De Italianen hebben deze naam weer uit de kast gehaald sinds de laatste SS ergens halverwege de jaren ’10 stilletjes van het toneel verdween. En net als zijn voorganger is ook deze Ducati Supersport bedoeld als instapmodel in de wereld van sportieve motorfietsen.

Supersport of ST?
De nieuwe Supersport is gebouwd volgens dezelfde filosofie als de oude: een motor met een simpelere techniek, een hierdoor vriendelijkere prijs, maar wel gevuld met Italiaanse sportiviteit en design. Een motor die laagdrempelig is en een groter publiek moet aanspreken.

Maar wat meteen opvalt is dat Ducati hierin een stapje verder is gegaan: om de Supersport nog aantrekkelijker te maken voor een breed publiek is de zitpositie een stuk rechterop dan de oude SS en bevindt zich nu veel meer in het gebied van de S(sport) T(ourers).

Dit is overigens geenszins een negatieve ontwikkeling, de relaxtere zitpositie zorgt voor veel meer comfort zonder in te leveren op sportiviteit. Je houdt het langer vol, zowel op de openbare weg als op het circuit.

Klassieke schoonheid
Laat ik er maar meteen voor uitkomen: ik vind de Supersport een waanzinnig mooie motor. Vanaf de voorkant die veel gelijkenis met de Panigales vertoond, via de lijnen over de kuip naar het korte kontje (denk wel even de reglementaire kentekenplaathouder weg), het is volbloed Italiaanse schone.

De verhoudingen kloppen en de materialen waarmee de Supersport gemaakt is zijn van een zeer hoog niveau, net als de afwerking. En als je nog niet weet in welke kleur je hem moet bestellen: laat het Ducati rood maar staan en neem hem in het wit met een rood frame en wielen.

Een fijn blok
De Supersport is voorzien van de inmiddels bekende vloeistofgekoelde 937 cc L-twin die we kennen uit onder andere de Multistrada 950. Ook in de SS levert dit fijne blok 113 pk en 96 Nm en kenmerkt zich wederom door een zeer breed gebied waarop hij een groot deel van zijn koppel afgeeft. Dit betekent genoeg koppel onderin en lekker veel power hoger in de toeren tot aan de toerenbegrenzer. Zeker niet zo snel als een Panigale natuurlijk, maar wel een vermogen dat je ten volle kunt benutten.

Het motorblok kent drie verschillende rijmodi: Urban met 75 pk, Touring met 113 pk en een zachte vermogensafgifte en Sport met 113 pk en lekker fel op het gas. En het zal niet verbazen dat vooral deze laatste stand de meest aantrekkelijke is.

Standaard of toch de S?
Het verschil tussen de gewone Supersport en de S uitvoering zit em voornamelijk in de vering. Waar de standaard uitvoering het moet doen met een verder uitstekende Marzochhi voorvork en Sachs achtervering, heeft de S het fijne gouden spul van Öhlins. Daarnaast heeft de S de Ducati Quick Shifter (optie op de gewone uitvoering), waarmee je zowel op als neer kunt schakelen zonder de koppeling te hoeven gebruiken. Het geheel wordt afgerond met een standaard afdekkapje over de buddy.

Beide uitvoeringen delen verder de uitstekende remmen van Brembo met drievoudig instelbaar ABS en de achtvoudig instelbare Ducati Traction Control. Een duidelijk volledig digitaal dashboard en eenvoudige knoppen om deze te bedienen is ook op beide versies te vinden.

Het werkt, en hoe
Dat Ducati de Supersport toegankelijker heeft gemaakt, werkt erg goed. De comfortabelere zitpositie, het volledig benutbare vermogen gecombineerd met steengoede vering maken van de SS een motorfiets waar je echt optimaal van kan genieten. Iedere bocht kun je met het volste vertrouwen nemen, of dat nou in full attack mode op het circuit is of lekker sportief op de openbare weg.Het vermogen is er altijd en je kunt lekker doortrekken zonder immens te hard te rijden en de Brembo’s zijn zoals we gewend zijn: enorme goed te doseren en bijzonder goed. En aan het einde van de dag voelen je onderarmen een stuk fijner aan dan na een dag op een superbike.

Conclusie
De Ducati Supersport helpt je te herinneren waar motorrijden over gaat. Namelijk niet om immense hoeveelheden pk’s, exotische materialen en dezelfde zitpositie als Rossi of Dovizioso, maar wel om goed kunnen sturen, remmen en voldoende vermogen hebben om je goed te kunnen vermaken. En dat kan ie goed, erg goed. Tel daarbij ook nog eens het mooie design en de prachtige afwerking en je hebt wat mij betreft een winnaar. En het bijkomende voordeel van de wat eenvoudigere setup is ook nog eens een fijnere prijs. Want je rijdt al een Supersport voor net onder de 15.000 euro. Voor de S betaal je vanaf 16.890 euro voor, maar dan heb je ook weer een hoop lekkers extra.

Technische gegevens
Merk: Ducati
Model: Supersport S
Motortype: Vloeistofgekoelde 2-cilinder L-Twin
Cilinderinhoud: 937 cc
Overbrenging: Ketting
Vermogen: 113 pk
Koppel: 96 Nm
Gewicht: 210 kg
Prijs vanaf (S): 14.950 euro (16.890 euro)

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: