Tussen 1960 en 1970 werden volgens veel mensen de gaafste en zeldzaamste V8 muscle cars gebouwd. Er gaan veel geruchten en verhalen over de muscle cars van weleer rond. Wij zijn op onderzoek gegaan en hebben de leukste en interessantste feiten voor je op een rijtje gezet.    

1. 1968 Ford Mustang Shelby GT500

Volgens Mustang puristen zijn de eerste twee jaargangen van de Carroll Shelby Mustang de meest begeerde. De 1965 en 1966 GT 350 Mustangs waren licht, zagen er eenvoudig uit en waren perfect voor het circuit. Als je dragraces wilde winnen, was je het beste af met de latere 1967 en 1968 modellen die sterkere motoren kregen. (Lees ook onze test met de moderne Ford Mustang met EcoBoost motor).

De ’67 en ’68 GT 500 Shelby Mustangs werden geleverd met een 335 pk 7-liter big-block onder de motorkap. Hiermee knalde je de Mustangs in 14 seconden naar de beroemde kwart mijl (400 meter). De Shelby Mustangs zagen er altijd net even iets stoerder en stijlvoller uit om ze een krachtige uitstraling te geven. Shelby monteerde in de 1967 Mustang achterlichten van de Mercury Cougar, in de ’68 modellen zaten de achterlichten van de ’66 Ford Thunderbird.

2. 1984 Chevrolet Corvette C4

De derde generatie Chevrolet Corvette was lang op de markt, namelijk van 1968 tot 1982. Vlak voor General Motors de volgende generatie introduceerde, deden de wildste geruchten de ronde. Sommigen voorspelden dat de C4 Corvette een middenmotor zou krijgen en weer anderen dachten er een wankelmotor zou komen.

De nieuwe Corvette was echter verre van radicaal en had nog steeds een Chevy V8 small-block voorin die de achterwielen aandreef. De eerste C4 had een magere 205 pk, maar na de overstap naar een geavanceerd injectiesysteem groeide het vermogen. In 1987 introduceerde Chevrolet de ultra-performance ZR-1 met 375 pk.

3. 1969 Dodge Charger Daytona

De 1969 Dodge Daytona en zijn evenbeeld 1970 Plymouth Superbird zijn zonder twijfel de meest radicale muscle cars die ooit geproduceerd zijn. Hoewel zijn naam anders doet vermoeden, was de Daytona niet gemaakt om straatraces mee te rijden, maar om de langste en snelste Nascar super speedway wedstrijden te winnen. Om de topsnelheid op te schroeven, ging de auto de windtunnel in. Het gevolg: een gigantische 60 centimeter hoge achtervleugel en een lange schuine neus waren het gevolg.

De raceversie van de Daytona was de eerste auto in de geschiedenis van Nascar die de 200 mijl per hour (320 kilometer per uur) barrière doorbrak. Na vele Dodge overwinningen in 1969 en een paar Plymouth zeges in 1970, veranderde Nascar de reglementen en mochten ze niet meer meedoen. Liefhebbers leggen voor een Dodge of Plymouth met 440 big-block of de legendarische 426 pk Hemi meer dan 140 duizend euro neer.

4. 1970 Oldsmobile 442

De Oldsmobile 442 dankt zijn typeaanduiding aan zijn vier carburateurs, handgeschakelde vierversnellingsbak en dubbele uitlaat. Aan de basis van de 442 lag de Oldsmobile Cutlass en deelde zijn platform met de andere GM muscle cars Chevy Chevelle SS en de Pontiac GTO. Net als de GTO, was de 442 er in het begin alleen in een standaard uitvoering. In 1970 kwam er een 7,5-liter V8 big-block. Als je er dan nog een paar W30 onderdelen op monteerde, had je 360 pk en een koppel van 677 Nm!

De sprint van nul naar 100 duurde slechts zes seconden en dat was in die tijd, zeker voor een Oldsmobile, best rap. Acteur James Garner reed in een opgevoerde 1970 Oldsmobile 442 de Norra Mexico 1000 (de voorloper van de Baja 1000) en won in zijn klasse. De auto die de naam Goodyear Grabber werd gebouwd door de legendarische Baja race-goeroe Vic Hickey en werd door Goodyear gesponsord. De auto werd recent gerestaureerd en staat nu te koop.

Heb jij gave of interessante feiten over de dikke Amerikanen? Laat het ons dan weten via onze Facebook pagina, Twitter feed of reacties onder dit bericht.  

Foto’s: various sources internet. 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

1 reactie

  1. Dieseltje op gas op

    De Plymouth superbird, met een roadrunner vogel van de wereld beroemde WB hanna barbera, is inderdaad nu erg gewild met prijzen rond de €140.000,–

    Zelf wil ik ooit eens een AMC Javelin. Een AMX of een gewone, ik wil een met een AMC V8.
    Ze zijn nog goed betaalbaar omdat iedereen een Dodge Challenger en Charger wil.

    Mustang is niet mijn ding op Elanor na.

    Mijn musclecar want to own list:
    1. AMC Javelin. AMX of geen AMX.
    2. AMC AMX.
    3. Dodge Challenger Demon.
    4. Datsun 240ZX.
    5. Delorean DMC.

Laat een reactie na: