Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    De Polaris Slingshot, het ultieme fun-voertuig?

    Auto Motor 29-04-2016Geen reacties

    Drie wielen, een uiterlijk alsof Batman hem zelf getekend heeft, een laag gewicht en lekker wat pk’s. En dat alles gebouwd door de wereldleider in fun-vehicles als quads en ATV’s: de Polaris Slingshot heeft alles in huis om één van de leukste voertuigen op de weg te zijn.
    De Polaris Slingshot, het ultieme fun-voertuig 2

    Een auto of een motor?

    Ik noem het bewust een voertuig, want het is lastig een naam te verzinnen voor dit bijzondere ding. Officieel is het een trike, maar het staat mijlenver van de echte trikes af. Het is ook zeker geen auto. Sterker nog, als je een Rijbewijs B hebt van na 2013, mag je hier niet eens in rijden. Je moet dan je motorrijbewijs halen, hoewel ik em nou ook weer geen motor kan noemen.

    Wat het ook is, bij de eerste blik weet je dat dit waanzinnige voertuig je erg veel lol kan geven. Naast het feit dat je maar één achterwiel ziet, valt ook meteen op dat er geen deuren in en geen dak op zitten. Gelukkig is het interieur volledig waterbestendig, wat geen overbodige luxe in ons land is zullen we maar zeggen.

    De Polaris Slingshot, het ultieme fun-voertuig 3

    De techniek

    Waar is zo’n Slingshot nu eigenlijk uit opgebouwd? In een speciaal stevig buizenframe hangt voorin een 2,4-liter viercilinder van General Motors die 170 pk levert. Dit motorblok is niet de meest subtiele of zoetgevooisde motor op de markt, maar past op de één of andere manier prima bij de Slingshot. De kracht wordt door een handgeschakelde vijfversnellingsbak via een aandrijfriem overgebracht op het enkele 21 inch achterwiel.

    Het interieur is simpel. Je vindt er twee rubberachtige stoelen die prima zitten, een stuur, een versnellingspook, een multimediaschermpje voor de muziek. Achter de stoelen zitten twee waterdichte opbergvakken en dat is het. Meer zit er niet op en meer heb je niet nodig.
    De Polaris Slingshot, het ultieme fun-voertuig 4

    Beleving ten top

    Tot zover het theoretische verhaal, want bij de Slingshot gaat het om één ding: beleving. En dat begint al bij het instappen. Hoewel ik zeker geen vreemde ben met open rijden, is het compleet ontbreken van een dak en deuren erg bijzonder. Door de aanwezigheid van veiligheidsriemen hoef je geen helm op, dus je beleeft alles volledig.

    Het wegrijden is zoals in een auto, met dien verstande dat je nu echt alles hoort: de motor brommen, de aandrijving gieren en de wind razen rond je hoofd. En hoewel de Slingshot is voorzien van een klein ruitje, houdt deze alleen de allerkleinsten onder ons uit de wind. Met mijn 1 meter 83 kreeg ik de wind op mijn voorhoofd, leuk voor de beleving, maar na een tijdje wel wat vermoeiend.

    De Polaris Slingshot, het ultieme fun-voertuig 5

    Speels, heel speels

    Al snel kom je er achter dat 173 pk op 764 kilogram zorgt voor een aardige acceleratie, zeker omdat het snelheidsgevoel enorm versterkt wordt doordat je open zit. Maar wat je ook snel merkt is dat een voertuig met de motor voorin en de aandrijving op één wiel achter, niet de beste grip ter wereld heeft.

    Geef je iets te veel gas, dan spint het achterwiel er vrolijk op los, zowel in z’n eerste, tweede als derde versnelling, waardoor je zeer spectaculair in een wolk van witte rook op kan trekken. Nu zit er wel Traction Control op de Slingshot, maar deze grijpt heel erg laat in. Dit lijkt echter een zeer bewuste keuze om de Slingshot zo speels mogelijk te maken. Want ook in bochten is het geen enkel probleem om met iets te veel gas het achterwiel te laten slippen en al driftend de hoek om te gaan. En dan kan de traction control ook nog eens helemaal uit.
    De Polaris Slingshot, het ultieme fun-voertuig 6

    Showman

    En ook het gave en extreme uiterlijk ligt volledig in lijn met deze showmentaliteit. Overal waar je komt, val je meteen op. Iedereen ziet je, iedereen maakt foto’s van je en iedereen wil weten waar je in rijdt. Vergeet Porsche en Ferrari’s. Wil je opvallen? Dan is de Slingshot jouw ding. Ben je een meer bescheiden persoon die zich liever op de achtergrond begeeft, dan kun je hem beter laten staan.

    Conclusie

    Voor al deze show en fun moet je net onder de 36.000 euro betalen, wat in Nederland alleen nog bij HAI in Rijnsburg kan. Dat is voor motorbegrippen erg veel geld, maar vergelijk je het met auto’s, dan valt dit weer reuze mee. Ik daag een ieder uit mij een nieuwe auto aan te wijzen die een net zo bijzondere beleving biedt als de Polaris Slingshot met een vergelijkbare aanschafprijs.

    De Polaris Slingshot, het ultieme fun-voertuig 7

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe Ducati Hypermotard 939 SP, de beste motor ooit?
    Next Article Review BMW X1 XDrive 25i

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?