Het is natuurlijk een boude bewering om een motor de beste ooit te noemen, maar bij de Ducati Hypermotard 939 SP is dit niet zonder reden. Het is namelijk een waanzinnig gave en goede motorfiets, die alles in huis heeft om daadwerkelijk de beste te zijn. Ik zal uitleggen waarom.
De Ducati Hypermotard 939 SP, de beste motor ooit 1

Het uiterlijk

Het begint al bij het uiterlijk. Het is misschien niet ieders smaak, maar persoonlijk vind ik de Hypermotard een erg mooie motor. Hij straalt kracht uit, zonder direct z’n spieren te tonen, meer een afgetrainde atleet dan een bodybuilder.

De 939 SP, het topmodel in de Hypermotard line-up, is alleen verkrijgbaar in het rood met witte racestrepen. En dit jasje staat hem erg goed, waarbij de strepen de toch al sportieve lijnen prachtig accentueren. De minimalistische gesmede wielen van Marchesini en de technische schoonheid van de single sided swingarm maken het geheel af.
De Ducati Hypermotard 939 SP, de beste motor ooit 2

Briljante techniek

Aangezien de SP het topmodel is, is de techniek aan boord ook het beste wat Ducati te bieden heeft. Het motorblok is een -de naam doet anders vermoeden- 937 cc watergekoelde L-twin met 113 pk en 97.9 Nm dat opgehangen is in een Trellisframe. De cijfers van het blok zijn misschien niet schrikbarend, maar deze Hypermotard weegt zonder benzine slechts 178 kilogram.

Er zijn drie verschillende rijmodi beschikbaar: Wet, Sport en Race, met ieder eigen instellingen voor de aanwezige Traction Control en ABS. Voor de voor- en achtervering is gekozen voor Öhlins, de remmen zijn de befaamde Brembo monoblocks en om de velgen liggen superkleverige Pirelli Supercorsa’s. Alle informatie over de motor is af te lezen op een zeer duidelijk scherm, dat zowel in licht als donker goed afleesbaar is. Qua techniek zit alles in theorie dus prima in elkaar.
De Ducati Hypermotard 939 SP, de beste motor ooit 3Bochten knallen

Maar waar de Ducati Hypermotard wat mij betreft echt boven zichzelf en heel veel andere motoren uitstijgt, zijn de rijeigenschappen. Waar een standaard Hypermotard al een heerlijke stuurmachine is, doet de SP daar nog eens een dikke schep bovenop. Het is niet te geloven met hoeveel gemak deze machine een bocht in en uit knalt. En na iedere bocht denk je: ‘Dit kan harder!’ en dat kan dan ook.

De vering, de banden, je zitpositie voorovergebogen over het voorwiel, alles vormt een perfecte samenwerking om ervoor te zorgen dat je iedere bocht als een ware motorcoureur aan kan vallen zonder ooit naar verrast te worden.

De Ducati Hypermotard 939 SP, de beste motor ooit 5

Perfect doseerbaar

Dit alles komt ook mede door de perfecte doseerbaarheid van het blok. Zowel in Sport als Race – Wet is echt alleen voor de regen- is je gashendel een waar precisie-instrument. Hierbij is alles in Race natuurlijk net even wat heftiger en krachtiger, maar de precisie blijft.

En dezelfde nauwkeurigheid is ook te vinden in de remmen, die je in staat stellen precies zo hard te remmen als je wilde.
De Ducati Hypermotard 939 SP, de beste motor ooit 4

Conclusie

Ik geef meteen toe dat dit testverslag weinig kritisch is over de Ducati Hypermotard 939 SP. Misschien is het zadel wat oncomfortabel op langere afstanden, maar daar heb je het dan ook wel mee gehad. Na een week en een kleine 1.000 kilometer kan ik niets anders zeggen dan dat het een waanzinnig goede motorfiets is met nagenoeg ongeëvenaarde rijeigenschappen. Of het daadwerkelijk de beste motorfiets ooit is, is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar hij hoort zeker in mijn top 3. 
De Ducati Hypermotard 939 SP, de beste motor ooit 6

Informatie
Merk: Ducati 
Model: Hypermotard
Type: 939 SP
Prijs vanaf: €17.290 
Motor: 937ccL-twin
Versnellingsbak: 6 
Kracht: 113 pk, 97.9 Nm
Brandstof: Benzine

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: