Voor de Australische automarkt was 2016 een recordjaar met bijna 1,18 miljoen verkochte nieuwe auto’s. De stijging ten opzichte van het jaar ervoor was twee procent. De eerste tekenen in 2017 lijken echter te wijzen in de richting van stagnatie, met name voor de luxere modellen. En dit rijdt de Australiër ‘in the Outback’.

Australië heeft een diverse automarkt, wat blijkt uit de relatief bescheiden aantallen die de meest verkopende modellen weten te scoren. Toyota was het succesvolste merk met de HiLux op nummer een (42.104 verkochte exemplaren) en de Corolla op de tweede plaats (40.330). Hyundai volgde met de i30 (37.772) en de Ford Ranger kwam met 36.934 stuks op plaats vier uit.

Holden uit de top drie

Ook op merkniveau voert Toyota de lijsten aan met bijna 210.000 auto’s. Mazda volgt op gepaste afstand met 118.217 exemplaren, met kort daarachter Hyundai (101.555). Het Australische Holden, dat al sinds jaar en dag samenwerkt met buitenlandse producenten en hun modellen onder eigen merk op de thuismarkt brengt en exporteert naar het Midden-Oosten, Nieuw-Zeeland, Brazilië en Zuid-Afrika, had het zwaar en eindigde voor het eerst sinds mensenheugenis buiten de top drie met een volume van 94.308.

Autoproducenten in zwaar weer

De staat van de autoproductie in Australië zelf staat in schril contrast met de goede verkoopcijfers over 2016. Na bijna een eeuw autoproductie zal over minder dan een jaar in het gehele continent geen enkele auto meer geproduceerd worden. Dit pijnlijke feit is deels te wijten aan de al genoemde fragmentatie van de markt.

Ter vergelijking: in Australië kan je als koper kiezen uit 64 merken, terwijl je keuze in de Verenigde Staten beperkt is tot 38 en in het Verenigd Koninkrijk tot 42. Met moordende concurrentie als gevolg. Export van auto’s loste het probleem niet op door de relatief hoge lonen vergeleken met de omringende lagelonenlanden als Thailand. Overheidssubsidies houden op een gegeven moment ook op en na Toyota (oktober), General Motors (november) zal Holden eind 2017 als laatste de lichten uitdoen.

V8-performance

De gemiddelde Australische consument zal er in de showroom weinig van merken, en wellicht verder ook niet van wakker liggen. Voor Bruce en Sheila, liefhebbers van de typisch Australische performance sedans met hun brute supercharged V8-motoren en onovertroffen prijs-kwaliteitverhouding, wordt het echter wel even slikken.

Voor de Holden Commodore en Ford Falcon V8’s is geen vervanger voorzien en de importmodellen zullen alleen met vier- en bij hoge uitzondering zescilinder motoren worden geleverd. Nu wordt het echt behelpen voor de Australiër ‘in the Outback’…

Deel.

Over de schrijver

Koen Zweers

Koen Zweers is global IT business process manager bij Jacobs Douwe Egberts (iets met koffie) en getrouwd met een Amerikaanse die hem klassieke muscle cars heeft leren waarderen. Daarnaast is hij een niet onverdienstelijke thuisbarista. Koen heeft een voorliefde voor (bijna) alles wat Italiaans is. Behalve voor goede koffie geldt dat ook voor de keuken en perfect gesneden maatshirts/-pakken. En niet in de laatste plaats voor Italiaanse carrosseriebouwers en autodesign. Rijdt momenteel Zweeds, en daarvoor Duits, uit frustratie over het alsmaar uitblijven van een waardig alternatief uit Arese. En hoopt privé nog altijd op dat ene en unieke (lees: betaalbare) exemplaar van de Maserati Granturismo te stuiten.

Laat een reactie na: