De BMW S 1000 XR is een bijzonder spectaculaire semi-allroad motor van het Duitse merk dat sinds een aantal jaren grote stappen in het sportieve segment zet.

De S 1000 XR trad al eerder op in onze multireview, waar hij vooral door het gebrek aan offroad capaciteiten en zijn prijs niet volledig tot zijn recht kwam. Zijn mededingers, zoals de nieuwe Honda Africa Twin en de Triumph Tiger, waren veel allrounder. Maar je koopt deze BMW helemaal niet om zijn allroundheid, juist niet. Je koopt em voor zijn sportiviteit.
De BMW S 1000 XR, ontspannen spectaculair 3
Steeds mooier

Het uiterlijk van de BMW is even wennen, wat niet betekent dat de motor niet mooi is. Sterker nog, na een week rijden ben ik hem steeds mooier gaan vinden. Vooral recht van voren met de dubbele schuine koplampen, ziet hij er zeer sportief en snel uit. Vanaf de zijkant gezien oogt hij een stuk kleiner en compacter dan hij in werkelijkheid is. En de achterkant -de kant die je het meeste zal zien van een S 1000 XR- is simpelweg strak.

De afwerking is van het hoge niveau wat we van BMW kennen. Alles voelt degelijk en ziet er goed uit. Ik reed met een uitvoering die de 100 jaar geschiedenis van de Duitse fabrikant moest memoreren, door onder andere een speciale wit-grijs-gouden kleurstelling en voorzien van een toch wel wat grote en ietwat lompe Akrapovic sportuitlaat (die overigens wel erg lekker klinkt).
Review Triumph Tiger, Honda Africa Twin, BMW S 1000 en Suzuki V-Strom 9Een batterij aan duidelijke knoppen

De zit op het brede zadel van de S 1000 XR is ontspannen. Voor je zie je een duidelijk afleesbaar scherm met alle informatie die je nodig hebt met zo’n heerlijke analoge toerenteller en een grote shiftlight. Aan beide stuurhelften een batterij aan knoppen waarmee je zaken als het menu, de Traction Control en de Dynamic ESA (elektronische instellingen voor de vering) gemakkelijk en overzichtelijk kunt bedienen.

Het enige wat ontbreekt, is de bedieningsknop voor de ruit. Die moet je namelijk met de hand afstellen. Met een simpele ruk zet je dit windscherm in de hoogste of laagste stand, wat al rijdend niet altijd even makkelijk leek te gaan. Uiteindelijk bleek dit toch vooral een kwestie van gewenning.
De BMW S 1000 XR, ontspannen spectaculair 1Rijden is een groot feest

Het rijden op de S 1000 XR is een feest. Het 999 cc viercilinder blok levert 160 pk en 112 Nm, wat meer dan voldoende is om te zorgen voor duizelingwekkende acceleraties en een zeer hoge topsnelheid. Opvallend daarbij is hoe beheersbaar deze power is. Zowel onderin, waarin je voldoende kracht hebt, als boven de 5.000 toeren, wanneer het blok er pas echt aan gaat trekken, je wordt nooit naar verrast.

En datzelfde geldt voor de wegligging. Vaak wordt de term ‘als op rails’ gebruikt om een goede wegligging van een motor te omschrijven en dit is ook zeker toepasbaar op de BMW. Langzame of snelle bochten, de motor blijft stabiel. Je zult je al snel verbazen over de hoge bochtsnelheden die je met dit powerhouse kunt behalen. En maak je geen zorgen, de uitstekende remmen zorgen dat je altijd volledig controleerbaar stil staat.
Review Triumph Tiger, Honda Africa Twin, BMW S 1000 en Suzuki V-Strom 8Conclusie

De BMW S 1000 XR is duidelijk een motor die gericht is op sportiviteit. Van het krachtige superbike blok tot de sportieve vering en banden, op deze motor ga je zitten als je eens lekker wilt sturen. Daarbij zorgt de ontspannen en comfortabele zit ervoor dat je ook nog eens met het grootste gemak lange afstanden op hoge snelheid over de snelwegen van Europa kan afleggen. Een ideale combinatie dus. Het enige echte nadeel voor velen van de S 1000 XR is wellicht zijn prijs. Want vanaf 18.100 euro is deze toch wel stevig te noemen. Maar kun je dit betalen, dan zal deze motor je zelden teleurstellen.  

Technische gegevens
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 999 cc
Cilinders: 4
Vermogen: 160 pk
Koppel: 112Nm
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Gewicht: 228 kilo (droog)
Prijs: vanaf 18.100 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: