Je hebt pick-up trucks en je hebt Ford Raptors. En laat de Raptor nou nét al jaren mijn favoriete Amerikaanse pick-up truck zijn. En laat Ford deze geluksvogel ook nog eens vragen om met de nieuwe 2017 versie te gaan rijden door de bagger bij Experience Island in Loon op Zand. 

Mijn gevoelens tijdens de rit zijn lastig om te zetten in woorden. Maar waarschijnlijk zeggen deze beelden genoeg:

Prestaties

De nieuwe Ford F-150 Raptor uit de Ford Performance line-up heeft een aluminium body en 3,5-liter V6 EcoBoost motor die boven de bestaande V8 staat. Dankzij deze combinatie is de nieuwe Raptor aanzienlijk lichter en -bij normaal rijden- zuiniger geworden dan zijn voorganger. Dat zegt Ford althans, want zoals je in het filmpje hebt kunnen zien, heb ik het verbruik niet echt getest.

De prestaties van de Raptor spreken voor zich; een 3,5-liter V6 EcoBoost motor met 450 pk, 637 Nm trekkracht en een automatische versnellingsbak met 10 versnellingen! Deze combinatie maakt de woestijnracer niet alleen enorm sterk, maar ook nog eens heerlijk soepel, comfortabel en natuurlijk een geweldig trekpaard.   

Vooral in het terrein komt de capaciteit van de pick-up king tot zijn ultieme recht. Dankzij de speciaal voor deze auto ontwikkelde BFGoodrich all-terrain banden en verschillende volledig automatische offroad Terrain Management System rijmodi, neemt de Raptor zand en modder, heuvels, diepe sporen en kuilen alsof ze niet bestaan. Ik heb geen moment het gevoel of een indicatie gekregen dat de Ford het -zoals in de video te zien is- ergens moeilijk of zelfs maar uitdagend kreeg.

Ook niet tijdens het op volle snelheid rijden door het mulle zand. De Raptor is dankzij de 3.0 inch Fox Racing schokdempers goed in balans, ligt als een rotsblok op de ondergrond en geeft je het gevoel dat hij alles aankan. Zijn kracht uit zich niet alleen in het rijden, de hele auto voelt en ademt kwaliteit en betrouwbaarheid. Dit is de auto die je moet hebben als je bizarre offroad plannen hebt. Maar hij past natuurlijk ook goed op je oprit of voor je deur als je er gewoon mee van A naar B wil rijden.   

Rijmodi

Voor iedere ondergrond is er wel een rijmodus en de Raptor voelt zich dan ook overal thuis. In iedere modus zorgt het elektronisch geregelde 4WD systeem onder alle omstandigheden voor maximale grip. Normaal is voor dagelijkse comfortabel onroad rijden. De Sport is er niet langer alleen maar voor de Ford Mustang. In deze modus reageert de Raptor sneller op het gaspedaal, schakelt de bak sneller, worden de versnellingen langer vastgehouden en wordt de besturing directer en sportiever. De Weather modus zorgt dat de Raptor automatisch slechte omstandigheden absorbeert en meer grip levert zonder comfort in te leveren.

In de Mud/Sand modus activeert het 4WD systeem de hoge giering, sluit het sperdifferentieel zich en maakt van los zand en zachte grond een glad geasfalteerde snelweg. In de Baja stand geeft de Ford echt alles wat hij in zich heeft en zorgt voor optimale controle en grip op hoge snelheid. Last but not least is er de Rock Crawl modus. Deze modus werkt tot 15 kilometer per uur en gebruikt de lage giering in de 4×4 van de bak. Deze modus zorgt voor optimaal presteren op extreem schuine hellingen.

Exclusief

Als je in Nederland een Ford Raptor ziet rijden, dan is dat een uitzondering. Van de 398 tussen januari en september 2017 geregistreerde Ford pick-up’s, zijn er slechts 14 een Raptor. Volgens Sebastian van de Pol van Ford Nederland zijn er dit jaar tot september ongeveer 1.600 pick-ups verkocht. Niet een heel grote markt dus. Vijftig procent van deze markt betreft Europese medium sized modellen zoals de Isuzu D-MAX, Toyota Hilux, Ford Ranger, Fiat Fullback en Nissan Navara. De andere helft is voor de full-sized pick-ups zoals de Ford F-150, F-250 en deze Raptor.

In Nederland kost de Raptor 85 duizend euro. Zonder belastingen, dat dan weer wel. Maar dan heb je ook wel een hele exclusieve auto. Met zijn aluminium carrosserie en geavanceerdste onderstel ooit, heeft Ford niet beknibbelt. Het resultaat is een geweldig sterke auto die bestand is tegen het hardere offroad gooi- en smijtwerk en veel comfort biedt voor de openbare weg. Helaas zullen we de Ford Raptor in ons land niet veel op de openbare weg tegenkomen. Maar gelukkig hebben we de beelden nog!   

Informatie

Merk: Ford
Model: F-150
Type: Raptor
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 3,5-liter V6 EcoBoost
Vermogen: 450 pk
Koppel: 637 Nm
Topsnelheid: 170 km/h (begrensd)
Versnellingsbak: 10 traps automaat
Gewicht: 2.500 kg

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: