Wat een mooie auto, wat een luxe, je krijgt wel veel voor je geld, wat-rijdt-ie-lekker, zo hee die zit lekker zijn opmerkingen die ik het meest heb gehoord over de nieuwe Renault Espace Initiale Paris. Echter bijna steevast gevolgd door een ‘Maar het blijft een Renault’.

En die laatste zin betekent vooral één ding: het kwaliteitsimago van Renault is door producten uit het verleden nog niet op het niveau waar de Fransen graag zouden willen zijn. Kortom; Renault moet zich bij deze mensen opnieuw bewijzen. En die kans probeert de Franse autofabrikant met de Espace crossover te pakken.

Dit is de reden waarom de Renault Espace Initiale Paris relaxt rijgenot is Driving-Dutchman1Van MPV naar crossover

Yep, de Espace was een flinke MPV. En nu is het een crossover. Waarom? Omdat er geen markt meer is voor MPV’s, die inmiddels overgenomen is door SUV’s. Maar omdat die vaak wel erg groot zijn is de crossover bedacht. De nieuwe Espace is lang niet zo groot en dus ruim als de MPV waar je hele gezinnen met 8 kinderen en ook nog een boel bagage mee kon nemen.

Toch is er ook in deze nieuwe Espace veel zitruimte aan boord die optioneel uitgebreid kan worden met twee extra stoelen achterin. Daarbij moet gezegd worden dat deze extra stoelen groot genoeg zijn voor kleine kids tot maximaal een meter vijftig. Boven die lengte wordt het er snel benauwend.

Dit is de reden waarom de Renault Espace Initiale Paris relaxt rijgenot is Driving-DutchmanZiet er groot uit (en is dat ook)

Aan de buitenkant oogt de Espace best groot, totdat je hem naast een gemiddelde SUV zet en je het grote verschil ziet. Maar door het  forse diepe dashboard voelt de Espace binnenin wel lekker groot aan. Dan het comfort: ik, en met mij vele anderen, kennen Renault als uitblinker in comfort. Renaults rijden lekker en zitten vooral heel goed. En dat is in de Espace niet anders. Zodra je gaat zitten in de lederen stoelen voel je het al: hier tuf ik op mijn gemak mee naar Zuid Frankrijk en dezelfde dag weer terug ook. De stoelen in de Initiale Paris uitvoering waar ik mee reed waren ook nog eens elektrisch verstelbaar en hadden een massagemogelijkheid.

Heel fraai is ook het entertainmentsysteem alias boordcomputer. Daar vandaan wordt echt bijna alles dat in de auto elektrisch gestuurd is geregeld. Als je bijvoorbeeld de stoelen van positie verandert, vraagt de auto je op het iPad-actieheld display of je deze weergegeven stand wilt opslaan. Hoe bizar is dat en hoeveel makkelijker kan het allemaal nog? Iedere keer denk ik dat een autofabrikant aan het einde van de technische mogelijkheden zit, en iedere keer komt er weer een andere fabrikant met nieuwe of nog betere mogelijkheden.

De nieuwe Renault Espace is een onderscheidend designobject geworden waarmee je opvalt.

Er zijn in ‘mijn’ Espace Initiale Paris vele kleine handigheidjes aangebracht zoals de elektrische bediening van de rugleuningen van de tweede en derde zitrij. Een druk op de knop en alle leuningen klappen om. Wil je ze niet allemaal plat hebben? Dan is er voor ieder leuning een afzonderlijk knopje. Om het comfort van de Espace te vergroten heeft Renault in de Initiale Paris-uitvoering de demping van het onderstel elektronisch instelbaar gemaakt. Er zijn vier rijmodi en samen met de 4Control vierwielsturing past de Espace zich aan jouw ideale voorkeur aan. Het onderstel voelt erg goed aan en geeft niet de indruk het lastig te krijgen als de omstandigheden wat moeilijker worden.

Dit is de reden waarom de Renault Espace Initiale Paris relaxt rijgenot is Driving-DutchmanRust in de auto

Waar Renault ook goed in geslaagd is, is de rust binnenin de auto. De 1.600 cc dieselmotor is nauwelijks hoorbaar, zo goed is de auto geïsoleerd. Het geeft tijdens het rijden een serene rust in de wagen waar je heerlijk van kunt genieten en in kunt ontstressen. Als je niet van stiltes houdt, dan luister je via het entertainmentsysteem naar je favoriete muziek in sublieme geluidskwaliteit, want ook dat is goed geregeld in de nieuwe Renault Espace.

Vanzelfsprekend is de Renault Espace uitgerust met alle verkrijgbare veiligheidssystemen en optiepakketten. Je rijdt deze auto vanaf bijna 43 duizend euro. Daarvoor heb je al veel opties die je bij andere merken extra bij moet bestellen. Ook hierin onderscheiden de Fransen en nog een aantal merken zich van vooral de Duitse merken.

Dit is de reden waarom de Renault Espace Initiale Paris relaxt rijgenot is Driving-DutchmanMotor licht, versnellingsbak top

Net als in de Nissan X-TRAIL mis ik met dezelfde 1.600 cc dieselmotor in de Espace net dat kleine beetje extra pit. Het is niet dat de motor niet snel of sterk genoeg is, maar hij voelt alsof hij best hard moet werken om de 1.648 kilo wegende Espace te kunnen verstouwen.

En dan reed ik nog met de 160 pk versie, er is ook een handgeschakelde 130 pk diesel. De automatische versnellingsbak in mijn Espace schakelt trouwens voortreffelijk naadloos en smooth. Voor de benzinerijders is er alleen een 1.600 cc viercilinder met 200 pk in combinatie met een automatische versnellingsbak.

Dit is de reden waarom de Renault Espace Initiale Paris relaxt rijgenot is Driving-DutchmanConclusie

De nieuwe Renault Espace is een onderscheidend designobject geworden waarmee je opvalt. De Initiale Paris uitvoering zit bomvol gave en handige hulpmiddelen die je leven in de auto heel aangenaam maken. De Espace is een reisauto pur sang, echt een genot om lekker relaxt mee te rijden.

Afgezien van het discutabele kwaliteitsimago zou je het risico kunnen nemen om in de garantie- of leaseperiode met de Renault Espace te gaan rijden. Je krijgt veel ruimte, luxe en opgestoken duimen voor je geld. Wat er na de fabrieksgarantie of lease met de Renault Espace gebeurt zien we dan wel weer.

Dit is de reden waarom de Renault Espace Initiale Paris relaxt rijgenot is Driving-DutchmanEn genot? Ja genot! Omdat relaxt rijden bij mij onder de noemer genot valt, ik beleef plezier aan het rijden met de Renault Espace.  

Technische gegevens
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Vermogen: 160 pk
Koppel: 380 Nm
Acceleratie: 0-100 km/h: 9,7 sec
Topsnelheid: 202 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen, sequentiële automaat
Gem. opgegeven verbruik: 4,7 l/100 km
Gewicht: 1.634 kg
Prijs vanaf: € 42.990,00

Plus
+ Uitstraling
+ Ruimte
+ Luxe
+ Standaard uitvoering

Min
– Technisch imago

Bekijk meer foto’s van de Renault Espace op onze Facebook pagina.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

2 reacties

  1. Hans Toekomst op

    Waarom toch steeds weer terugkomen op het kwaliteitsimago van een merk dat zich al sinds de Laguna II Phase 2 heeft gerevancheerd voor de Phase 1, en perfecte, probleemloze auto’s in elkaar schroeft.

    • Hoi Hans, dank voor je reactie. Ik heb ervaren dat het kwaliteitsimago van Renault bij velen nog steeds niet goed is (zie laatste zin van de eerste alinea). Renault heeft met de Espace een nieuwe kans gecreëerd om dit imago op te poetsen. De tijd zal leren of dat samen met de door jou aangestipte Laguna gaat lukken.

Laat een reactie na: