We hebben er een paar decennia op moeten wachten, maar hij is terug: de Fiat Tipo. De grote vraag is waarom je de Tipo zou kopen. Volgens Fiat Nederland allereerst omdat het een no-nonsens auto is en: “En er zijn Fiat rijders die een goede relatie met hun dealer hebben en daar ook graag willen blijven.”  

Dat zijn inderdaad twee belangrijke punten, maar de Tipo is niet heel goedkoop met een vanaf prijs van 20 duizend euro. Dit komt voor een groot deel door de relatief hoge uitstoot waardoor er voor de 1.4-liter benzineversie 6.500 euro BPM gerekend wordt en voor de 1.3-liter diesel 5.000 euro BPM. En dan komt daar natuurlijk ook nog 21 procent BTW bij. Dit maakt het voor de Tipo in Nederland niet makkelijk, want prijs is toch vaak de belangrijkste motivatie om een auto wel of niet te kopen. 

Niets dan goeds over de Tipo

De Tipo moet het dus inderdaad vooral hebben van Fiat liefhebbers, mensen die dit model mooi vinden én merk- en dealertrouwe klanten. Maar die kopers krijgen dan wel heel wat auto. De Tipo lijkt vanzelfsprekend in geen enkel opzicht meer op zijn voorgangers. De kwaliteit is voel- en zichtbaar enorm verbeterd. De auto voelt en rijdt degelijk en er is -op de keiharde plastic deurpanelen na- niet beknibbeld op de interieurmaterialen. Het dashboard is mooi vormgegeven, waarbij vooral het overzichtelijke entertainment display op het dashboard goed gelukt is. De bediening van navigatie wijkt af van veel andere systemen, maar dat went snel. 

De stoelen zitten prima en er is veel ruimte voor passagiers en bagage aan boord. Wat ook goed gelukt is,is de geluidisolatie. De auto is -ook op hogere snelheden- opvallend stil van binnen. Ik reed met de Tipo met 1.400 cc benzinemotor die ook in andere Fiat’s (en Jeep’s) gebruikt wordt. Deze motor is sterk en soepel en zit vast aan een lekker schakelende handgeschakelde zesversnellingsbak. Ook het onderstel doet niet onder voor die van segmentgenoten. De wegligging is stabiel en de auto ligt en stuurt goed, al reageert de koets wel snel op kleine stuurbewegingen.

Stationwagen komt er aan

De nieuwe Tipo is een fijne (reis)wagen zonder veel opsmuk, maar ook zonder eigen uniek gezicht. En eigenlijk onderscheidt de Fiat zich hiermee van de meeste andere merken die aan de lopende expressieve designs introduceren. Wat dit betreft heeft Fiat inderdaad een no-nonsense auto neergezet voor mensen die liever in een ‘traditionele’ auto rijden en niet zo nodig op hoeven te vallen. De Tipo is er vooralsnog alleen in hatchback, maar komt er ook in stationwagen. Er zijn handgeschakelde 1.400 cc benzinemotoren met 95 en 120 pk en een 1.600 cc 110 pk met automatische versnellingsbak. Dieselen kun je met 95 pk 1.300 cc of 120 pk 1.600 cc motoren, maar alleen handgeschakeld.

De Fiat Tipo is een welkome aanvulling voor merk- en dealertrouwe Fiat rijders die uitgekeken zijn op de 500, Panda of Punto. De auto is door zijn uitstoot niet de goedkoopste in zijn segment, maar doet qua rijeigenschappen en zéker qua ruimte niet onder voor de concurrentie. Of je liever 20 duizend euro voor de Tipo in plaats van een lager geprijsde concurrent uitgeeft, kun je het beste bepalen door naar de dealer te gaan, de auto te bekijken en een proefrit te maken. 

Informatie

Merk: Fiat
Model: Tipo
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.368 cc viercilinder
Vermogen: 120 pk
Koppel: 215 Nm
Topsnelheid: 200 km/h
Versnellingsbak: Handgeschakelde 6-versnellingsbak
Gewicht: 1.350 kg
Prijs vanaf: 19.995,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: