Het motorseizoen loopt tegen zijn einde aan. Alle paradepaardjes worden langzamerhand in garages en andersoortige stallingen te ruste gezet, om pas weer bij hogere temperaturen het daglicht te kunnen aanschouwen. Maar één soort motor blijft trouw en gestaag doorrijden: de dagelijkse motor. En zijn dit niet de meest ‘echte’ motoren? De nieuwe Yamaha Tracer 700 is zo’n motorfiets: een vriend voor iedere dag.
de-yamaha-tracer-700-een-vriend-voor-iedere-dag-2
Een telg uit de MT familie

De MT serie van Yamaha is zeer populair en terecht. Het biedt voor bijna iedere motorrijder wat wils; van de beestachtige MT-10 tot de wat toegankelijkere (en beter betaalbare) MT-07. Alle MT-modellen zijn voorzien van de laatste technieken en goed en mooi vormgegeven.

De nieuwe Tracer 700 is gebaseerd op de MT-07 uit deze familie. Voorzien van een hoge zit, de nodige kappen en het handmatig verstelbare kuipruitje, is deze vriendelijke motor -zeker met de optionele zijkoffers- een uitstekend instapmodel in de range van toermotoren. Een motor die je meeneemt op lange reizen en daarnaast prima in te zetten is als dagelijks vervoer.
de-yamaha-tracer-700-een-vriend-voor-iedere-dag-3Uitstekende techniek

De Tracer 700 is voorzien van een 689cc staande tweecilinder met 75 pk en 68 Nm, die wat mij betreft uitstekend scoort op zaken als gasrespons en koppel, geholpen door de toegepaste crossplane techniek (zie mijn artikel over de MT-10 voor meer informatie over deze techniek). Het is niet de snelste motor op de markt, maar zelden kom je kracht te kort.

De vering is simpel en niet in te stellen, maar biedt een zeer goede balans tussen sportiviteit en comfort en ook de remmen zijn van goede kwaliteit. Al met al een prima basis voor deze zeer evenwichtige motor.
de-yamaha-tracer-700-een-vriend-voor-iedere-dag-4Mooi en compact

Het design blijft een lastig onderwerp om objectief over te schrijven. Persoonlijk vind ik de Tracer een mooie motor, maar de meningen verschillen hier sterk over, zo ontdekte ik tijdens het testen. Op mij komt de motor lichtvoetig over, zeker zonder de zijkoffers eraan.

Maar ook met de zijkoffers blijft het een mooi compact geheel met een zeer vriendelijke en toegankelijke uitstraling, wat in lijn ligt met de opzet van deze motor.
de-yamaha-tracer-700-een-vriend-voor-iedere-dag-5Een motor voor iedereen

Het rijden op de Tracer 700 is zoals je verwacht: makkelijk en comfortabel. Over de zitpositie is goed nagedacht en je kunt er met gemak lange afstanden op rijden, waarbij je goed uit de wind gehouden wordt door de kappen en kuipruit.

Door het relatieve lage gewicht van 196 kilo (rijklaar) en de koppelrijke tweecilinder kom je goed uit de startblokken waarbij je ook nog eens lekker kunt doortrekken. Bochten zijn zeer eenvoudig aan elkaar te rijgen, waarbij de Tracer goed de lijn blijft volgen, ook op een slecht wegdek. Dit is typisch een van die motoren waar iedereen met plezier op rijdt, van beginnende bestuurder tot ervaren motormuis.
de-yamaha-tracer-700-een-vriend-voor-iedere-dag-6Conclusie

Met de Tracer 700 heeft Yamaha een uitstekende motor neergezet met een uitermate evenwichtig karakter,die voor iedereen bereikbaar is, mede door de prima vanaf prijs van 8.999,- euro. Het is niet de snelste, noch de grootste, niet de meest extravagante, maar wel steengoed. En terwijl je als motorrijder de prima donna’s van de motorwereld onder hoezen verstopt, blijf je op de Yamaha Tracer 700 rijden, iedere dag en met veel plezier.

 

Technische gegevens

Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 689 cc
Cilinders: 2
Vermogen: 75 pk
Koppel: 68 Nm
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Gewicht: 180 kilo (droog)
Prijs: vanaf: 8.999 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: