Een van de eisen die gesteld wordt aan zeilen, is dat met enige regelmaat de zeilenvoering aangepast dient te worden aan de koers die gewenst is. Als zeiler begrijp ik dat en begreep eveneens dat ook de zeilen van Tech|X enige aandacht behoefden. Na de zeilen te hebben bijgesteld, ben ik verheugd weer de ruimte en tijd te hebben gevonden om van mij af te mogen praten via Driving-Dutchman.

Voor Tech|X is er een nieuwe wereld bijgekomen; het elektrisch rijden (EV). Nieuw in de zin van dat deze auto’s in mijn perceptie niet kapot gingen en kennelijk qua techniek zeer saai zijn. Inmiddels weet ik beter. Op verzoek van een zeer gewaardeerde opdrachtgever werd, samen met Autodiagnose.eu, een workshop gegeven over dit item hetgeen Tech|X dwong zich wederom in deze materie in te leven.

Over de nadelen van ‘Het Nieuwe Rijden’ werd, ook door mij, veel negatiefs geschreven. Het ‘Nieuwe Elektrische Rijden’ biedt daarentegen veel oplossingen voor problemen die aanwezig zijn in een groot aantal hedendaagse fossiel gestookte voertuigen. Veel van deze problemen komen mijns inziens voort uit de volledige miscommunicatie tussen autofabrikanten en landelijke overheden.

Spel tussen elektrisch en fossiel

Voeg hier nog een vleugje onbetrouwbaarheid aan toe, welke nog in grote getale welig tiert en voilà, alle ingrediënten zijn aanwezig voor een soep die automotive heet. Ik bemerk in het vraag- en antwoordspel tussen elektrische en fossiele voertuigen een polariserend effect. Zeg maar een soort Pieten-discussie. Het speelt zich af tussen milieuactivisten en petrolheads, waarbij nuance voor het gemak wordt weggeduwd. En ik..? Ik sta er tussenin, beiden kunnen naast elkaar hun -al dan niet zelf gekozen weg- vinden.

Dus de komende jaren niet in plaats van, maar ‘join the group’. Het gaat echter pas mis als één van de partijen zijn wil weet op te leggen aan de andere, een menselijk trekje wat in elke cultuur voorkomt. Er moeten concessies worden gedaan, zoals een bijtellings- of subsidiedingetje. Deze discussie gaat zo ver, dat we uiteindelijk terechtkomen bij kindertjes die in een stinkende mijn kobalt naar boven halen. Voorwaar een terechte discussie waardig. Regeren is vooruitzien, vooruitzien is je kunnen wapenen en/of kunnen anticiperen, dus wees gewaarschuwd.

Zwarte Piet zal bij de komende discussies verbleken! Overigens wil ik als techneut nog wel één ding kwijt; met EV bedoel ik echt EV (Electric Vehicle) en geen HEV (Hybride Electric Vehicle). Ik vind dat vleesch noch visch en het gevolg van angsthazerij. We moeten wat, maar ja, wat? Elon Musk is anders, doen en accepteer alle scepsis, laat je niet afleiden en doe wat je wilt doen en f… the rest!

Ik hoop dat hybristen onder u mij kunnen gaan overtuigen dat ook zij in de cultuur van automotive een plaats verdienen. Vooralsnog blijf ik lekker toeren in mijn Volvo S60 D5 met inmiddels 370 k. Love it!

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf ‘Techspertise’. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert ‘Flush Service Europe’ op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

Laat een reactie na: