“Is de nieuwe Volkswagen Amarok een bedrijfspick-up, een SUV of dé schakel ertussen?”, vraag ik me af terwijl ik uitkijk over een immense blauwe motorkap, ondersteund door een op 14 manieren instelbare ErgoComfort verwarmde leren stoel.

Een sneeuwwolf?
De nieuwe Amarok, vernoemd naar een mythische Inuit sneeuwwolf, is een indrukwekkende en mooie verschijning. Door de juiste verhoudingen oogt hij stoer en groot zonder log te zijn. De voorkant is imposant met een enorme glimmende grille waarin de term V6 te lezen valt, waarover zo meer.

Verder veranderingen zijn de nieuwe bumpers met geïntegreerde mistverlichting en LED-dagrijverlichting die samen met de nieuwe Bi-Xenon koplampen voor een uitstekend zicht in donkere omstandigheden zorgt. Tevens zijn er een aantal nieuwe kleuren zoals het prachtige en mooi klinkende Ravenna blue van onze testauto en heeft het interieur een update gekregen.
De kracht van de dikke V6
Een grote technische verandering van de nieuwe Amarok vinden we op het gebied van de motorisering. Was deze pick-up voorheen altijd voorzien van een 2.0 TDI, op de nieuwe versie wordt standaard een 3.0 TDI V6 Bluemotion geleverd. Deze komt in drie verschillende vermogens: een versie met 163 pk en 450 Nm, één met 205 pk en 500 Nm en de voorlopig sterkste variant met 225 pk en 550 Nm die door een overboost-functie zelfs maximaal 10 seconden 245 pk levert. 

De V6 wordt standaard gekoppeld aan een achttraps Tiptronic-automaat en drijft via het 4MOTION-systeem alle vier de wielen aan. Onze testauto was voorzien van de sterkste V6 en dat is te merken. De Amarok trekt snel op geholpen door de razendsnelle schakelmomenten van de versnellingsbak en zit in 7,9 seconden op de 100 km/u.  Daarnaast draait hij zijn hand ook niet om voor wat lading met een maximaal trekgewicht van 3,5 ton en een maximale lading tot 1.000 kilo. Voor dit maximale laadgewicht dien je echter wel de extra bladveren aan te vinken in de optielijst, anders blijft het maximale laadgewicht steken op 842 kilo.
Dus toch een bedrijfswagen?
En niet alleen kan de Amarok veel gewicht aan, de laadbak van 1.222 millimeter breed van deze sterke pick-up is ook groot genoeg om een Europallet dwars in te laden. Hierbij zorgen de relatief hoge zijpanelen dat de lading goed blijft liggen, uiteraard vastgesjord aan één van de vele ogen in de bak. Tevens bevindt zich in deze laadruimte een 12 Volt stekker, die voor verschillende doeleinden vast van pas komt.

En dan één van de meest aantrekkelijk dingen voor ondernemers. Doordat de Amarok net als de Nissan Navara met een verlengde laadbak geleverd kan worden, is het mogelijk een volledig dubbele cabine en vijf zitplaatsen op grijs kenteken te krijgen.
Al met al biedt de Amarok dus alle functionaliteit van een goede sterke bedrijfswagen. Maar waarom dan toch de vraag in de inleiding of hij niet stiekem een SUV is? Dat begon met onze testauto al bij het uiterlijk. Wij kregen een luxe Highline variant mee, die onder andere voorzien was van modieuze 20-inch velgen. Samen met de flashy grille, de glimmende RVS rolbeugels (met ingebouwd derde remlicht) en de prachtige kleur blauw, staat er een auto die je sjiek kunt noemen en niet misstaat in een luxe winkelstraat.
Luxe interieur
En dit gaat door in het interieur. Het dashboard is netjes en voelt niet aan als dat van een bedrijfswagen. Het bekende Volkswagen infotainmentsysteem biedt alle moderne snufjes die je nodig hebt. En als je de verwarmde elektrische lederen ErgoComfort stoelen als optie op de auto neemt, zit je zeker niet minder prettig als in de meest luxe SUV’s.

Maar ook het rijden in de nieuwe Amarok biedt een bepaalde verfijning die niet alle pick-ups bieden. De sterke V6 en zeker ook de zeer goed werkende versnellingsbak bieden een  modern en prettig gevoel. Aan de wegligging en vering voel je echter wel dat je te maken hebt met een auto die ontworpen is om te werken. Dat is natuurlijk ook niet zo raar als je bedenkt dat de bladvering is ontworpen om tot maximaal 1.000 kilo te dragen. Maar voor mensen die meer comfort willen, biedt Volkswagen de Amarok ook met luchtvering aan. Weliswaar kun je dan minder gewicht meenemen, maar de rijervaring kruipt dan waarschijnlijk wel akelig dicht tegen een luxe SUV aan.
Het terrein in
En dan het vlak waarop een pick-up moet presteren: het terrein. En het moet gezegd worden, zelfs met zomerbanden presteert het Volkswagen 4MOTION-systeem uitstekend. Je merkt dat de kracht continu over de wielen verdeeld wordt, waardoor je goede grip hebt. En dreig je vast komen te zitten, dan kun je het mechanische sperdifferentieel tussen de achterwielen inschakelen, waarmee wielspin op één wiel snel vermeden wordt.

Tevens zit er een offroad functie op de Amarok waarmee het Hill Start Assist en Hill Descent Control ingeschakeld worden. Tevens zet de ABS zichzelf in een offroad stand, waarmee beperkt blokkeren van de remmen wordt toegestaan. Hiermee ontstaat er tijdens hard remmen een klein heuveltje voor de wielen waarmee je sneller zou moeten stil komen te staan in het terrein. Lastig om te ervaren of dit werkelijk zo is, maar remmen doet de Amarok prima, zowel off- als onroad.

Conclusie
De nieuwe Volkswagen Amarok is dijk van een auto. De smeuïge V6, het trekvermogen, het hoge maximale ladingsgewicht en het feit dat je een dubbele cabine op grijs kenteken kunt krijgen, maken deze pick-up uitermate geschikt voor de ondernemer in bijvoorbeeld de bouw. En die zal ook zeker te spreken zijn over het luxe, ruime en prettige interieur en de bijpassende rijervaring. Niet voor niets heeft de Amarok dan ook de International Pick-up Award 2018 gewonnen.

Maar ook voor degenen die in de markt zijn voor een SUV, is de Amarok geen slechte keuze, juist door al zijn comfortabele luxe en praktische ruimte. Onze dik aangeklede testauto kwam op 54.142 euro ex BTW ex BPM, wat niet heel goedkoop is. Maar waar de concurrentie vaak viercilinders biedt, biedt de Amarok een sterke V6 diesel. En vergelijk je de prijs met het aanschaffen van een SUV, dan ben je ineens spekkoper.

Informatie:
Merk: Volkswagen         
Model: Amarok
Type: Highline dubbele cabine lange wielbasis
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 2.970 cc V6
Vermogen: 225 pk
Koppel: 550 Nm
Topsnelheid: 193 km/h
Versnellingsbak: 8-traps Tiptronic automaat
Gewicht: 1.995 kg
Prijs vanaf: 34.000 euro (ex BPM ex BTW)
Prijs gereden model: 54.142,- euro (ex BPM ex BTW) 
Laadvermogen: tot 1.000 kilogram
Laadruimte: 3.53 m3
Trekvermogen: 3.500 kilogram

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: