De nieuwste telg in de populaire reeks van Ducati Scramblers is de Sixty2, vernoemd naar het jaar dat de eerste klassieke Scrambler het licht zag. Deze instapper is volgens de Italianen voorzien van genoeg stijl en rijplezier om een echte Ducati te zijn, maar klopt dat wel?
De Scrambler Sixty2, een echte Ducati 6

Slechts 400 cc?
Als je de specificaties erbij pakt, valt één ding meteen op: de Sixty2 is voorzien van een slechts 399 cc motorblok met 41 pk en 34 Nm. Dat is voor de gemiddelde motorrijder in deze tijd van alsmaar stijgende vermogens wel even slikken. En eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ook ik wat sceptisch was tegenover het beloofde rijplezier, maar dat bleek een volkomen onterechte houding.

De Sixty2 is het instapmodel, wat onder andere terug te vinden is in de simpelere vering, een ander uitlaatsysteem, een eenvoudigere swingarm, een smaller achterwiel en natuurlijk het kleinere motorblok. Maar verder is hij voorzien van dezelfde techniek als zijn grotere broers: hetzelfde frame en dashboard, dezelfde versnellingsbak en de stalen tank van de Scrambler Flat Track.
De Scrambler Sixty2, een echte Ducati 3
Licht en extreem wendbaar
Naast de financiële besparing van de aanpassingen op de Sixty2 -hij is zo’n 1.000 euro goedkoper dan een vergelijkbare ‘grote Scrambler’- is ook een fijne gewichtsbesparing van een kleine 10 kilogram het resultaat. Dat lijkt niet veel, maar heeft zeker een merkbaar effect opgeleverd.

De Sixty2 is namelijk een extreem wendbare motorfiets die je al in de eerste bochten volledig op z´n kant kan leggen. Het gemak waarmee je deze Scrambler van de ene in de andere bocht kan smijten, brengt een lach op je gezicht die de rest van de dag er niet af gaat. Op deze motor kan iedereen goed rijden, van beginners tot gevorderden, en dat maakt de Sixty2 tot een zeer toegankelijk model. En al helemaal omdat hij ook beschikbaar is voor mensen met het A2 rijbewijs.
De Scrambler Sixty2, een echte Ducati 4
(Te) langzaam?
Natuurlijk valt er niet omheen te praten dat er maar 41 pk tot je beschikking is en deze motor is dan ook zeker niet snel. Maar houd hem in de juiste toeren, zo tussen de 4.000 en 6.000, en je gaat prima vooruit. En daarbij maakt het blokje ook nog een prettig -bijna stoer- geluid, wat met een juiste uitlaat helemaal gaaf wordt.

Het schakelen gaat soepel en de zitpositie is prima. Het stuur is lekker breed, wat een goed gevoel van controle geeft. Dit draagt nog verder bij aan de toch al zeer goede rijeigenschappen. En ondanks de slechts enkele remschijf voor, remt de Sixty2 prima, mede door het lage gewicht.
De Scrambler Sixty2, een echte Ducati 5Ducati stijl!
Een belangrijk onderdeel van Ducati rijden is natuurlijk de Italiaanse stijl en flair die je meeneemt en wat dat betreft zit het goed met de Sixty2. Mooie vormgeving, mooie materialen, een gave kleur en een lekker retrogevoel maken van deze instapper zeker geen kneusje wat betreft stijl en maken het wat dat betreft voor mij ook zeker een echte Ducati.
De Scrambler Sixty2, een echte Ducati 2

Conclusie
De Ducati Scrambler Sixty2 is voor mij één van de grote verassingen dit jaar. Wat op papier misschien een wat karige motor lijkt, is in werkelijkheid een heerlijke gooi- en smijt fiets, die door zijn toegankelijke karakter en lichte gewicht ook nog eens prima stukken offroad kan. Goed, hij is niet snel (hoewel dat relatief is want 150 kilometer per uur is makkelijk haalbaar), maar heeft alles in huis om je vele ritten te voorzien van ongelooflijk veel plezier. Geloof je me niet? Ga er maar eens op rijden en je zult verbaasd staan.

De Scrambler Sixty2, een echte Ducati 7Specificaties
Merk: Ducati
Type: Scrambler Sixty2
Prijs: vanaf € 8.790,-
Motor: 399 cc L-twin
Vermogen: 41 pk
Koppel: 34 Nm
Gewicht: 183 kilogram rijklaar

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: