De elektrische revolutie barst in volle hevigheid los, autofabrikanten beginnen in rap tempo en op steeds grotere schaal elektrische auto’s te bouwen. Wie ooit gezegd heeft dat elektrische auto’s saai zijn, heeft het mis gehad. We kunnen ze hier niet allemaal noemen, maar de onderstaande acht gave elektrische auto’s kun je de komende jaren in elk geval verwachten.

1 – Tesla Model 3

De Tesla Model 3 is al volledig productierijp en als alles volgens planning verloopt kan de massaproductie in de loop van 2017 beginnen. Een Model S heb je vanaf ongeveer 80 duizend euro en heeft een actieradius van 350 kilometer. De high performance modellen krijgen een dual motor en Ludicrous mode. In de Model 3 zitten alle onderdelen om autonoom te kunnen rijden, de software kun je er optioneel bij kopen. Met 400 duizend bestellingen is het eerste volledige productiejaar van de Tesla Model 3 al volledig uitverkocht. De eerste 10 duizend auto’s gaan naar Tesla en Tesla dochter SpaceX medewerkers in Californië. In Nederland zien we de Model 3 waarschijnlijk niet eerder dan in 2018.

2 – Nissan IDS

Vanaf het moment dat Tesla aankondigde dat al hun auto’s voorbereid zijn om autonoom te kunnen rijden, volgen andere autofabrikanten. De Nissan IDS concept is hier een voorbeeld van. De Nissan IDS maakt gebruik van dezelfde 60 kWh batterij die de Nissan LEAF een actieradius van 350 moet gaan geven. Hoewel de IDS nog een concept is, geeft Nissan regelmatig aan de auto rond 2019/2020 op de markt te willen brengen. De IDS krijgt ongetwijfeld de autonome aspiraties mee die Nissan op dit moment aan het ontwikkelen is.

3 – Audi Q6 e-tron quattro SUV

De Q6 e-tron is Audi’s antwoord op de Tesla’s Model X en een van de eerste 30 elektrische auto’s die de Volkswagen Groep tot 2025 zal presenteren. Volkswagen is een van de weinige autofabrikanten die zich richt op de massaproductie van EV’s en wil er in 2025 zo’n twee tot drie miljoen per jaar produceren. Volgens NEDC kan de Audi meer dan 500 kilometer op één batterijlading rijden. In de echte wereld komt dit neer op zo’n 400 kilometer. Of de Q6 ook echt Q6 gaat heten is nog niet helemaal zeker. Start van productie wordt verwacht in 2018.

4 – Audi A9 e-tron

Audi heeft ook een sedan in de planning die is gebaseerd op het elektrische e-tron programma. De A9 e-tron zal ongeveer dezelfde specificaties krijgen als de Q6. De 95 kWh batterij is goed voor 500 NEDC (400 echte) kilometers. Een inductie-oplaadplaat wordt als optie aangeboden. Het chassis van de Audi A9 e-tron bestaat voor het grootste deel uit aluminium. Standaard zijn er drie elektromotoren (een voor en twee achter) die alle vier de wielen aandrijven. Het vermogen is 429 pk en een sportmode zorgt tijdelijk voor 496 pk en 590 Nm trekkracht. De Audi A9 e-tron sprint in 4,6 seconden naar de 100 kilometer per uur en heeft een topsnelheid van iets meer dan 200 kilometer per uur. De Audi A9 e-tron debuteert naar verwachting in 2019 of 2020.

5 – Porsche Mission E

Ook Porsche investeert fors in zijn eerste volledig elektrische auto: de Mission E. Het concept wordt alom geprezen door zijn indrukwekkende design en won de prestigieuze Concept Car Design of the year tijdens de Geneva International Motor Show. Porsche streeft naar 500 kilometer actieradius op één batterijlading. Porsche streeft ook naar topprestaties en wil dat de Mission E binnen 3,5 seconden 100 kilometer per uur rijdt. Volgens Porsche krijgt de Mission E een 800 Volt laadsysteem die de batterij in 15 minuten tot 80 procent kan laden. De Mission E gaat waarschijnlijk in 2019 in productie, Porsche verwacht er 20 duizend per jaar te gaan bouwen.

6 – Jaguar I-Pace SUV

Jaguar heeft pas recent bekend gemaakt te gaan investeren in EV’s en het eerste model, de I-Pace, is tot nu toe goed ontvangen. De luxe SUV is het eerste model dat op een nieuw EV platform van de Britse autofabrikant geproduceerd wordt. Jaguar streeft naar en actieradius van 500 NEDC-kilometers wat ongeveer gelijk staat aan 400 echte kilometers. Jaguar koopt de batterijcellen in en maakt er zelf een 90 kWh pakket van waarmee ze de elektromotoren 700 Nm trekkracht willen geven. De 100 kilometer per uur sprint duurt vier seconden en de CW (luchtweerstandscoëfficiënt)-waarde bedraagt slechts 0.29. Prijzen zijn nog niet bekend, maar verwacht een basisprijs van rond de 40 duizend dollar als de I-Pace in 2018 in productie gaat.         

7 – Mercedes-Benz Generation EQ

Daimler gaat net als Jaguar een volledig elektrische SUV produceren. De Mercedes-Benz Generation EQ wordt naar alle waarschijnlijkheid een directe concurrent van de Jaguar I-Pace. Volgens Mercedes krijgt de Generation EQ een accupakket die goed is voor 500 kilometer rijden volgens NEDC. Mercedes-Benz heeft nog geen officiële productiestart aangekondigd, maar er gaan geruchten dat die in 2018 of 2019 van start gaat.           

8 – Aston Martin RapidE

Aston Martin ontwikkelt een volledig elektrische versie van de Rapide, de RapidE. Een groep Chinese bedrijven investeert in het project van de Britse sportwagenfabrikant die de RapidE zo snel mogelijk en uiterlijk in 2018 op de weg willen zien. Aston Martin heeft al gezegd dat de elektrische sportsedan vierwielaandrijving, iets meer dan 300 kilometer actieradius en meer dan 800 pk vermogen krijgt. 

Het zal niet zo lang meer duren tot dat alle, of in ieder geval de meeste autofabrikanten een elektrisch model in zijn gamma zal hebben. Met de acht gave modellen hierboven hoeven we in ieder geval niet bang te zijn dat het saai gaat worden op de weg. 

Bron: Electrek

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

2 reacties

  1. Ad van der Meer op

    “Een Model S heb je vanaf ongeveer 33 duizend euro” Doe er mij maar eentje! Dat moet de Model 3 zijn natuurlijk, maar dan nog misreken je jezelf. De Model 3 gaat vanaf $35000 in de USA kosten. Eer dat de auto hier de weg op gaat moet er echter wel invoerrechten en BTW betaalt worden. Dit gaat er voor zorgen dat hij eerder richting de €40000,= zal gaan.

    De Audi A9 Etron zou met 95 kWh een NEDC actieradius van 500 km moeten krijgen. Kansloos, als Tesla uit de 100 kWh van de P100D als 613 km peutert. Komend jaar wordt de Model S 100D aan het gamma toegevoegd en dan reken ik op 650 km NEDC.

    De iPace met 90 kWh voor €40000,=? Ik denk ook dat de prijs voor accu’s gaat dalen, maar dan nog is €40000,= ondenkbaar. Kijk eens naar de prijs van een F Pace.

    De Mercedes EQ met 70 kWh gaat volgens jou €50000,= kosten en zou met 70 kWh net zo ver komen als de Jaguar met 90 kWh. Ik denk dat één van de twee onjuist is en ik gok op Mercedes.

    Veel van de informatie die je hier noemt is zachte informatie van medewerkers van de betreffende merken en harde speculatie van journalisten die vaak kW en kWh niet uit elkaar kunnen houden.

    Het is overigens Electrek en niet Elektrec neem ik aan.

    • Ik ga niet gokken op wie er ongelijk heeft. Jaguar of Mercedes. Een luchtweerstand voor de Jag van 0,29 is nl. nogal hoog. Daarnaast kan je enorm besparen op overig verbruik in een auto waarmee de actie radius beïnvloed wordt. Zou zomaar kunnen dat de Mercedes 20-25% zuiniger is als die Jag waarmee de actieradius vergelijkbaar wordt met die kleinere batterij. Overigens ga ik vooralsnog uit van 5 tot 6 km per geladen KWH als goed haalbaar. Dit op basis van een Tesla S van kennissen en mijn eigen 2012-2013 nissan leaf. Futuristische verbruiken als van de Stella reken ik dus even nog niet mee. (TU Eindhoven’s solar familie wagen.) Laat staan het rijden van 90 constant met een verbruik 1,5KW (1,5 kwh per 90 km dus) van de challenge wagens van Twente en Delft.

Laat een reactie na: