Het is haast onmogelijk iets te zeggen of schrijven over een sportieve hatchback van Peugeot zonder een vergelijking te maken met de 205 GTI. Dit bejaarde autootje lijkt inmiddels wel verheven tot bijna de beste auto ooit, waardoor iedere nieuwe sportieve Peugeot moet opboksen tegen een legende, wat een schier onmogelijke taak lijkt. Misschien is het inmiddels wel tijd die 205 los te laten en te kijken naar het heden en de toekomst. En ik denk dat de nieuwe 208 GTI daar de juiste aanleiding voor is.

Peugeot-208-GTI-1

Mooie compacte auto

Met de 208 hebben de Fransen een mooie compacte auto neergezet. De dimensies kloppen en zeker de GTI uitvoering ziet er snel en sportief uit. Persoonlijk vind ik de nieuwe grill ook erg gaaf, maar daarover verschillen de meningen. Sommigen vinden hem iets te veel design, maar smaken verschillen.

De lijnen over de flanken, de suggestie van een powerdome op de motorkap en de iets oplopende chromen lijst aan de onderkant van de ramen, geven deze kleine Peugeot een speels, sportief en toch stoer karakter.

Peugeot-208-GTI-2

Nieuwe filosofie

In het interieur zien we de nieuwe filosofie van Peugeot. Minimalistisch met weinig knoppen en strakke lijnen. Het stuur – echt heerlijk om vast te pakken –  is erg klein en de tellers steken er bovenuit in plaats van dat je door het stuur moet kijken. Hierdoor is alle informatie dichterbij je blik op de weg. Het is wel even wennen, maar uiteindelijk erg prettig.

Een hardcore sportwagen is het niet, maar je kan nog steeds loeihard de bochten door.

De stoelen in de GTI zijn zeer goed ontworpen. Niet alleen zien de half lederen exemplaren er erg stoer en sportief uit, ze zitten ook nog eens lekker. Misschien zijn ze wat aan de korte kant, waardoor je wat steun aan je bovenbenen mist, maar ze geven wel goede zijdelingse steun. En dat is belangrijk, want met deze 208 kan en wil je hard door bochten heen.

Peugeot-208-GTI-Dashboard

200 pk!

De 208 GTI is voorzien van een 1.6 THP-motor, die 200 pk levert. Het is een oude bekende die onder andere te vinden is in de RCZ, maar in de GTI is hij anders getuned. Door een verandering aan de turbo reageert de auto lekker fel op het gas en blijft hij heerlijk doortrekken. Nee, aan power zal je echt geen tekort hebben en voor je het weet rijdt je harder dan je denkt. Het geluid wat daar bij geproduceerd wordt is best leuk, maar had misschien ietsje stoerder gemogen.

Niet superstrak

Het onderstel van de 208 GTI is misschien niet zo superstrak als je zou verwachten. De vering is niet echt keihard, waardoor de auto soms een beetje te veel beweegt in bochten. Een hardcore sportmodel is het dan ook niet, maar vergis je niet: je kan nog steeds loeihard de bochten door, waarbij de auto – meestal – heel strak de lijn blijft volgen.

Het voordeel dat het onderstel niet keihard is, is dat je na een tijdje gummen, ook weer heerlijk rustig kunt rijden. Persoonlijk hou ik wel van deze net niet extreme auto’s; die zijn in het dagelijks gebruik gewoon het fijnst en daar wil je stiekem gewoon in blijven rijden. Als voorbeeld: toen ik van Maastricht terug naar de Randstad moest, besloot ik de gehele route binnendoor te doen en de snelweg te mijden. Niet omdat de 208 niet goed op de snelweg rijdt, maar omdat ik zo lang mogelijk wilde blijven rijden en dat is voor iedere auto een enorm compliment.

Peugeot-208-GTI-3

Conclusie

De Peugeot  208 GTI is wat mij betreft een zeer goed geslaagde auto. Hij ziet er lekker compact en sportief uit met mooie lijnen, een fijne wagen om naar te kijken. Ook het interieur zit goed in elkaar, ook al is de nieuwe filosofie soms wel even wennen. En het rijden heeft voor mij persoonlijk de ideale mix tussen (zeer) sportief maar toch comfortabel genoeg om er lange stukken in te rijden. Dus laten we die 205 nu maar even voor wat ie is of was, en laat de 208 GTI de nieuwe standaard zijn, waarmee we toekomstige sportmodellen van Peugeot mee gaan vergelijken.

Technische gegevens

Brandstof: Benzine

Cilinderinhoud: 1.598 cc

Cilinders/kleppen: 4/16

Vermogen: 200 pk

Koppel: 275 Nm

Acceleratie 0-100 km/h: 6,8 sec.

Topsnelheid: 230 km/h

Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld

Gewicht: 1.135 kg

Prijs: vanaf: € 26.860

Plus

+ Compact en sportief uiterlijk

+ Heerlijke motor

+ Sportief en toch comfortabel

+ Rijk uitgerust

Min

– Niet de allersportiefste hatchback

–  Zeker niet de zuinigste

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: