Eerder ging Driving-Dutchman al op pad met de Transit Custom Sport en wij waren erg te spreken over het vermogen en de wegligging van deze ‘sportieve’ bestelbus. De Ford Transit waar wij nu mee op pad gingen had weliswaar een minder krachtige motor, maar deze was nu wel gekoppeld aan een automaat.

Eindelijk die automaat
Het is altijd opvallend geweest hoe weinig bestelbussen geleverd werden met een automaat. Want in ons land met zijn drukke steden en continue files op de snelwegen, ben je als chauffeur van een bestelauto heel snel klaar met steeds die koppeling indrukken. En toch werd een populaire bus als de Transit alleen geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak. Tot nu.

De SelectShift automatische transmissie die in Transit Custom zit en natuurlijk ook in de andere Transit-varianten is in onze testauto gekoppeld aan een 2.0-liter EcoBlue dieselmotor met 130 pk en goedgekeurd voor de Euro6 norm. En die combinatie werkt erg goed. De bak schakelt vloeiend en door het reeds vroeg aanwezig koppel van 385 Nm, heeft de motor geen enkele moeite de auto van zijn plek te krijgen. Zelfs niet met een flinke lading. Tevens heb je de mogelijkheid om zelf te schakelen met een handig geplaatst knopje op de pook zelf. Maar in de praktijk maak je hier eigenlijk zelden gebruik van.
Kracht zat
Ondanks dat deze diesel 40 pk minder heeft dan de Sport waar wij mee reden, kan je met deze Transit nog steeds erg sportief rijden. Sterker nog, de bak en motor lijken je alleen maar aan te sporen om lekker door te rijden. Leuk, maar de combinatie van de automaat en een sportieve rijstijl zorgen voor een niet erg gunstig verbruik van gemiddeld 1 op 10,5.

De wegligging van de Transit Custom is voor een bestelwagen erg goed te noemen. Zoals we vaak bij de personenauto’s van Ford zien, hebben ze ook in hun bedrijfswagens een goede combinatie van sportiviteit en comfort weten te vinden.
Handig en modern
Het interieur van de Custom ziet er netjes en modern uit met een duidelijk infotainment systeem. Zelfs de standaard stoelen zijn goed in te stellen en ondersteunen je ook bij lange afstanden voldoende. En natuurlijk zijn er genoeg vakjes en praktische oplossingen die we gewend zijn in bedrijfsauto’s.
Ook de laadruimte van de Custom is afdoende voor een midden formaat bestelauto met 8.3 kubieke meter laadruimte. En een handig luik onder de passagiersstoelen zorgt ervoor dat je ook lange objecten makkelijk mee kan nemen. Opvallend is wel dat Ford zijn bestelauto’s levert met een bescherming voor de laadvloer die extra glad lijkt te zijn. Gelukkig zitten er genoeg ogen waar je dingen aan vast kunt sjorren, want anders glijdt alles al bij de eerste bocht door de hele laadruimte heen.

Conclusie
De toevoeging van een automaat aan het gamma van de Ford Transit (Custom) is een bijzonder goed idee. Het maakt deze goed rijdende bestelwagen net even wat relaxter om in ons land mee te rijden. De automaat zorgt voor meer rust in de drukke steden en op de dichtgeslibde snelwegen en dat is wat iemand die de hele dag op de weg zet, goed kan gebruiken. Tel daar bij op de goede praktische inzetbaarheid en je hebt een prima pakket. Voor onze rijk aangeklede testauto betaal je 33.100,- euro ex BPM ex BTW, maar je rijdt al een Transit Custom automaat vanaf 27.075 euro ex BPM ex BTW.


Informatie:
Merk: Ford         
Model: Transit Custom
Type: 290 L2H1 Trend
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.996 cc viercilinder
Vermogen: 130 pk
Koppel: 385Nm
Topsnelheid: 158 km/h
Versnellingsbak: automaat
Gewicht: 2.031 kg
Prijs vanaf: 18.395,- euro (ex BPM ex BTW)
Prijs gereden model: 33.100,- euro (ex BPM ex BTW) 
Laadvermogen: tot 909 kilogram
Laadruimte: 8,3 m3
Trekvermogen: 1.600 kg

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: