De Nissan Navara biedt iets wat weinig officieel geïmporteerde pick-ups in ons land bieden: een volledig dubbele cabine op grijs kenteken. Maar er is nog veel meer wat pleit voor de nieuwe versie van deze machtige alleskunner.

Ingewikkelde regels voor pick-ups
De markt in Nederland voor pick-ups is niet heel groot. Dat is ook niet zo gek met onze belastingen, brandstofprijzen en kleine volle wegen. Opvallend is ook dat een groot deel van de pick-ups die wél in ons land rijden zogenoemde grijze import is. Hoe komt dat?

In Nederland zijn bijzondere regels gesteld waaraan een pick-up moet voldoen om een dubbele cabine te hebben gecombineerd met een grijs kenteken. Een van de belangrijkste daarvan is: ‘de laadruimte moet minimaal 150 centimeter lang zijn en bovendien ten minste 2/3 van de lengte die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte’. En het is die verhouding die de meeste officieel geïmporteerde pick-ups nekt in Nederland, zoals de Ford Ranger en de Toyota Hilux.
Nissan heeft de oplossing
Want de laadbakken zijn niet groot genoeg, waardoor een dubbele cabine niet op grijs kenteken kan. En aangezien veel mensen wel de extra zitruimte willen, maar niet de extra kosten, wijkt men uit naar de grote Amerikaanse pick-ups die dat probleem niet hebben. En die worden vervolgens via onofficiële wegen geïmporteerd.

Ook de Nissan Navara loopt tegen dit probleem aan in Nederland, maar de Japanners hebben hier een slimme oplossing voor gevonden: ze vergroten in ons land de laadbak met 340 millimeter waardoor deze groot genoeg wordt om de auto met dubbele cabine wel op grijs kenteken te krijgen. Een simpele en ideale oplossing. Maar de Navara heeft natuurlijk veel meer voordelen dan deze slimme omzeiling van de krampachtige Nederlandse regelgeving. 
Geen bladveren, echt?
De nieuwe Navara staat aan het eind van een lange reeks pick-ups die Nissan al sinds 1934 maakt. Deze laatste versie heeft een hoop verbeteringen die hem tot één van de beste ooit moet maken. Om te beginnen heeft men een nieuw ladderchassis ontwikkeld dat nu stijver is dan ooit.

En waar de meeste pick-ups voorzien zijn van bladveren aan de achterzijde, levert Nissan de dubbele cabine Navara met springveren en een uniek multilinksysteem. En dat levert aanzienlijke voordelen op voor zowel comfort, wegligging, laadvermogen als gewichtsbesparing. En het moet gezegd worden, de dubbele cabine rijdt comfortabel en heeft zeker voor een pick-up een prima wegligging.

Een echte krachtpatser
Natuurlijk stuurde Nissan ons op pad met de sterkste versie, een importeur wil immers zijn beste beentje voor zetten, en dus kregen wij de nieuwe 2.3 liter twinturbo diesel mee met maar liefst 190 pk en 450 Nm, goedgekeurd voor de Euro6-norm. Een beest van een motor die geen enkel probleem heeft met de 2023 kilogram zware (verlengde) Navara dubbel cabine.

In de testauto was deze gekoppeld aan een fijne automatische versnellingsbak met zeven versnellingen. Een fijne combinatie die altijd voldoende power heeft, goed snel optrekt, soepel schakelt en waar je ook nog eens 3.500 kilogram mee mag trekken, plus de 1.012 kilogram die je aan lading aan boord mag hebben. Een echte krachtpatser dus.
Hoe is de Navara in het terrein?
Wie een Navara koopt, is ook van plan van de gebaande paden af te gaan en het terrein op te zoeken. En hier komt de lange offroad ervaring van Nissan om de hoek kijken. Uiteraard is de pick-up voorzien van vierwielaandrijving, die je via een draaiknop al rijdend in kan schakelen. En natuurlijk zit daar ook een lage gearing bij voor het ruwe terrein.

Het ELSD, ofwel het Electronic Limited Slip Differential, zorgt ervoor dat een slippend wiel wordt afgeremd en het vermogen wordt gestuurd naar het wiel met de meeste grip. Op de achterwielen kan het differentieel helemaal geblokkeerd worden, wat als voordeel heeft dat de krachten direct verdeeld worden, nog voor de wielen daadwerkelijk gaan slippen. Hill Descent Control zorgt voor eenvoudige afdalingen en Hill Start Assist weerhoud je ervan achteruit te rijden op een helling bij het optrekken.
Een hoop hardware en software die tijdens de test in het terrein goed zijn werk deden. Ondanks de natte en soms blubberige en gladde omstandigheden, wist de Navara zand, modder en steile hellingen goed te nemen. Voor het echte serieuze werk, zal je echter -maar dit geldt natuurlijk voor iedere offroader- andere banden moeten monteren.

Conclusie
De nieuwe Nissan Navara is een slimme pick-up. Allereerst door de handige aanpassing aan de laadbak waardoor je een dubbele cabine op grijs kenteken kunt krijgen. Daarnaast zorgt de nieuwe Navara met zijn stijve chassis en springveren voor een bovengemiddeld comfort en wegligging. De sterke motor zorgt voor een hoog laadvermogen en enorme trekgewicht en alle soft- en hardware ook nog eens voor zeer goede prestaties in het terrein. Daarnaast levert de Nissan deze pick-up met een volledig modern infotainment-systeem, dat prettig en eenvoudig werkt en em ook op dit gebied smart maakt. Voor de luxe, sterke dubbel cabine waar wij mee reden betaal je 42.260 euro, maar je rijdt al een Navara vanaf 25.420 euro.

Informatie:
Merk: Nissan        
Model: Navara XL
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 2298 cc viercilinder
0Vermogen: 190 pk
Koppel: 450 Nm
Versnellingsbak: automaat
Gewicht: 2023 kg
Prijs vanaf: 25.420 euro (ex BPM ex BTW)
Prijs gereden model: 42.260 euro (ex BPM ex BTW) 
Laadvermogen: tot 1.000 kilogram
Laadruimte: 1,5 m3
Trekvermogen: 3.500 kilogram

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: