Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Dieselmotor Volkswagen Crafter bezwijkt door verstopt roetfilter

    Techniek 29-04-2015Geen reacties

    Na 255.000 kilometer werd het olieverbruik van de Volkswagen Crafter van bouwjaar 2011 met motorcode CECA dermate hoog dat de eigenaar besloot een nieuwe motor in te laten bouwen.

    De motor werd ingekocht bij de vaste leverancier van de eigenaar en ingebouwd door een Volkswagen dealer. So far so good, de auto rijdt weer verder zonder olieverbruik. Totdat na een slordige 35.000 kilometer de motor een zware plof liet horen en verder alle dienst weigerde.

    De berger moest eraan te pas komen om de auto naar de dichtstbijzijnde dealer te brengen waar met een endoscoop werd vastgesteld dat er in tenminste in 3 cilinders schade aanwezig was. De eigenaar confronteerde zijn leverancier met deze tegenvaller, maar nu bleek dat de motor ook zonder body al enige reisuurtjes achter de rug had.

    Zuigerbodem weggesmolten

    De leverancier had de motor ingekocht bij een leverancier die hem op zijn beurt ook weer had ingekocht bij zijn leverancier. Democratisch werd besloten dat de auto het beste op zijn plek was bij de laatst genoemde, dus de eerste leverancier van de motor. Met zoveel belanghebbenden rond de onfortuinlijke Crafter, liggen evenzovele discussies al gauw op de loer dus werd besloten Tech|X in te schakelen om zo een onafhankelijk rapport in handen te krijgen.

    Op verzoek werd de motor uitgebouwd en de cilinderkop gedemonteerd teneinde een onderbouwde expertise mogelijk te maken.  Nu bleek dat de zuigerbodem van de eerste cilinder weggesmolten was en er een opening naar de cilinderwand was geforceerd. Ook uit de overliggende uitlaatklep was materiaal weggenomen Dit verklaarde de door de berijder waargenomen plof.

    De overige vier cilinders vielen voornamelijk op door de aanwezigheid van een grote hoeveelheid kool boven de zuigers. Aan de verticale strepen in de cilinderwand was te zien dat er veel kool door de zuigerveren was meegetrokken. Deze zuigers leken echter nog redelijk in tact. De verkleuring van de zuigers verraadde wel dat het in de verbrandingsruimtes van de cilinders ontzettend heet aan toe is gegaan, wat werd bevestigd door de kleur van uitlaatspruitstuk en de uitgaande turbo slakkenhuis, beiden waren hemelsblauw van kleur.

    Hoog olieverbruik oorzaak verstopt roetfilter

    Het vermoeden begon te ontstaan dat de hoge temperaturen zijn ontstaan omdat de motor domweg zijn uitlaatgassen niet kon afvoeren dus werd het tijd het uitlaat- en regeneratietraject eens onder de loep te nemen. Uitlezen gaf hierop een duidelijk antwoord; het roetfilter (DPF) heeft de maximale verzadiging overschreden en moet worden vervangen.  Maar kan een verzadigd DPF tot een verbrande zuiger leiden? Of anders gezegd wat is de oorzaak en wat het gevolg?

    Het lijkt heel simpel, het hoge olieverbruik van de vorige motor leidde tot een verstopt onderdeel van het uitlaatsysteem. Deze verstopping werd na de inbouw van de nieuwe motor niet opgeheven met de huidige motorschade tot gevolg.  Maar of het zo simpel is doe ik graag uit de doeken in het volgende artikel waarin we terecht komen in de brei van belanghebbenden en eigen agenda’s. Tot dan!

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMercedes-Benz C 350 e, niet zomaar een hybride met stekker
    Next Article Een rijtest met een moderne caféracer: de gave Triumph Thruxton [video]

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Rob Blom

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?