Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    De Volkswagen Golf GTE: kan hybride benzine verslaan?

    Auto Elektrisch 18-09-20151 reactie

    De wereld is in korte tijd overspoeld met plug-in hybrides, auto’s met een verbrandingsmotor die een klein elektrisch broertje met zich meevoeren. Natuurlijk is dit het resultaat, zeker in Nederland, van belastingvoordelen die deze configuraties met zich meevoeren, maar ook van emissieregels waar autofabrikanten aan moeten voldoen. Wil je sportief hybride rijden en niet meteen heel veel betalen, dan is je keuze vrij beperkt en kom je al snel uit bij de Volkswagen Golf GTE.

    De Volkswagen Golf GTE kan hybride benzine verslaan 1Een blauwe GTI

    De GTE is het hybride zusje van de Golf GTI. In plaats van een 220 pk sterke 2.0 TSI, ligt in de GTE een 1.4 TSI met 150 pk en een 102 pk sterke elektromotor. Als deze motoren samenwerken in de GTE modus produceren ze 204 pk en een maximum koppel van 350 Nm.

    De kleur van de GTI is rood, maar de zuinige auto’s van Volkswagen worden gesierd door de kleur blauw, en zo ook de GTE. Alles wat bij de GTI rood is, is hier blauw. De remklauwen, de sierlijsten, de badges, zelfs de bekende ruitjesbekleding, overal merk je dat je hier met de hybride versie te maken hebt.

    De Volkswagen Golf GTE kan hybride benzine verslaan 2Lekker sportief

    Qua uiterlijk verschilt de GTE weinig van de GTI. Bij beide auto’s weet je meteen dat je met de sportieve uitvoering van 1 van populairste hatchbacks rijdt. Laag, stoer en breed, je kunt het mooi vinden of niet, maar je ziet em wel staan. Ik reed met een testauto met een relatief onopvallende kleur grijs en toch valt de auto op.

    Binnenin de auto wordt de sportiviteit doorgetrokken. Een lekker dik stuur, prima zittende sportstoelen, alles er op en er aan. Er is weinig wat je mist in de Golf en zoals we van de Duitsers gewend zijn, zit alles op een logische plek en werkt prima.

    De Volkswagen Golf GTE kan hybride benzine verslaan 3Legio aan rijmogelijkheden

    In de GTE heb je verschillende mogelijkheden hoe je gebruik wilt maken van beide motoren. Als eerste is er het volledig elektrisch rijden, waarmee de auto altijd standaard begint. Je hebt bij een volle accu een theoretisch bereik van 50 kilometer, maar dan moet je wel erg rustig rijden en niet te veel optrekken om in de buurt te komen. Maar een 35 kilometer is goed haalbaar. Is de accu leeg, dan schakelt de benzinemotor automatisch bij.

    Je kunt dan kiezen of je de benzinemotor wilt gebruiken om ook de accu op te laden of dat je dat alleen wilt laten plaatsvinden door het afremmen (regenereren). Je kunt overigens de prima werkende DSG versnellingsbak in de R stand zetten, waarbij er veel zwaarder afgeremd en dus geregenereerd wordt bij gas los, waarmee je veel sneller de accu oplaadt, zonder dat dit onnatuurlijk aanvoelt.

    De leukste modus is echter de GTE stand. Hierbij werken beide motoren maximaal samen, waarmee de GTE lekker snel is. Van 0 naar 100 kilometer per uur in een kleine 8 seconden en een top van 217 kilometer per uur. Hij komt daarmee aardig in de buurt van de GTI. Is je accu echter leeg, dan moet de 1.4 benzinemotor het helemaal alleen doen. De auto kan dan best meekomen, maar heel sportief kan ik het niet meer noemen.

    De Volkswagen Golf GTE kan hybride benzine verslaan 4Wegligging

    Sturen doet de Golf GTE erg goed. De auto is voorzien van een zeer rustig, maar sportief onderstel, dat zeer veel vertrouwen geeft. Het XDS elektronische sperdifferentieel zorgt voor een goede verdeling van de krachten over de voorwielen en dat merk je. De auto stuurt scherp, maar rustig in en heeft meer grip dan je eigenlijk nodig hebt. Je moet wel heel hard gaan voordat je de grenzen ervan tegenkomt.

    De sportiviteit van het onderstel zit het comfort echter niet in de weg. Goed, de auto is natuurlijk richting de harde kant, maar zonder vervelend te worden. Lange afstanden zijn prima af te leggen zonder moe te worden en wil je lekker rustig toeren, dan is dat geen enkel probleem. Ik zou bijna zeggen een ideale combinatie tussen sportiviteit en comfort.

    De Volkswagen Golf GTE kan hybride benzine verslaan 5Verbruik

    Ja en dan datgene waar de GTE voor op de markt is gebracht, het verbruik. Rij je alleen elektrisch, dan is de auto natuurlijk het zuinigst. Maar met een praktisch bereik van 35 á 40 kilometer, hang je wel iedere keer aan een paal. En zonder snellader duurt volladen al snel twee of drie uur. In de praktijk zal je dan ook vaak de benzinemotor nodig hebben.

    Maar als je niet in de GTE stand rijdt, de DSG in de R zet, het gas niet te vaak te diep intrapt en dus delen elektrisch kan rijden, dan is een zeer goed verbruik haalbaar van boven de 1 op 20. Echter, daarvoor koop je niet de sportieve versie, daar wil je wel een beetje tempo meemaken. En dan daalt het verbruik drastisch, zeker als de 1.4 ook steeds de accu moet opladen.

    De Volkswagen Golf GTE kan hybride benzine verslaan 6Conclusie

    Kan de GTE de GTI verslaan? Qua rijden voor mij niet. Hoe goed de GTE ook is, geef mij maar gewoon een dikke benzinemotor die altijd zijn werk doet. Het hybridedeel is leuk, maar ook een gedoe. Te veel modi, wel of niet de accu opladen en dan het hele nare gevoel als je lekker aan het gassen bent en de accu die ineens op is, allemaal zaken waar je bij de GTI geen aandacht aan hoeft te schenken. Die gaat gewoon hard.

    Maar kijk je naar de kosten en dan vooral de bijtelling, tsja dan wordt het een ander verhaal. De 7 procent is natuurlijk voor heel veel mensen een overtuigend argument, zo lang als het nog duurt. Zou ik moeten kiezen tussen de GTI en de GTE, dan mag mijn keuze duidelijk zijn. Maar moest ik een hybride auto uitkiezen in dit segment, dan ging mijn geld naar de Volkswagen Golf GTE. 

    Bekijk meer foto’s van de Volkswagen Golf GTE op onze Facebook pagina. 

    Technische gegevens:
    Brandstof: Hybride Benzine
    Cilinderinhoud: 1.400 cc en 75 Kw elektromotor
    Vermogen: in GTE modus: gecombineerd elektro en benzine : 204 Pk
    Koppel: in GTE modus: gecombineerd elektro en benzine: 350 Nm
    Topsnelheid: 217 km/h
    Versnellingsbak: 6 versnellingen DSG
    Gewicht: 1521 kilogram
    Prijs vanaf: 38.190,00 euro

    Plus
    + Sportief rijgedrag
    + Zuinig mits volle accu
    + Voorzien van veel opties
    + Voordelig voor zakelijke rijder

    Min
    – Accu snel leeg en dan auto niet snel en niet zuinig
    – Hybride deel beetje een gedoe

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleOpgerekte distributieketting drijft automobilist tot wanhoop, maar er is hoop!
    Next Article Hyundai’s guilty pleasure, de Genesis 3.8 V6 HTRAC

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. Tom on 03-07-2020 07:09

      Er wordt geschreven dat je in ‘R’ de accu oplaadt bij afremmen of gas los, dat moet ‘B’ zijn. R is achteruit..

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?