dus hij kon vrijuit brullen. Voor degenen die willen horen hoe zoiets klinkt, verwijs ik naar het filmpje hierboven.

Voorzien van sportdempers kon hij vrijuit brullen

Wegrijden is wel even wennen omdat je op een Ducati zit met je voeten ver naar voren, het is namelijk een echte cruiser. Maar al snel merk je dat dit heerlijk ontspannen zit. Geef rustig gas en je rijdt weg op een golf van koppel. Het 1200 cc Testastretta DVT 1262 motorblok, voorzien van variabele kleptiming, levert namelijk een maximum koppel van 129 Nm en 156 pk. Maar nog indrukwekkender is de meer dan 100 Nm die al bij 2100 tpm beschikbaar is.

Maar stuurt hij wel?
In eerste instantie ga je wat voorzichtig de bocht in. Het gewicht zit erg laag, de wielbasis is lang en je merkt dat je met een achterband rijdt van 240/45 ZR17! Maar snel merk je dat het allemaal veel schuiner en harder kan. En als je er echt voor gaat zitten, hebben je hersenen moeite te bevatten met welk gemak, snelheid en stabiliteit deze cruiser bochten neemt.
De beestachtige Ducati XDiavel S…3Datzelfde geldt voor de acceleratie. Zet de XDiavel in de sportmodus en hij knalt als een racemotor uit de startblokken. En waar je onderin het koppel je vooruit voelt duwen, voel je bovenin alle pk’s aan je armen rukken om je in no-time op hoogst illegale snelheden te brengen.

Launch Control!!!!
En als dat allemaal niet genoeg voor je is, heeft de XDiavel een bijzonder leuke verassing: een klein knopje met de letters DPL. Deze staan voor Ducati Power Launch, een launch control systeem waarbij de Traction Control samen met de injectie er voor zorgt dat je maximaal accelereert.
De beestachtige Ducati XDiavel S…4Hiervoor zet je de motor in zijn eerste versnelling, geef vol gas en laat de koppeling opkomen. Als een raket schiet je vooruit, waarbij de motor zo snel optrekt dat je moeite hebt je been weer op het ver naar voren geplaatste stepje te zetten.

Conclusie
Ik zou nog pagina’s vol kunnen schrijven over de Ducati XDiavel S. Het ontwerp, de mogelijkheden, de performance, het geluid maar vooral de beleving. Hoe ze het gedaan hebben, zal voor mij altijd een raadsel blijven maar de heren en dames uit Bologna hebben daadwerkelijk een cruiser gemaakt met de looks en prestaties van een echte Ducati. A gentleman and a bastard, well said!

Informatie

Merk: Ducati
Model: XDiavel S
Prijs vanaf: € 23.190 en € 26.690 voor de S 
Motor: 1200 cc L-twin
Versnellingsbak: 6
Kracht: 156 pk, 129 Nm

De beestachtige Ducati XDiavel S…6

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: