Er zijn van die motoren die stil op de achtergrond hun werk doen. Betrouwbaar, luxe en meestal steengoed zijn het de vaste partners van mensen die blind willen of moeten vertrouwen op hun motorfiets.

De BMW R 1200 RT, een trouwe en luxe vriend 1Het zijn geen schreeuwerige motoren met sportuitlaten, geen motoren die als wallpaper op een computerscherm staan, maar voor hun eigenaren is er niets beters. De BMW R 1200 RT is zo’n motorfiets.

Politie?

Zo lang ik al motor rij, is de RT voor mij dé politiemotor geweest. Dat heeft hem in mijn ogen altijd een betrouwbare motor gemaakt, maar niet iets waar ik naar verlangde. Veel meer keek ik naar de felrode Italiaanse machines die op circuits te zien waren. Maar een mens wordt ouder, verandert, en leert andere dingen waarderen. Dus toen ik de kans kreeg de nieuwe R 1200 RT te testen, vond ik dat het tijd werd.

De BMW R 1200 RT, een trouwe en luxe vriend 2De nieuwe RT, die vorig jaar op de markt kwam, is een mooie maar tevens grote motor. De enorme voorkant met een groot scherm en volop kappen, doet meteen vermoeden dat je perfect uit de wind zal zitten. Naar achter wordt de motor iets slanker, maar met de koffers erop blijft hij groot. En toch hebben de ontwerpers de motorfiets elegantie meegegeven. De moderne koplampen, de geïntegreerde knipperlichten die overgaan in de spiegels, de zijkappen met het logo, het ziet er gestroomlijnd uit en geeft de RT stilstaand de suggestie van snelheid.

Een vriendelijke en zeer luxe reus

Met een dergelijk formaat en een rijklaar gewicht van 263 kilogram verwacht je dat wegrijden op de RT lastig gaat, maar dat zal je verbazen. Natuurlijk merk je het gewicht wel, maar de motor stuurt gemakkelijk en gewillig in, ook op lage snelheid. En rij je iets harder, dan verdwijnt de zwaarte helemaal. Je wordt dan ook al snel vrienden met deze vriendelijke reus.

De BMW R 1200 RT, een trouwe en luxe vriend 3Dat wordt nog eens geholpen door het feit dat je heerlijk op de motor zit, alsof thuis op je favoriete fauteuil. Het zadel is breed en zacht en mocht je het koud krijgen, dan zet je de zadelverwarming aan. Ja, je leest het goed: de zadelverwarming. Het was voor mij de eerste keer, maar wat is dat lekker in dit jaargetijde. En voor alle passagiers die dit lezen, ook voor jullie is er verwarming achterop.

Maar dat is zeker niet de enige luxe van de RT. Wat dacht je van handvatverwarming, een elektrisch bedienbaar windscherm, elektronisch instelbare vering (Zacht, Normaal en Hard), instelbare powerafgifte van het motorblok, elektronische cruise control, voorbereiding voor je navigatie, boxen en een digitaal dashboard met alle informatie die je maar wilt hebben? Je zult weinig (lees: niets) tekort komen op deze motor.

De BMW R 1200 RT, een trouwe en luxe vriend 4Rails en windbescherming

Al die luxe is natuurlijk fijn, maar een motorfiets is gemaakt om mee te rijden. Wees gerust, bij BMW zijn ze dit zeker niet vergeten. Zoals gezegd stuurt de motor gewillig in en neemt bochten als op de spreekwoordelijke rails. Door de instelbare vering kun je de motor aanpassen aan elk type wegdek, waardoor oneffenheden altijd strak opgevangen kunnen worden zonder dat de motorfiets er nerveus van wordt. En op de snelweg is de RT hélemaal in zijn element.

De 1.170 cc boxermotor van de RT levert 110 pk vermogen en 120 Nm trekkracht waarmee hij geen strepenstrekker is. Maar als je de motor in de sportstand zet, gaat hij prima vooruit. Je zit daarbij volledig uit de wind, waardoor het soms wel eens lastig is je snelheid in te schatten. Met het windscherm in de hoogste stand merk je niet of je 130 of 160 rijdt. Gelukkig zijn de Brembo remmen, uiteraard met ABS, perfect te doseren en altijd in staat de motor op tijd te stoppen.

De BMW R 1200 RT, een trouwe en luxe vriend 5Conclusie

Deze test lijkt een beetje een lofzang te worden over de BMW R 1200 RT, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat hetook een erg goede motor is. Hij rijdt lekker, heeft ongelooflijk veel luxe en met zijn 25 liter tank en zuinige verbruik (gemeten 1 op 18) heb je een bereik van over de 400 kilometer.

En toch lijkt het alsof je steeds minder RT’s ziet rijden. Mijn inziens komt dat door concurrentie uit de eigen stal, namelijk de R 1200 GS(A). Want waar vroeger de RT dé toermotor van BMW was, heeft de GS met zijn extra offroad mogelijkheden deze rol overgenomen. En zo verdwijnt de RT naar de achtergrond, waar hij trouw zijn werk blijft verrichten.

Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: