De eersten zullen de laatste zijn, althans volgens de bijbel. In het geval van de Hyundai IONIQ kan dat ook wel eens zo zijn voor concurrenten zoals de Toyota Prius en Auris en de Nissan Leaf. Deze modellen zijn al een tijdje op de markt, echter door te wachten heeft Hyundai de tijd gehad om iets beters te ontwikkelen. Maar is dat ook gelukt?

hyundai-ioniq-hybrid-beter-dan-de-rest_driving-dutchmanDrie verschillende keuzes

Met de IONIQ heeft Hyundai een auto in het gamma voor klanten die geen of een hele lage uitstoot wensen. Het is de eerste auto waarbij je kunt kiezen uit drie aandrijflijnen: hybrid, plug-in of volledig elektrisch en dat is in het aankoopproces van een nieuwe auto wel bijzonder. De IONIQ electric heeft met een volle batterij een actieradius van meer dan 280 kilometer volgens de New European Driving Cycle (NEDC). De batterij, een moderne lithium-ion-polymeerbatterij, is met een snellader in een half uur tot 80 procent te vullen.

De plug-in hybrid IONIQ komt in 2017, kan meer dan 50 kilometer elektrisch rijden en de batterij wordt tijdens het rijden door de benzinemotor en remmen en bij stilstand geladen met een stekker. De IONIQ hybrid waar ik mee reed laad alleen de batterij onder de achterbank tijdens rijden en remmen.

hyundai-ioniq-hybrid-beter-dan-de-rest_driving-dutchman-1Kappa motoren

De hybrid en plug-in hebben een 1.6-liter Kappa GDI benzinemotor die speciaal voor de IONIQ ontworpen is en 105 pk heeft. Tel bij die benzinemotor de pk’s van de elektromotor op en je komt uit op een vermogen van 141 pk en een trekkracht van 265 Nm. Hiermee is de IONIQ geen trage auto bij sprintjes en de topsnelheid is met 185 kilometer per uur ook nog eens heel behoorlijk.

hyundai-ioniq-hybrid-beter-dan-de-rest_driving-dutchman-2De IONIQ heeft altijd een 6-traps DCT automaat en daardoor vloeiende versnellingswisselingen. De automaat heeft ook een SPORT modus die zorgt voor een scherpere gasrespons en levendiger rijkarakter. Sportief, daar is het de IONIQ niet om te doen, maar wel prettig dat het aanwezig is.

Zuinig, zelfs voor een koukleum

Tijdens mijn ritten kwam ik zonder enige inspanning uit op een gemiddeld verbruik van 4,3 liter op 100 kilometer. Ik reed niet heel veel op de cruisecontrol en de stuur- en stoelverwarming aangezet omdat ik een koukleum ben. De combinatie van benzinemotor en elektromotor die goed samenwerken en inspelen op de rijomstandigheden zorgen voor dit keurige verbruik en ik durf te beweren dat de 1 op 25 kilometer makkelijk gehaald kan worden in de praktijk.

hyundai-ioniq-hybrid-beter-dan-de-rest_driving-dutchman-3Een zeer lage CW waarde?

In de zoektocht naar een lage CW waarde, de luchtweersstandcoëfficient, krijg je het soort vorm die de IONIQ heeft. Vloeiende lijnen waarover Hyundai spreekt als coupé-achtige lijnen, maar dat gaat mij persoonlijk te ver. Met een luchtweerstandcoëfficient van 0,24 is de IONIQ een van de meest aerodynamische wagens in zijn klasse. De luchtstroom gaat langs de bekende hexagonale Hyundai grille, vervolgens langs de carrosserie en verdwijnt via op de Toyota Prius lijkende achterkant.

hyundai-ioniq-hybrid-beter-dan-de-rest_driving-dutchman-6Connectiviteit alom

Het interieur is ruimtelijk vormgegeven en diverse chroomaccenten geven een luxueuze uitstraling. De dashboardmaterialen voelen goed aan. Door het stuur kijk je naar een zeven inch TFT-LCD display waarop alle relevante informatie over de auto wordt weergegeven. Denk daarbij aan het verbruik en de status van de batterij. Het stuur is aan de onderkant afgevlakt en voelt goed aan.

hyundai-ioniq-hybrid-beter-dan-de-rest_driving-dutchman-4Hoewel de hybrid een echte automaat heeft, zag ik wel drie pedalen. Het meest linker pedaal is de ‘hand’-rem en is dermate hoog gepositioneerd dat je er tijdens het rijden niet per ongeluk op kunt trappen. Connectiviteit is een woord wat wel van toepassing is op de IONIQ. De IONIQ is voorzien van diensten als Apple CarPlay, Android Auto en TomTomLive Services. Deze zijn te bedienen vanaf het aanrakscherm in het midden van het dashboard en erg makkelijk te bedienen.

Conclusie:

De markt van hybride auto’s is door de komst van de IONIQ opgeschut. Door te wachten heeft Hyundai een voorsprong en een auto gecreëerd die uniek is in de zin dat klanten kunnen kiezen uit drie aandrijflijnen. Door een perfecte afstemming tussen de geavanceerde 1.6 GDi benzinemotor en electromotor is zuinig rijden geen probleem in de hybride IONIQ. Ik zou zeggen, Hyundai heeft een stap gezet en de hybrid 2.0 uitgevonden!

hyundai-ioniq-hybrid-beter-dan-de-rest_driving-dutchman-5Informatie:

Merk: Hyundai
Model: IONIQ
Type:  1.6 liter (1.580 cc)
Brandstof: Hybride
Motor: vier cilinder 1.6 GDi-Benzinemotor
Vermogen: 141 pk (totaal)
Koppel: 265 Nm
Topsnelheid: 185  km/h
Versnellingsbak:  6-traps automatische transmissie
Gewicht: 1.345 kg
Prijs vanaf: € 21.995,-

Foto’s Rick Marsman

Deel.

Over de schrijver

Mark Schuring

Mark Schuring is in het dagelijkse leven Senior ICT medewerker bij een Jeugdzorg organisatie, getrouwd en heeft 2 dochters. Mark reed motor, een Harley wel te verstaan, maar heeft door tijdgebrek de Harley vaarwel gezegd. Hij hoopt ooit een goede Shovelhead op de kop te tikken. Mark is gek van zowel klassieke, moderne, snelle en sportieve auto's en mag graag auto(sport) evenementen bezoeken. Op zaterdag poets hij regelmatig zijn E92. Daarnaast heeft Mark een beetje een horloge-tic en rookt hij op zijn tijd een sigaartje.

Laat een reactie na: