Simpele recepten met eerlijke ingrediënten zijn vaak het meest smakelijk. Niet te veel poespas werkt heerlijk verhelderend en brengt dingen terug naar de basis. Dat geldt voor eten, maar ook voor auto’s. Een goed voorbeeld daarvan is de Subaru BRZ.

Het concept van de BRZ, het bijna identieke broertje van de Toyota GT86, is namelijk simpel en recht door zee: een atmosferische hoogtoerige motor voorin (van Subaru), een handgeschakelde versnellingsbak (van Toyota) en de aandrijving op de achterwielen.
Gewoon zelf ademen
Het is heerlijk weer eens te rijden met een motor die uit zichzelf ademt. Natuurlijk heeft een turbo veel voordelen, maar het levert bijna altijd in op directheid en voelt vaak kunstmatig aan. De motor in de BRZ is de eerlijkheid zelve. De twee-liter boxermotor ligt ver naar achter en door zijn platte vorm erg laag, wat zorgt voor een erg goede gewichtsverdeling. Het blok levert precies 100 pk per liter en een maximaal koppel van 205 Nm.

Ondanks dat het een moderne motor is, voelt hij lekker oldschool aan. Je moet hem echt in de toeren trappen voor maximaal resultaat en dan gaat de BRZ er goed vandoor. Een minpuntje is echter de dip in power tussen de 3.000 en 4.000 toeren. Niet alleen voel je dit duidelijk, het is ook te zien als je het juiste scherm selecteert in je dashboard. Makkelijk op te lossen door lekker hoog in de toeren te blijven rijden.
Een echte sportauto
De BRZ is vanaf de basis gebouwd als sportauto en dat merk je. Een frame waarbij rekening gehouden is met een zo laag mogelijk gewicht, een haast ideale gewichtsverdeling, achterwielaandrijving en een Limited Slip Differential -onder andere ook gebruikt in de beestachtige WRX STI– zorgen voor een fenomenale wegligging.

Zodra je je laat zakken in de zeer mooie en strak zittende kuipstoelen en het sportieve kleine stuurtje beetpakt, de eerste versnelling met de hand inschakelt en wegrijdt, voel je dit. En word je er bij stoplichten misschien uit gereden door moderne diesels, in bochten rijd jij iedereen zoek.
Driften
Het sturen is scherp en direct, net als de gasreactie, waarmee je de Subaru zeer precies kan plaatsen. En denk je dat het hard gaat, dan blijk je nog veel meer grip te hebben. En daar voorbij ligt de echte speelwereld.

Want zet de Traction Control uit en de auto in Track Modus en je kunt met enige ervaring en gevoel driften als een koning, waarbij de BRZ je niet snel naar zal verassen door zijn voorspelbare en controleerbare reacties.

Conclusie
Houd je van eerlijk echt autorijden en sportiviteit, staar je niet blind naar cijfers en ben je op zoek naar pure rijbeleving dan is de Subaru BRZ geen slechte keuze. Een heerlijke wegligging, een goed en fel motorblok en ook nog de looks van een echte sportauto. Goed, 51.000 euro is best een hoop geld maar op de Toyota GT86 en de Abarth 124 Spider na, moet je voor alle andere auto’s die een dergelijke sportiviteit bieden een hoop meer neerleggen.

Informatie
Merk: Subaru
Model: BRZ
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.998 cc viercilinder boxer
Vermogen: 200 pk
Koppel: 205 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 7,6 seconden
Topsnelheid: 226 km/u
Versnellingsbak: handgeschakelde zesversnellingsbak
Gewicht: 1.205 kg
Prijs vanaf:  51.295,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: