De Volkswagen Crafter heeft de prijs ‘International Van of the Year 2017’ binnengesleept. Ging de prijs in 2016 nog naar de VW Transporter, nu is het de grote broer die als beste uit de bus kwam en dat is natuurlijk niet zomaar. Reden genoeg om te kijken wat deze krachtpatser allemaal in zijn mars heeft.

Keuzes genoeg
De Crafter is één van de meest veelzijdige bedrijfswagens en is voor 2017 volledig
opnieuw ontworpen en gebouwd. Je hebt keuze uit een bestelwagen met of zonder dubbele cabine, een pick-up met enkele en dubbele cabine en een los chassis met enkele of dubbele cabine. Daarnaast zijn de varianten ook in verschillende lengtes, wielbasissen en hoogten verkrijgbaar. Tevens komt er in een later stadium een Kombi versie voor het vervoer van maximaal negen personen.

Hij wordt geleverd met vier compleet nieuwe 2.0 TDI-motoren lopend van 102 pk en 300 Nm tot de sterkste met 177 pk en 410 Nm. Deze blokken zijn speciaal ontwikkeld voor een bedrijfswagenleven, “dus lange onderhoudsintervallen en efficiënt gebruik”, aldus Volkswagen.

Daarnaast is de Crafter verkrijgbaar in voorwiel-, achterwiel en vierwielaandrijving, met zowel handbak als automaat. Wij gingen op pad met de verlengde bestelbusvariant met enkele cabine, middelhoog dak, handgeschakelde 2.0 TDI met 140 pk en aandrijving op de voorwielen.

Zeer modern
Het uiterlijk is wellicht niet het belangrijkste bij een bestelwagen, maar speelt toch mee. En wat dat betreft heeft de Crafter het goed voor elkaar. Strakke lijnen, LED-verlichting, een moderne grille en een duidelijk modern Volkswagen gezicht. Ook in de cabine ziet alles er modern, fris en strak uit met veel herkenbare onderdelen uit de personenauto’s van de Volkswagen Groep.

Ons testmodel was aangekleed met het bekende Volkswagen navigatie/infotainmentsysteem, dat zich kenmerkt door een vrij eenvoudige bediening en een overdaad aan functies. Verder was de bestuurdersstoel voorzien van eigen vering die je aan je gewicht kunt aanpassen, die zorgt voor een nog comfortabelere rijervaring. Sowieso is de Crafter een fijne bestelbus om in te rijden. Uiteraard merk je wel dat hij 2,59 meter hoog is (versie met middelhoog dak), zeker met zijwind. Maar opvallend is hoe strak de Volkswagen bochten neemt, met of zonder lading.

Laadruimte
Over die lading gesproken, onze testbus kon niet minder dan 1347 kilogram of 11,3 kuub lading meenemen. Daarnaast is de tildrempel vrij laag en zijn de deuren erg hoog, waardoor je gemakkelijk hoge en/of zware lading in de auto kunt plaatsen. En door het middelhoge dak, kon je met een lengte tot 1 meter 90 gemakkelijk in de laadruimte staan, ideaal voor koeriersdiensten.

Mocht je overigens nog niet voldoende ruimte in de Crafter hebben, dan kan je met de 140 pk sterke diesel ook nog eens 3.000 kilogram trekken.

Veiligheid ten top
Goede rijeigenschappen, volop ruimte en een luxe en modern uiterlijk zijn echter niet de enige redenen dat de Crafter als beste bestelwagen uit de bus kwam. Het zijn ook de bijzonder uitgebreide veiligheidsopties. Sowieso is hij natuurlijk voorzien van ABS en ESP, waarbij het laatste systeem herkent of er een aanhangwagen aan de auto gekoppeld zit en door subtiele remingrepen ervoor zorgt dat deze niet uitbreekt in noodsituaties. Hetzelfde systeem controleert of je hinder ondervindt van zijwind en compenseert dit vervolgens wederom met kleine remingrepen.

EBV, ofwel elektronische remkrachtverdeling, zorgt ervoor dat de remkracht het sterkste is op de wielen waar de meeste lading ligt om slippen te voorkomen. Maar het gaat verder: de Crafter heeft zelfs het Volkswagen Lane Warning System (standaard op modellen zwaarder dan 3,5 t), die in de gaten houdt of je binnen de lijnen blijft en zo nodig ingrijpt als dat niet zo is. Ook was onze testauto voorzien van adaptieve cruise control, die altijd dezelfde afstand houdt van je voorganger. Een bandenspanningsindicator houdt in de gaten of je niet plotsklaps een lekke band hebt.

Het Park Pilot systeem met sensoren rondom helpt je de toch wel grote auto gemakkelijk in te parkeren, waarbij je tevens geholpen wordt door een achteruitrijcamera die zeker geen overbodige luxe is. Genoeg elektronische hulpmiddelen dus.

Conclusie
De nieuwe Volkswagen Crafter is een uitermate goede, veilige en moderne bestelwagen met ruime laadruimtes, sterke en soepele dieselmotoren en een leger aan elektronica die de veiligheid drastisch vergroten. Daarbij rijdt hij ook nog eens fijn en comfortabel, zeker met de extra vering in de stoel en ziet hij er fris en modern uit. En de enorme hoeveelheid varianten zorgen ervoor dat er voor ieder doeleinde wel een Crafter te vinden is. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de Crafter er wederom met de hoofdprijs vandoor is gegaan. Je rijdt er al één vanaf 21.950 euro ex BTW en BPM. Voor onze aangeklede en uitgebreide testwagen moet je wat dieper in de buidel tasten en 37.835 euro ex BTW en BPM neerleggen.

Informatie:
Merk: Volkswagen
Model: Crafter
Type: 35 Bestelwagen L3H3
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 2.0 TDI viercilinder
Vermogen: 140 pk
Koppel: 340 Nm
Topsnelheid: 158 km/h
Versnellingsbak: Handgeschakelde zesversnellingsbak
Gewicht: 2.152 kg
Prijs vanaf: 21.950,-  (ex BPM ex BTW)
Prijs gereden model: 37.835,- euro (ex BPM ex BTW) 
Laadvermogen: tot 1348 kilogram
Laadruimte: 11.3 m3
Trekvermogen 3000 kg

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: