Je wilt van A naar B, met of zonder je gezin, met of zonder bagage en dat alles zonder veel poespas. Dan is de Dacia Logan MCV de perfecte auto voor je. Een auto zonder pretenties, wat heeft een mens nog meer nodig?

Laat ik even een vergelijking maken. Op kantoor werk je waarschijnlijk met het softwareprogramma Excel. Zeer waarschijnlijk gebruik je maar 20 procent van wat het programma kan. Gebruik je alle formules? Gebruik je de Pivot Table? Waarschijnlijk niet. Deze vergelijking kan je bijna 1 op 1 doortrekken naar de moderne auto’s.

Er zitten tegenwoordig veel snufjes in je auto die je nooit gebruikt. Waarom betalen voor iets dat je niet gebruikt, niet weet hoe je het moet gebruiken en iets waarvan je niet weet dat het op de auto zit. De Dacia Logan MCV is zo’n auto, het heeft wat je moet hebben, doet wat het moet doen en je komt er mee op de plek van bestemming.

Schoenendoos op wielen

Leek de eerste Dacia Logan MCV oneerbiedig gezegd op een schoenendoos op wielen, deze vernieuwde Logan MCV lijkt wel veel meer op een stationwagen. Goed, moeders mooiste is hij nog steeds niet, maar zodra er een verhuizing in je familie wordt aangekondigd, weet ik zeker dat de Logan MCV alleen maar beoordeeld wordt op de ruimte die hij herbergt wanneer je komt voorrijden.

Want in ruimte blinkt de MCV uit. Als je de achterbank -die in ongelijke delen neerklapbaar is- plat legt, dan wordt de toch al grote bagageruimte van 573 liter vergroot naar 1.518 liter. Voorwerpen met een lengte tot twee meter zeventig kunnen dan vervoerd worden. En dan spreek ik nog niet over de vele opbergmogelijkheden in de deuren en dashboard. Passagiers hebben genoeg been- en hoofdruimte achterin.

Die ruimte is dan wel geweldig, maar zaken vervoeren betekent dat de Logan ook vooruit moet en dat gebeurt met een moderne driecilinder TCe 90-turbobenzinemotor. Deze motor ligt ook in de Renault Clio en in de Captur en doet meer dan voortreffelijk zijn best in de Logan MCV. Een beetje rumoerig is hij wel, zeker bij het optrekken. Je zou het zelfs een sportief geluid kunnen noemen. Maar aan trekkracht en snelheid geen gebrek in de Logan MCV. Er is ook een dCi 90 viercilinder dieselmotor en een Tce 90 Bi-Fuelmotor die op benzine en LPG rijdt beschikbaar. Motoren zijn leverbaar met een handgeschakelde vijf bak. De TCe 90 is ook beschikbaar met de automatische Easy-R-transmissie.

Alle waar naar zijn geld

Zo op het eerste oog lijkt het dashboard er prima uit te zien. Met een mooi duidelijk 7 inch touchscreen in het midden voor de navigatie en dergelijke. Maar het materiaal van het dashboard is toch wel van een soort kunststof dat je niet veel meer in auto’s ziet. Het voelt niet prettig en is hard. Maar gek genoeg accepteer je het wel omdat het in een Dacia zit. De werking van het navigatiesysteem is overigens zonder meer goed te noemen en ik ben onder de indruk van het geluidssysteem. In menig andere auto in een hogere prijsklasse kom je slechter tegen.

Wel even wennen was de bediening van de handbediende airconditioning. Een kwestie van draaien aan de knoppen en uitproberen wat een fijne temperatuur is. Handsfree telefoneren kan ook in de Dacia Logan MCV, koppelen via de Bluetooth is geen enkel probleem. Overigens was Bluetooth en de cruise control in de versie waar ik in reed optioneel, of afhankelijk van de uitvoering die je rijdt. Ik reed de Lauréate uitvoering. Die heeft ten opzichte van de Ambiance uitvoering wat meer opties en luxe, denk aan middenarmsteun, boordcomputer, mistlampen voor, elektrische verstelbare en verwarmde buitenspiegels.

Is alles dan rozengeur en maneschijn in de Logan MCV? Nee, allereerst de voorstoelen, deze zijn vlak, geven weinig steun tijdens het rijden, je schuift heen en weer zodra je een bocht neemt. En dan heb ik het nog niet over de lengte van de zitting. Comfortabel is de Logan MCV zeker wel, maar de stoelen doen daar toch een beetje afbreuk aan. Een ander puntje is dat het ontgrendelen van de achterklep nog gebeurt met een ‘ouderwetse’ drukknop. Die had ik al een tijdje niet meer gezien. Ook even wennen is dat zodra je de motor afzet en uit stapt er een ‘piep’ signaal hoorbaar is, die waarschuwt dat je de verlichting nog hebt aanstaan.

Conclusie

Zijn deze ‘zwakke’ punten dan een probleem, nee, voor de meeste Dacia rijders zal het waarschijnlijk geen probleem opleveren, misschien vinden ze het juist wel karakter hebben. Veel ruimte, een no-nonsense auto, prijs kwaliteit verhouding uitstekend, dat is de Dacia Logan MCV ten voeten uit. Kijk niet zo zeer naar het uiterlijk, want de Logan MCV moet het echt van zijn innerlijk hebben. De kap maakt de monnik niet.

Informatie:

Merk: Dacia
Model: Logan MCV
Type: 898 cc
Brandstof: Benzine
Motor: drie cilinder
Vermogen: 90 pk
Koppel: 140 Nm
Topsnelheid: 175 km/h
Versnellingsbak:  5MT
Gewicht: 1.113 kg
Prijs vanaf: € 12.480,-
Prijs gereden model: € 16.165,00
Energielabel: B

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: