Ik bevind me in een brede comfortabele leren stoel met uitzicht over een enorme motorkap van de Jeep Grand Cherokee, die eindigt in een imposante grille. Het schuifdak gaat automatisch open terwijl ik luister naar een briljant geluidssysteem. Mijn passagier zit even riant, terwijl ze een route uitstippelt op het overzichtelijke touchscreen van het multimedia systeem, bestemming: Duitsland. Ik zet de versnellingsbak in D en de 3.0 liter diesel trekt vlot op, op weg naar een plek waar hij zichzelf kan bewijzen.

Om me heen kijkend, knik ik goedkeurend. In hoeverre de nieuwe Italiaanse eigenaar invloed heeft uitgeoefend op het design en het interieur van de nieuwe Jeep Grand Cherokee weet ik niet, maar ik vind het de mooiste, lekkerst rijdende en prettigste Cherokee ooit.

De nieuwe Jeep Grand Cherokee, cruisen op hoog niveau rechtsvoorSubtiel?

Hoewel SUV’s natuurlijk altijd beesten van auto’s zijn qua formaat en presence, doet de Cherokee daar nog even een schepje bovenop. En dan reed ik ook nog eens met de Summit uitvoering, de dikste die er is. Die enorme grill kent zijn gelijke niet in SUV-land. Helaas gemaakt van plastic, heeft het de uitstraling dat je dwars door muren heen kunt rijden, onverwoestbaar en verre van een bescheiden subtiele auto.

Maar loop je om de Cherokee heen, dan verandert dat. Want hoewel het formaat maatje XXL is, heeft de auto een zeer evenwichtige vorm waardoor hij er aan de zijkant helemaal niet zo enorm uitziet. En hoewel lekker dik met twee mooie chromen pijpen, is de achterzijde verre van lomp.  (Wist je trouwens dat deze auto in Amerika gezien als een Mid-Sized SUV, een midden maatje).

De nieuwe Jeep Grand Cherokee, cruisen op hoog niveau grill

Snelle diesel

Ik reed met de 3 liter V6 Multijet diesel, die 250 pk en 570 Nm aan koppel heeft. Dit blok, afkomstig uit de schappen van Fiat, is een zeer goede combinatie met de Cherokee. Want hoewel het de auto geen racemonster maakt en er snellere varianten zijn (zoals de SRT met een 6,4 liter benzine en 468 pk) sleurt ie de 2.400 kilogram zware auto toch even in 8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. En daarbij maakt hij nog een aardig geluid ook.

Hij sleurt de 2.400 kilogram zware auto in 8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur

En weet je nog dat de navigatie werd ingesteld richting Duitsland? Uiteraard heb ik daar voor jullie legaal gecheckt wat de topsnelheid is van dit bakbeest: 205 kilometer per uur op de teller. Dat lijkt misschien niet zo snel, maar geloof me, dat is voor zo’n grote auto aardig indrukwekkend.

Comfort

Waar je overigens totaal niet aan tekort komt in de Grand Cherokee is comfort. De stoelen zitten lekkerder dan bij jou thuis en hebben niet alleen verwarming, maar ook koeling. Op warme dagen als het leer te heet wordt, kun je zachtjes koele lucht uit de leuning laten komen, subtiel je rug afkoelend, wat een luxe.

Zoals gezegd reed ik met Summit uitvoering waar alles op en aan zit. Zoals een overzichtelijk en duidelijk multimedia systeem met Harman Kardon boxen, die zelfs bij hoge volumes perfect helder geluid geven. En heb je zin in rust, dan zet je alles uit, want door een zeer goede isolatie -zo heeft de Grand Cherokee twee lagen in zijn zijruiten- is de auto bijzonder stil van binnen.  En ik kan je zeggen dat in een dergelijke stilte, op zulke comfortabele stoelen, met zo’n hoog uitzicht en met 160 kilometer per uur cruisen, een heerlijke ervaring is.

De nieuwe Jeep Grand Cherokee, cruisen op hoog niveau interieurOff en on

Onroad rijdt de Grand Cherokee prima. Het is zeker niet de scherpste SUV die je kunt kopen, maar hij is niet bang voor bochten, zeker niet als je em in de sportstand zet. Hobbels neemt ie met zijn luchtvering echt heerlijk, je zoeft eroverheen, waarbij je soms zachtjes op en neer gaat. Ik ging zelfs op zoek naar heuveltjes in de weg omdat dat zo lekker comfortabel voelde.

Helaas ben ik niet zwaar offroad gegaan. Ik heb in Duitsland wel een aantal stevige bospaden geprobeerd, maar die waren haast een teleurstelling. De Grand Cherokee doet dat allemaal zo easy, dat de uitdaging compleet weg is. Maar ik twijfel er niet aan, dat hij zeker zijn mannetje staat in het zware terrein en een hoop andere SUV’s het nakijken geeft.

De nieuwe Jeep Grand Cherokee, cruisen op hoog niveau rechtsachterConclusie

Het Italiaanse bewind heeft de nieuwe Jeep Grand Cherokee goed gedaan. Niet alleen is het de mooiste, maar ook de lekkerst rijdende Cherokee so far. Daarbij krijg je ook nog alle comfort die je maar nodig hebt. Maar dit alles is niet goedkoop, zeker niet in Nederland met zijn fijne belastingen. Want voor de 3.0 V6 Multijet diesel in de Summit uitvoering, moet je maar liefst  101.590 euro neerleggen, waarvan 43.548 euro belasting. Maar dan heb je ook wel wat.

Voor meer foto’s, kijk op onze Facebook.

Technische gegevens

Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 2.987 cc
Vermogen: 250 pk
Koppel: 570 Nm
Acceleratie: 0-100 km/h: 8,2 sec
Topsnelheid: 202 km/h
Versnellingsbak: 8 versnellingen, automaat
Gem. opgegeven verbruik: 7,5 l/100 km
Gewicht: 2403 kg
Prijs vanaf: € 82.590,00
Prijs testauto: € 101.590,00

Plus
+ Luxe
+ Ruimte
+ Comfort
+ Zowel goed off- als onroad

Min
– Verbruik
– Prijs

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: