Zeg je hybride, dan zeg je Toyota Prius, de eerste grootschalig geproduceerde auto die een benzinemotor combineerde met elektrische aandrijving. Populair onder velen, die de auto roemden om zijn zuinigheid en minder grote impact op het milieu. Anderen haalden echter hun neus op voor deze auto, die in hun ogen saai en lelijk was.

De woorden van deze laatste groep zijn hard aangekomen bij Toyota, waar ze niet langer tevreden waren met dit degelijke maar saaie imago. Ze trokken een lijn in de tijd en vanaf dat punt zouden hun nieuwe auto’s sexy worden en een uitgesproken design hebben. Uiteraard zonder daarbij in te leveren op kwaliteit en betrouwbaarheid. Het resultaat? De eerste verleidelijke Prius.

Gooi je haar los!

Hoewel de nieuwe Prius een soortgelijke vorm heeft als de oudere modellen -dit levert immers de meest gunstige luchtweerstand op- is het nieuwe design wel echt anders. Dat begint al bij de strak gestylde koplampen die als twee grote Z’s de puntige voorkant sieren en de auto een doelgerichte blik geven, die op de oudere modellen afwezig was.

Kijk je via de meer traditionele lijnen van de zijkant naar de achterkant, dan vallen daar ook weer enorme heftige achterlichten op die de Prius een lekker kontje geven. De saaie en suffe bibliothecaresse heeft haar grijze tenue uitgedaan, haar haar losgegooid en een sexy wit jurkje aangetrokken.

Een klein juweeltje

In het interieur zorgen vele witte en zwarte hoogglans panelen voor het aantrekkelijk Apple-gevoel: hip en modern. In het midden is een digitaal dashboard te vinden, dat aangevuld wordt met een Head Up Display recht voor je. Onder het dashboard bevindt zich het scherm voor alle multimedia en navigatie met daaronder de bediening van de airconditioning.

Alle systemen werken eenvoudig en intuïtief, waardoor je je al snel thuis voelt in de Prius. Persoonlijk favoriet van mij is het pookje van de CVT-automaat, dat als een klein juweeltje recht uit het dashboard steekt.
Geen plug-in

Wegrijden in de Prius is voor hen die elektrisch rijden (nog) niet gewend zijn, altijd een bijzondere ervaring. Zittend in de comfortabele (verwarmde) leren stoelen, zoef je zonder enig geluid van je plek. Dit kun je echter niet heel lang volhouden omdat de accu in de Prius op zichzelf niet een heel groot bereik heeft. En als je het pedaal te diep intrapt, schakelt de benzinemotor sowieso direct in.

De Prius is namelijk een hybride zonder stekker. Het is dus geen plug-in hybride, termen die nog wel eens ongelukkig door elkaar heen gebruikt worden. Waar je in een plug-in een vrij zwaar accupakket vindt die zorgt voor een langer elektrisch bereik, heeft een ‘gewone’ hybride een lichter pakket en een beperkter bereik. Echter -en dit is een belangrijk punt- een plug-in levert alleen maar voordeel zo lang je de stekker gebruikt. Doe je dit niet, dan zal een ‘gewone’ hybride bijna altijd zuiniger zijn, aldus Toyota.

Een spelletje?

In de Prius vinden we een combinatie van een 1.8-liter viercilinder benzinemotor met een elektromotor gekoppeld aan een CVT-automaat, een aandrijving die we ook al tegenkwamen in de nieuwe C-HR. Gecombineerd met een zeer lage luchtweerstand zorgt dit in de Prius voor een uitzonderlijk gunstig verbruik. Tijdens de testperiode van een week, waarbij stevig gereden is op zowel snelweg als daarbuiten, reed ik met groot gemak 21 kilometer op één liter brandstof.

En niet alleen heeft Toyota een zeer zuinige auto gebouwd, ze hebben ook allerlei testen en schema’s in de auto geplaatst die de bestuurder uitdagen om zuinig te rijden. Zo kun je per vijf minuten je verbruik zien, je jezelf uitdagen een perfecte score te halen qua soepel rijden en proberen zo lang mogelijk zonder benzinemotor te rijden. En deze gamification (speelbaar maken) daagt je uit met een nog gunstiger verbruik als gevolg. De kans is echter groot dat naarmate je de auto langer hebt, deze ‘spelletjes’ hun aantrekkelijkheid verliezen.
Lange rustige afstanden

Maar buiten het hele zuinigheidsverhaal, is de Prius ook een heerlijke reiswagen. Hij is gebouwd op het nieuwe TNGA-platform dat een laag zwaartepunt en grote stijfheid bevat. Dit zorgt ervoor dat de vering en demping vrij soepel gehouden kunnen worden, waardoor de auto een mooie combinatie van sportiviteit en comfort heeft. Lange afstanden leg je in alle rust af, mede geholpen door de goede geluidsdemping.

Maar ook bochten schuwt de Prius niet, waarbij hij in alle rust netjes de door jou gekozen lijn blijft volgen. En met de motorencombinatie in de sportstand, is de wagen ook nog eens vrij rap.

Conclusie

De nieuwe Prius is gebouwd volgens het nieuwe concept van Toyota: zuinig, degelijk maar nu ook sexy en uitdagend. En dat is eigenlijk best wel goed gelukt. De auto is zuiniger dan zijn voorgangers, zuiniger dan de concurrentie, zit zeer degelijk in elkaar en brengt je in alle rust daar waar je zijn wilt. Maar doet dit nu allemaal wel in een uitdagend jasje.

Informatie

Merk: Toyota
Model: Prius
Uitvoering: Executive
Aandrijving: Hybride-benzine
Cilinderinhoud: 1.797 cc viercilinder
Vermogen: 122 pk
Acceleratie tot 100 km/u: 10,6 seconden
Topsnelheid: 180 km/u
Versnellingsbak: CVT-automaat

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: