De Indiase auto-industrie is een van de grootste in de wereld, helemaal als twee- en driewielers worden meegeteld. Slechts 18 procent van de totale verkopen over 2016, 2,8 miljoen stuks, bestond uit (niet-commerciële) auto’s. Twee- en driewielers zorgden voor een verkoopvolume van bijna 16,9 miljoen.

Inclusief commerciële voertuigen werden in India in 2016 een kleine 3,4 miljoen auto’s verkocht, een lichte daling ten opzichte van 2015. Dit maakt India de vijfde automarkt wereldwijd na China, de Verenigde Staten, Japan en Duitsland.

Maruti Suzuki

Onbetwist marktleider is Maruti Suzuki met een marktaandeel dat de afgelopen gestaag gegroeid is naar ongeveer 50 procent. Deze situatie is uniek in de wereld. Alleen de positie van Toyota in Japan, met een marktaandeel van ongeveer 28 procent, komt enigszins in de buurt. Samen met nummer twee Hyundai (17 procent) en drie Mahindra (7,5 procent) is ruim 70 procent van de Indiase markt vergeven. Honda, Toyota en Renault zijn de grootste van de kleintjes met elk zo’n 4 tot 5 procent van de markt.

Top tien

Als we naar de meest verkochte modellen kijken, wordt het verhaal nog wat eenzijdiger. De eerste vier modellen in de top tien zijn van Maruti Suzuki. De nummer een, op afstand, is al dertien (!) jaar de Alto met in 2016 ruim 263.000 stuks, gevolgd door de Dzire en Swift (elk met bijna 200.000 exemplaren), en WagonR (170.000). Hyundai’s Grand i10 en Elite i20 nemen de vijfde en zesde plaats in met beide 126.000 verkochte auto’s.

Op plaats zeven opnieuw een Maruti Suzuki, de Celerio (87.000). Hyundai en Honda completeren de top tien met de Honda City op acht, Hyundai Eon op negen en als hekkensluiter de Amaze met bijna 55.000 auto’s die de Honda showroom uitrolden. De auto’s in de top tien zijn exact dezelfde modellen als in 2015, met slechts hier en daar wat wisselingen in de volgorde. Het zijn allemaal compacte modellen, kenmerken voor de Indiase automarkt als geheel. 

Conclusie

De Indiase markt is dus allesbehalve gefragmenteerd. Dit biedt kansen voor de kleine partijen, die al hun pijlen op de marktleiders kunnen richten en zo een deel van de taart kunnen afsnoepen. Veel Indiërs kopen echter bewust Made in India wat het een lastige opgave maakt voor de buitenlandse partijen op de markt.

Deel.

Over de schrijver

Koen Zweers

Koen Zweers is global IT business process manager bij Jacobs Douwe Egberts (iets met koffie) en getrouwd met een Amerikaanse die hem klassieke muscle cars heeft leren waarderen. Daarnaast is hij een niet onverdienstelijke thuisbarista. Koen heeft een voorliefde voor (bijna) alles wat Italiaans is. Behalve voor goede koffie geldt dat ook voor de keuken en perfect gesneden maatshirts/-pakken. En niet in de laatste plaats voor Italiaanse carrosseriebouwers en autodesign. Rijdt momenteel Zweeds, en daarvoor Duits, uit frustratie over het alsmaar uitblijven van een waardig alternatief uit Arese. En hoopt privé nog altijd op dat ene en unieke (lees: betaalbare) exemplaar van de Maserati Granturismo te stuiten.

2 reacties

  1. Dieseltje op gas op

    Op google+ heb ik contact met een Indiaase autoliefhebber.
    Hij bevestigd dit artikel.

    Wel leuk dat de Hyundai Elite i20 het goed doet in India.
    Hier in Nederland helaas met te gezapige motoren. Maar in India geven ze geen drol om pittige motoren, daar tellen ze centen.

    • Koen Zweers
      Koen Zweers op

      Kijk, dat is leuk om te horen!

      Een 800 cc driecilinder die 45 pk levert is in India inderdaad een van de meest geleverde motoren (in de Alto bijvoorbeeld). Duidelijk andere prioriteiten daar 🙂

      De keuze is ook relatief beperkt. Schreef ik eerder dat in Australië een klant uit 63 merken kan kiezen, in India zijn het er nauwelijks meer dan 20! Gezien de grootte van de markt zou je eigenlijk precies het omgekeerde verwachten.

Laat een reactie na: