Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    De fabricage van een EV-accu door mannen in witte pakken in de grootste Europese clean room

    Elektrisch Techniek 04-12-2014Geen reacties

    Toen Nissan in 2006 besloot om een volledig elektrische auto in massa te produceren waren er nog geen geschikte accu’s. Ook was er geen leverancier die een complete accu voor de elektrische Nissan kon leveren.

    Er bleef voor Nissan niets anders over dan de accu zelf te gaan ontwikkelen én produceren. Momenteel produceren de Japanners zelf EV-accu’s voor de volledig elektrische Leaf personenwagen en E-NV200 bestelwagen in Japan, de Verenigde Staten en in het Engelse Sunderland. En op deze laatste locatie was Driving-Dutchman op uitnodiging van Nissan te gast.

    Nissan-leaf-clean-room-SunderlandGrootse clean room van Europa

    Nissan heeft de productie van de EV-accu’s tot nu toe altijd achter gesloten deuren gehouden. Tot nu toe, want de mijlpaal van 1 miljard elektrische kilometers was voor de Japanse autofabrikant aanleiding om een tipje van de elektrische sluier op te lichten. Nu ben ik als ex-engineer en vakbladjournalist veel gewend, maar wat ik in Sunderland heb gezien slaat echt alles. Mensen in witte pakken met stofmaskers op begeleiden de grotendeels geautomatiseerde EV-accuproductie.

    Het kleinste microscopische stofdeeltje kan kortsluiting veroorzaken waardoor de accu kapot gaat of onvoldoende capaciteit levert.

    Nissan heeft naar eigen zeggen de grootste clean room van Europa. Maar waarom een clean room zou je denken? Omdat Nissan de accupakketten voor hun elektrische voertuigen zelf en in eigen huis produceert. En zelfs de kleinste microscopische stofdeeltjes kunnen kortsluiting in een accupakket veroorzaken waardoor de accu kapot gaat of onvoldoende capaciteit levert. Maar hoe zit zo’n accu nu eigenlijk in elkaar?

    De cellen van een Nissan Leaf Lithium-ion EV-accu zijn opgebouwd uit stroom-geleidende positieve en negatieve elektrodes: anodes en kathodes. Het basismateriaal voor de elektrodes, lithium, komt op grote rollen de fabriek in Sunderland binnen. Van de grote rollen worden vervolgens kleinere rollen gemaakt en grondig gedroogd. Van de kleine rollen worden later de platen gesneden die het hart van de batterijcel vormen.

    Nissan-Leaf-EV-accu-battery-Sunderland-factoryDe fabricage van een cel

    De opgestapelde plaatjes worden in beschermende aluminiumfolie gewikkeld, verzegeld en via een gelast metalen plaatje met elkaar verbonden. Nadat de elektrode op maat gesneden is, maakt een robot stapeltjes anode-isolator-kathode. Na de laminatie worden de elektroden naar een speciale ruimte met een gecontroleerd klimaat overgebracht. In deze ruimte wordt er elektrolyt aan de cellen toegevoegd. Elektrolyt is een geleidende vloeistof die er voor zorgt dat de ionen van de positieven naar de negatieve platen in de cel kunnen stromen en weer terug.

    Na dit proces krijgen de cellen even rust zodat de chemische processen die nodig zijn om stroom op te wekken even tot rust kunnen komen. Het laminaat wordt vervolgens geopend om gas te laten ontsnappen, waarna de cellen definitief worden gesloten. Na dit ‘rijpingsproces’ worden de cellen getest en op de juiste maat gesneden. De cellen worden nu opgeladen en tot slot stuk voor stuk nogmaals op kwaliteit getest. Vervolgens worden de cellen in stapels van vier tot modules gerangschikt. Om de modules te beschermen worden ze in een metalen bak geplaatst. Als extra kwaliteitscontrole wordt de bak ook nog gecontroleerd op waterdichtheid.

    Nissan-Leaf-EV-battery-pack-accupakketMannen in witte pakken

    Wij mochten als een van de eerste en weinige media een kijkje in de clean room nemen. Daarvoor moesten we verplicht een stofvrije overal, schoenen, masker en mondkapje aantrekken. Voordat je de ruimte in gaat, moet je door een sluis met plakband op de vloer om het stof aan de onderkant van de schoenen te verwijderen en werd je met lucht schoon geblazen.

    Overigens heest er een lichte overdruk in de clean room zodat vuile lucht naar buiten wordt geblazen en niet binnen kan komen. Alle binnenkomende onderdelen worden voor gebruik grondig gereinigd. De operators die de accupakketten assembleren krijgen hiervoor een training van negen maanden in Japan. Nissan Leaf’s verlaten de fabriek in Sunderland met een accu die voor 70 procent geladen is. Een compleet accupakket weegt 270 kilogram inclusief een controller die ervoor zorgt dat de accu’s met het voertuig kan communiceren.

    In december 2014 hebben bijna 150 duizend Nissan Leaf rijders wereldwijd meer dan 1 miljard elektrische kilometers afgelegd.

    Het elektrische vermogen van de Nissan EV-accu’s wordt opgeslagen in 48 lithium-ion batterijmodules die onder de vloer van het voertuig gemonteerd. Hierdoor kan het interieur ruim gehouden worden en is bovendien het zwaartepunt van het voertuig lager. En dat heeft weer een positieve weerslag op de wegligging en stabiliteit van het voertuig.

    Nissan-Leaf-EV-accu-productie-SunderlandIn december 2014 hebben bijna 150 duizend Nissan Leaf rijders wereldwijd meer dan 1 miljard elektrische kilometers afgelegd. Bijna 30 duizend Leaf’s rijden rond in Europa waar ze samen meer dan 161 miljoen kilometer voor hun rekening namen.

    Samen bespaarden alle Nissan Leaf-rijders wereldwijd meer 180 miljoen kilo CO2 (27 miljoen in Europa). Er is een bos van meer dan 12 miljoen bomen nodig om de bespaarde hoeveelheid CO2 op te nemen. De wereldwijd bespaarde hoeveelheid CO2 is gelijk aan die van een auto met benzinemotor die 37 duizend keer rond de aarde rijdt.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMotortest 2014 Harley-Davidson Street 750
    Next Article Autotest Porsche Cayenne S E-Hybrid [video]

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?