Een motor hoeft niet heel ingewikkeld te zijn om je (h)eerlijk te kunnen laten genieten, dat laat Suzuki wel zien met zijn GSR750. Een goed rijwielgedeelte, bruikbare kracht en een mooie gebalanceerd ontwerp, that’s all you need.

Meer, meeeeerrrr
We leven in een tijd dat alles steeds harder, groter, sneller moet. Zo komen er steeds meer motorfietsen op de markt met waanzinnige hoeveelheden pk’s. Ook in het segment van nakeds is het tegenwoordig al niet meer gek om 150 pk te hebben. Maar om al deze kracht ook door onervaren rijders goed op de weg te laten krijgen, zitten ze vervolgens barstensvol met elektronische hulpmiddelen zoals traction control, wheelie control, enzovoort.
De Suzuki GSR750, eerlijk genieten 1Met de Suzuki GSR750 heb je een meer traditionele naked. Het blok is afkomstig van de legendarische GSX-R 750 en levert ‘slechts’ 106 pk. Maar dit wordt zonder tussenkomst van elektronica direct op het achterwiel overgebracht en dat maakt deze Soes tot een hele eerlijke motor.

Is ie dan traag?
Nee, verre van. Zeker voor het gemiddelde gebruik in ons land, zoals dijkjes, bochtige B-wegen en bebouwde omgevingen heb je meer dan genoeg power. En ook op de snelweg haal je met gemak (te) hoge snelheden.

Bij de ontwikkeling hebben de Japanners het blok van de GSX-R zowel aan het in- als uitlaattraject onder handen genomen voor een betere gasrespons en een lineaire koppelkromme. En dat is gelukt, de GSR heeft altijd kracht, in elke versnelling bij elke snelheid en reageert voorbeeldig op het gas.

De Suzuki GSR750, eerlijk genieten 9

Echter in de zoektocht naar bruikbare en toegankelijke power zijn de Japanners misschien iets te ver doorgeschoten. Want als je met een viercilinder op pad bent, verwacht je op een gegeven moment een punt waarop het blok echt knalt en dat blijft een beetje uit. Pas erg hoog in de toeren, rond de 10.000 tpm, gaat hij, maar dan moet je al bijna schakelen (11.000 tpm). Hier had iets meer beleving in gekund.

Scherp sturen
Het rijwielgedeelte van de Suzuki GSR750 is erg goed. Hij stuurt zeer makkelijk in en is stabiel in de bochten, of die nu snel of langzaam zijn. Waar hij echt in uitblinkt, zijn snelle bochtenwisselingen, waar hij een stuk lichter aanvoelt dan de 213 kilogram die hij weegt.
De Suzuki GSR750, eerlijk genieten 2Remmen doet hij ook prima met dubbele zwevende 310mm schijven en tweezuiger klauwen voor, uiteraard voorzien van ABS. Al met al vormt dit alles een motor waarmee je (zeer) sportief kunt rijden en zelden naar verrast zult worden, ondanks of misschien juist mede door het ontbreken van allerlei elektronische middelen.

De Suzuki GSR750, eerlijk genieten 4Conclusie
De Suzuki GSR750 is een mooie motor met de juiste proporties en mooie lijnen. Hij rijdt goed, stuurt goed en biedt snel veel vertrouwen. Het prima rijwielgedeelte gecombineerd met de zeer toegankelijke power zorgt dat deze motor zowel voor een beginnende maar ook voor de meer ervaren motorrijder alles biedt wat je nodig hebt. En voor dit alles betaal je slechts vanaf € 8.299,- , waarbij de geteste Street Xtreme uitvoering (incl sportuitlaat, LED-richtingaanwijzers, onderkuip en kleine kentekenhouder) op € 8.999 komt.
De Suzuki GSR750, eerlijk genieten 5

Informatie

Merk: Suzuki
Model: GSR750 ABS Street Xtreme
Prijs vanaf: € 8.999
Motor: 749 cc vier-in-lijn
Gewicht: rijklaar: 215 kilogram
Versnellingsbak: 6
Kracht: 106 pk, 80 Nm

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: