Leasemaatschappijen werken voor het onderhoud met een Reparatie, Onderhoud en Banden (ROB)-aanvraag. Voor een Peugeot 5008 uit 2012 kwam een wat ongebruikelijke ROB-aanvraag bij technisch expertisebureau Tech|X binnen, zeker gezien de kilometerstand van 74.000 kilometer.

Er moest een nieuwe motor geplaatst worden. De huidige motor, een 1.6 THP (motorcode EP6CDT), had een gebroken oliepompketting. Voor de verandering eens geen distributieketting, en voor verandering ook eens geen voor de hand liggende oorzaak. Want voor deze Techspertise moest er letterlijk flink gepuzzeld worden.

Ketting met geweld gebroken

Tech|X werd door de leasemaatschappij gevraagd om onderzoek te doen naar deze ongebruikelijke motorschade. Omdat ik het snelst ter plaatse kon zijn, reed ik naar een van de uithoeken van ons land. Bij aankomst stond de auto nog op de brug, met het kleppendeksel en carter gedemonteerd. Zodoende kon ik vlot van start met mijn inspectie. In één oogopslag was te zien dat de motor zijn laatste kilometers zonder oliedruk had gereden: de nokkenassen toonden diepe slijtagesporen, en aan de onderzijde bungelde de afgebroken ketting triest uit het carter.

De ketting had een opmerkelijke breuk, want er was niet alleen sprake van een gebroken schakel, maar ook van torsie.

De ketting had een opmerkelijke breuk, want er was niet alleen sprake van een gebroken schakel, maar ook van torsie. Iets dat duidt op een geweldsbreuk, deze ketting was niet bepaald zachtzinnig heengegaan. Ook de beide tandwielen die door de ketting verbonden waren, toonden diepe slijtagesporen. Net als de omliggende onderdelen, die slijtagesporen van de ketting vertoonden. Er was duidelijk iets goed misgegaan, maar de oorzaak liet zich niet makkelijk vinden.

Mysterieuze dader

Uiteraard lag het carter vol gruis, maar te midden daarvan trok één deel onmiddellijk onze aandacht: een aluminium plaatje van 2 bij 3 centimeter, met daarin een langwerpige uitsparing. Die uitsparing was kennelijk bedoel om iets vast te houden, of waaraan dit plaatje zich moest vasthouden. In het plaatje zaten drie afdrukken die afkomstig waren van een van de oliepomptandwielen. De dader was gevonden, dit plaatje was op een of andere manier tussen de ketting en de tandwielen terechtgekomen. Maar waar hoort dit plaatje dan te zitten? En hoort het wel in deze motor te zitten?

Ketting-Peugeot-5008-PSA-1.6-THP-motor-breekt-door-onbekende-oorzaakDe dealer kon ook niet zeggen waar dit plaatje vandaan kwam, maar toen wij de onderhoudshistorie natrokken, bleek dat de 5008 nog geen 1.100 kilometer geleden een nieuwe distributiekettingspanner en geleiders had gekregen. De reden hiervoor was dat de motor rammelde bij een koude start. Een logische gedachte om daar de herkomst van het onbekende plaatje te zoeken. Maar de nieuwe onderdelen in het motorblok zagen er nog onberispelijk uit. Het onbekende plaatje verdween in mijn jaszak en op de terugweg naar huis besloot ik langs Peugeot-dealer Koot in Eemnes te rijden.

 De 5008 had nog geen 1.100 kilometer geleden een nieuwe distributiekettingspanner en geleiders gekregen.

Vier van de monteurs bekeken het plaatje, maar konden het niet relateren aan een onderdeel in een 1.6 THP. De partsmanager liet zich echter niet kisten en haalde een aantal plastic zakken uit het magazijn waarmee we de complete distributie van het blok konden ‘nabouwen’. Daarmee vonden we de herkomst van het plaatje: we vonden het plaatje, maar nu in zijn geheel in onderdeelnummer 081829. Oftewel het geleideblok dat zich bovenin de motor tussen de nokkenassen bevindt.

Het onderdeel was vervangen bij de 5008 in kwestie, maar in het verleden heeft de ketting waarschijnlijk zo hard gerammeld dat het van de geleider is afgebroken. Het is toen in de krochten van de motor terechtgekomen om na 1.000 kilometer rijden tussen de oliepompketting te raken. De gevolgen zijn bekend, de oorzaak nu ook.

 

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf 'Techspertise'. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

4 reacties

  1. Hallo Bert,

    bij het zoeken naar de oorzaak van een probleem op internet je site tegengekomen.
    ik heb op het ogenblik ook iets met een 1.6 THP in een Citroen DS3 van augustus 2012.
    de auto is alleen maar voor afstanden van minimaal 45 km per keer gebruikt en meestal voor 200 km of meer per rit.
    Kilometerstand 46000 en er begon bij stationair lopen een tikkend geluid te komen.
    Toen ik gisterochtend de auto startte, was het tikkende geluid stationair veel meer geworden en bij een beetje gas geven ging dat over in klapperen.

    De auto maar laten staan (ik moest van Oirschot naar Schiphol) en een taxi genomen.
    Ook een monteur geregeld, die vandaag naar de auto heeft gekeken en mijn vermoeden van een klapperende distributieketting bevestigde.

    Hij gaat nu eerst de olie verversen en filter vervangen, omdat die olie er redelijk vervuild uitziet, wat ik ook al had gezien en al van plan was de auto een grote beurt te laten geven.
    Mogelijk krijgt de spanner niet voldoende druk om de ketting op spanning te brengen en houden.
    In ieder geval vond hij het zeer verstandig dat ik de auto heb laten staan.

    De auto heb ik 11 maanden geleden 2e hands gekocht bij Mazeland Exclusive in Eindhoven en had volgens de verkoper een afleverbeurt gehad, boekje gestempeld.
    De olie zag er toen wel schoon uit, maar het kan zijn dat die beurt niet veel voorstelde, zoals weleens gebeurt.
    Wel met BOVAG garantie van 6 maanden, maar die is natuurlijk nu verlopen.
    Kilometerstand bij aankoop was 27000 en de auto was ingevoerd uit Duitsland.
    Boekje met dealerstempels (Wilhelmshaven) en kilometerstand bevestigd door de dealer toen ik die belde.

    Zelf zit ik nu op zee voor de Engelse kust en ben een maand van huis, dus er is tijd genoeg om te repareren.
    Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke diagnose gaat worden en zal je daarvan op de hoogte houden als het je interesseert.

    Met vriendelijke groet,
    Jaap Been.

    • De kettinggeleider tussen de nokkenassen bleek afgebroken, zoals bij vele van deze motoren is gebeurd, in de Mini, Peugeot en diverse Citroen modellen, sommige al bij 30.000 km.
      Ontwerpfoutje in deze door BMW ontworpen motor.
      Gelukkig is de geleider niet in de motor terecht gekomen en geen verdere schade veroorzaakt.
      Een bevriende automonteur heeft de reparatie voor mij gedaan tijdens mijn werkperiode op zee en de motor loop weer als een zonnetje !
      Advies aan eigenaren van een auto met deze motor: als je bij stationair een tikkend geluid begint te horen, zo spoedig mogelijk stoppen en laten repareren.
      De afgebroken geleider kan een zware motorschade veroorzaken !

  2. Driving-Dutchman
    Driving-Dutchman op

    Beste Jaap, bedankt voor je update! We gaan je tip delen via social media en naar jouw feedback verwijzen.

    Groet,

    Driving-Dutchman Rob Blom

  3. chris kolen op

    Ik rijd in een Peugeot 5008 1,6 sinds kort ratelt het onder de motorkap.
    Olie reeds ververst, maar ratelt nog steeds, volgens de ANWB man wordt het geluid geproduceerd door de distirbutieketting.
    Vreemd daar deze automatisch wordt bijgesteld (kettingspanner)
    Ratelen blijft..wat moet ik doen om te voorkomen dat de motor straks in elkaar wordt gedraaid???

Laat een reactie na: